Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och kikat i mina fröpåsar och insett att en del av dessa innehåller ju sjukt mycket frö. Förvisso kan en del frön hålla grobarhet längre än vad som står på påsen, men man vet ju sällan. Åtminstone så blir frön från palsternacka dåliga rätt fort och jag har mycket kvar.

Kanske det kan vara en idé att sälja av en del fröer?
Enligt tips från min nya guru Cecilia Wingård så kan du frysa in dom och sedan så dom frysta när du behöver dom igen. Då håller de i evighet (ja nästan).
 
Idag var jag på Granngården för att köpa strö och morötter till hästarna. Kände mig duktig över att det bara hoppade med en Pelargon på min vagn trots att de precis fått leverans av massor av roliga växter.
I övrigt har jag handlat klart till grönsakslandet så nu ska det även byggas klart. Kan eventuellt saknas någon enstaka sten men det spelar ingen roll i nuläget.

Såg förresten att min brysselkål som såddes i förrgår redan börjar gro. Broccolin som jag var bättre på att täcka vet jag inte men hoppas på dem också. Frågan är bara hur de fröna funkar då de var rätt gamla men det märks väl inom ett par tre dagar.
 
Min chiliodling går inte så bra. Plantorna växer dåligt och är jättesmå fortfarande. Det är bara en planta som fått hyfsad storlek och som har blomknoppar.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Min chiliodling går inte så bra. Plantorna växer dåligt och är jättesmå fortfarande. Det är bara en planta som fått hyfsad storlek och som har blomknoppar.
Här är det auberginerna som inte växer så bra, tydligen har de drabbats av löss. De malliga chiliplantorna ser fina ut dock... Alltid är det något.
 
Äppelgurkan jag sådde för tidigt eftersom jag trodde jag skulle få så om.... den är alldeles för stor och växer över alla bredder.

Så idag tog jag det radikala beslutet att börja avhärda dem. Ställde ut brickan på altanen. I akt och mening att de kanske saktar ner tillväxten om de får det lite svalare under dagarna.
 

Bifogade filer

  • 20200418_131818.webp
    20200418_131818.webp
    338,9 KB · Visningar: 26
Har sått morötter, planterat om några av tomaterna och försökt så gräs i en rabatt. Får se hur det går.
Grävde bort några daggkåpor (och fler ska bort när jag får lust) men har inte hjärta att ta bort pionerna så det blir väl halvdant utfört jobb :p
 

Bifogade filer

  • 20200418_151124.webp
    20200418_151124.webp
    567,4 KB · Visningar: 24
  • Gilla
Reactions: Sel
Gjort dagens grävbeting. jorden där jag gräver nu är mycket tung. Det var ungefär 50% av kvarvarande grävning så förhoppningsvis blir resten gjort imorgon. Även räddat lite jord ur gräskocklorna och ska försöka gå igenom ett par till idag.

Vet inte om jag skrev det men beställde ju från Odla och mycket riktigt följde den där Granatäppelplantan med :cautious:
 
IMG_20200418_1300231.webp


Förra våren planterade jag jätterams, och de tyckte livet var sådär kul under sommaren. Men nu tittar de upp för fullt här! :bump:

I övrigt har jag grävt ner minipåskliljor jag hade inomhus i påsk, och såpskurat altanen. Jag upptäckte att jag glömt en liten kartong med gräsfrö i trädgårdssskjulet, och där har det tydligen varit musfest i vinter. :arghh: Strödde ut det sista gräsfröt där gräsmattan är lite tunn, alla muslortarna de var blandade med är nog bra som gödning....
 
Idag har jag sått mina sättpotatisar i spannar (antar att jag bör täcka dem vid risk för frost?) samt pumpa- och gurkfrön (äppelgurka/citrongurka/eller vad den nu kallas ;) ).
 
Det är lite bråttom att få till trädgården. Vill inte ha gödsel i högar när jag får hem hunden....
SÅ roligt ska vi inte ha.
Nu vet jag inte vad det är för gödsel,men koskit ska du vara försiktig med ,rota smittar på hund.
Dobbis vars hela valpkull fick behandlas efter att ha sprungit o troligen käkat skit i pallkragarna.
 
Nu vet jag inte vad det är för gödsel,men koskit ska du vara försiktig med ,rota smittar på hund.
Dobbis vars hela valpkull fick behandlas efter att ha sprungit o troligen käkat skit i pallkragarna.
Ingen fara. Välbrunnen hästskit :D

Kräsen - tar bara från de mest framgångsrika aveldjuren.
(nog borde det växa bättre om den som skitit sprungit in några miljoner eller hoppat svår klass??)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 582
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp