Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju länge vetat att min gräsmatta är full av Rölleka men det är först nu när jag rensar igenom de uppgrävda torvorna jag inser exakt hur full. När jag hackat ur leran så är det en tät tät massa av röllekerötter med lite gräsrötter insprängda.
 
@lingonben tack så mycket 😄

Jag kan verkligen rekommendera Törnrosan. Den är lättskött och tacksam att odla! Om du har altan kommer det bli suveränt fint 😄

Precis som du säger - när man dessutom är extra hemma som vi kommer vara i sommar finns all anledning att ha det fint och pyssla extra! Du får visa sen om/när du drar igång 😄 (Fast det får vi göra i trädgårdstråden 😅)

(@mackan Med lite tur har jag elegant lyckats flytta diskussionen till trädgårdstråden :))

Återkommer med bildbevis! Min plan är att ha tomater och zonalpelargoner i vit/rosa nyans på framsidan av huset där jag har syd/sydvästläge. Då tänkte jag att det kunde bli himla fint med ett par Törnrosa som klättrar på altanplanket då. Behövs det något särskilt för att hålla dem lyckliga, typ mycket gödsel/vatten?

På baksidan har jag djup skugga men funderar på nånslags höga gräs och ormbunkar i krukor på lilla altanen jag har där. Det är så väldigt sterilt nu, även om jag satt upp en spaljé med klematis på. Om nu alla klematis överlevt vintern, en såg väldigt ledsen ut när jag tittade till dem idag.
 
(@mackan Med lite tur har jag elegant lyckats flytta diskussionen till trädgårdstråden :))

Återkommer med bildbevis! Min plan är att ha tomater och zonalpelargoner i vit/rosa nyans på framsidan av huset där jag har syd/sydvästläge. Då tänkte jag att det kunde bli himla fint med ett par Törnrosa som klättrar på altanplanket då. Behövs det något särskilt för att hålla dem lyckliga, typ mycket gödsel/vatten?

På baksidan har jag djup skugga men funderar på nånslags höga gräs och ormbunkar i krukor på lilla altanen jag har där. Det är så väldigt sterilt nu, även om jag satt upp en spaljé med klematis på. Om nu alla klematis överlevt vintern, en såg väldigt ledsen ut när jag tittade till dem idag.

Tagga mig i trädgårdstråd ang vidare tips osv 😄
 
Hmm ställde ut några tomater för att börja härdas en stund igår, och idag fick de (andra) jag planterade om stå ut en stund sen i samma syfte. Men nu ser de ledsna ut :(
 
Dagens besök på handelsträdgården resulterade i ett äpple, James Grieve, samt gula hallon och penseer. :) Mycket nöjd! Man får fatta snabba beslut med en upptäckarvild 1,5 års unge. :D tror äpplet blir bra och hallonet var mannens spontana idé. Imorgon ska de ner i jorden - måste bara bestämma var!
 
Gjort dagens grävbeting. jorden där jag gräver nu är mycket tung. Det var ungefär 50% av kvarvarande grävning så förhoppningsvis blir resten gjort imorgon. Även räddat lite jord ur gräskocklorna och ska försöka gå igenom ett par till idag.

Vet inte om jag skrev det men beställde ju från Odla och mycket riktigt följde den där Granatäppelplantan med :cautious:

Så spännande med granatäpplet!
 
Jag har bestämt mig för att förbättra odlingsmöjligheterna hos mig med några pallkragar. Brukar ni måla dem? Och med vad? Eller är det bättre att köpa färdigmålade? Jag har en sen tidigare som min mamma målade svart åt mig och den funkar fortfarande 7-8 år senare även om den börjar bli lite sliten inuti och funkar kanske i 2-3 år till. Hur länge håller helt obehandlade?
 
V
Jag har bestämt mig för att förbättra odlingsmöjligheterna hos mig med några pallkragar. Brukar ni måla dem? Och med vad? Eller är det bättre att köpa färdigmålade? Jag har en sen tidigare som min mamma målade svart åt mig och den funkar fortfarande 7-8 år senare även om den börjar bli lite sliten inuti och funkar kanske i 2-3 år till. Hur länge håller helt obehandlade?
Vi gjorde i ordning omålade för 4 år sen. De verkar stabila fortfarande. (Bor inte där längre, men åkte förbi tidigare i veckan.)
 
Jag har bestämt mig för att förbättra odlingsmöjligheterna hos mig med några pallkragar. Brukar ni måla dem? Och med vad? Eller är det bättre att köpa färdigmålade? Jag har en sen tidigare som min mamma målade svart åt mig och den funkar fortfarande 7-8 år senare även om den börjar bli lite sliten inuti och funkar kanske i 2-3 år till. Hur länge håller helt obehandlade?
Jag har haft obehandlade pallkragar och jag tycker nog de ger upp rätt så fort. Men jag har möjlighet att ta hem pallkragar från jobbet och en del är lite skruttiga redan innan medan en del är riktigt fina
Så nu har jag varit ambitiös och strukit de invändigt med linolja utvändigt med roslagsmahogny (hoppas också att lukten ska avskräcka sniglar) och dessutom klätt dem invändigt med fiberduk.
Tanken är att kanske stryka dem med roslagsmahogny utvändigt nästa år igen beroende på hur de står sig
 
Detta med att deĺa rabarber...
Jag satte några plantor i hästarmas gamla uttjänta vattenbaljor för några år sedan men de har väl inte mått jättebra där. Delade den ena häromdagen, men funderar lite på hur man egentligen kan dela dem? Alltså, är det bara de rotbitar som har växande rabarber som vill bli planterade eller kan man ta små rotbitar och placera i jord och hålla tummarna? Jag vet att små rotbitar som blir kvar i jorden när man flyttar dem kan leva vidare och bilda nya rabarber, men funkar det så även om man förflyttar dem?

Sen har jag insett att en av mina andra rabarbersorter (har två vanliga "småväxande" sorter och en gigantisk sort) nog bör kasseras då de nog har fått nåt virus eller liknande. Och där är snarare frågan hur sjutton man tar kål på rabarber...
 
Tänkte försöka köra lite grus till gångarna o rabattkanter idag,håller inte knät för det så blir det ogräsrensning och omplantering/flyttning av växter.
 
Gött, fångade precis grannen när de plockade sten på åkern intill mitt så nu kommer det strax ett helt härligt lass serverat för att fylla upp runt växthuset. Så perfekt timing med drygt en semestervecka fyra dagar bort och en hygglig plan för att fylla dagarna med fys-jobb. Men det kommer att bli så bra! :up: :)
 
Nu har jag sått Luktärten. Hittade 3 fröpåsar av varierande ålder och totalt kanske ett 80tal frön. Nu lär jag väl antingen drunkna i Luktärter eller så gror det väl en :D
Vad är normal grotid för dem?
Sådde luktärter för en vecka sedan de är nog på väg upp nu :)
Tror jag i alla fall ;)
 
Gött, fångade precis grannen när de plockade sten på åkern intill mitt så nu kommer det strax ett helt härligt lass serverat för att fylla upp runt växthuset. Så perfekt timing med drygt en semestervecka fyra dagar bort och en hygglig plan för att fylla dagarna med fys-jobb. Men det kommer att bli så bra! :up: :)

Öh okej grannen plockar alltså fortfarande sten och börjar få ganska fullt på traktorflaket, det var kanske liiite kaxigt att svara "jajamen!" på frågan "är du säker på att du vill ha allt?" :nailbiting: Hade ju varit najs att se lite mer än ett berg med sten när man tittar ut genom växthuset. :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 578
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp