Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svartöga skulle jag inte plantera ut så länge det finns risk för frost. Ang. Rabarbern så beroe det nog mest på var den kommer ifrån? Rabarber i sig är ju väldigt tåliga, men om de t. ex. kommer nere från kontinenten nyligen innan du köpte den så behöver den nog lite långsammare introduktion till utelivet, i alla fall om nätterna ser ut att bli kalla och gå ner under nollan. :)
Frö,sådd av mig
 
Du behöver absolut inte plantera om dem för att de är för stora! Det är mest jag som tycker att det är rätt bekvämt om de kan växa direkt i krukan där de ska bo eftersom det är lättare att forma dem då. :D

Har du tips på något de kan klättra på? Kommer inte på något
Chili är lite sent för att du ska få skörd om du inte tänkt ha dom inomhus. Jag sådde mina i början på januari :angel:

Oh no! Jag som tyckte jag var ute i jättebra tid :D då får dom bo inomhus sen då!

Vad tusan ska jag ha i mina pallkragar egentligen 😂
 
Lite härlig vårfeeling, nu är det helg!
IMG_1755.webp
 
Angående luktärt så odlar jag i år efter Cecilia Wingårds råd. :) Har sått många i en vanlig kruka inne i rejält blöt jord, ingen blötläggning innan. Ställer krukan i en plastpåse med öppningen uppåt. När de grott ca 10 cm ställs de ut utomhus med sin påse och vattnas fram tills utplantering.
Jag ställde ut mina igår och det var väl lätt frost i natt och de ser jätteglada ut. De ska klara ner till -8 tydligen, inte så mjäkiga som man kan tro. :) De vill ha massor av ljus, då blir det knubbiga plantor!
Tack för tips!! Det ska jag testa på min påse Rosenvial :up:
 
Fast jag vill inte ha perenner där eftersom jag funkar som jag gör. Ska jag ha något så är det ettåriga så därför gäller frågan det.
Frågan kvarstår alltså. Är det någon vits att så Luktärtor nu (1-åriga sådana) eller blir det ingenting?
Det går utmärkt att så nu det går även bra att så direkt på växtplatsen när det blivit lite varmare. De börjar blomma lite senare bara.
 
Perenner används ofta som provisorium tills lignoser vuxit till sig. Då går de ofta ur eller så flyttar man dem. Men vi rekommenderas att täcka med perenner vid nyplantering av lignoser :)
Det fungerar inte riktigt så när det gäller klätterväxter eftersom klättriga perenner inte skuggas bort på samma vis. Rosenvial är otroligt tålig med och verkar överleva det mesta :).
 
I förrgår åkte jag och sambon till en handelsträdgård! Vi ska ju göra en stor äppelhage och en "bärträdgård". Resultatet blev 2 krusbär, 3 röda vinbär, 3 svarta vinbär, 6 äppelträd, 1 päronträd och ett surkörsbärsträd. :love:

Allt har kommit i jord förutom päronträdet och äppelträden! Hade två vita vinbärsbuskar sedan innan som jag köpte på rea på Blomsterlandet för ett par månader sen. Ska köpa fler krusbär och ett par till röda vinbär. Sen är vi nog nöjda ett tag. :) I hagen ska vi få ner 10-20 äppelträd tänker vi.
 
Jag har suttit och kikat i mina fröpåsar och insett att en del av dessa innehåller ju sjukt mycket frö. Förvisso kan en del frön hålla grobarhet längre än vad som står på påsen, men man vet ju sällan. Åtminstone så blir frön från palsternacka dåliga rätt fort och jag har mycket kvar.

Kanske det kan vara en idé att sälja av en del fröer?
 
Jag skulle gärna vilja ha tips på en buske som ska skydda mot insyn, den behöver vara ganska hög och lite fluffig men får inte liksom breda ut sina grenar då den kommer stå nära parkeringen.

Jag gillar fjärilsbuskar, men de spretar för mycket tyvärr. Positivt om den blommar för insekternas skull! Inga taggar. Och ganska tålig är nog bra, ingen specialskötsel.

Jag drömmer om en pimpernöt, det kanske passar! Eller en liten körsbärskornell, blommar tidigt på bar kvist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 582
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp