Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det här är mitt trädgårdsår. Vi har bara lite barnrumsrenovering men inga stora jobb. Jag ska jobba ute! Och här är ett av mina projekt som kommer ta lååång tid. Min skogsdunge ska blomstra från vår till vinter.

Går där och funderar på hur man bäst utnyttjar berg i dagen, vilka träd som ska bort (granarna!) och var det finns mest ljus. Vill att det som växer där ska klara dig självt, med undantag rhododendron som ska få torvjord och skyddat läge. Annars vill jag jobba med de naturliga förutsättningarna - näringsfattigt (om än lite tillskott genom lövmull), mycket väldränerat, lövträdsskugga, berg i dagen, sydsluttning. Mina två stora lönnar håller på att dö pga grentaggsvamp och de skänker stora grova grenar som ska få agera stilleben. Om någon går spontana idéer går ni gärna dela med er. 😊
IMG_20200416_095301434_HDR.webp
 
Köpte med mig sättpotatis (spontanköp ;) ) hem, och kom sedan på att jag inte vet hur jag ska göra?? Tänkte plantera i hinkar/stora krukor, men de gröna bladen förvirrar mig. Potatisen ska planteras på 10 cm djup, står det, men då hamnar väl blasten UNDER jorden? Ska det vara så :confused: ??
Visa bifogad fil 48909
De har kommit lite längre än vad de brukar när man sätter dom. Men du kan sätta dom och sedan fylla på jord ovanpå eftersom blasten växer. Man kupar ju ändå potatis så det blir bara som att du börjar kupa lite tidigare än vanligt. Potatisen sätter sina knölar längs "stjälkarna" på blasten, de som är under jord.
 
Nu börjar det snart bli dags att plantera ut purjolök jag har aldrig odlat detta tidigare men jag har läst att de vill ha lite kalkhaltig jord :confused:
Hittade en urgammal burk med foderkalk i stallet kan man strö lite sådant i lådan där purjolöken ska bo :idea:
 
Idag blev jag med 2 svartöga, kan jag plantera dom ute direkt? Och hur stora ska dom nya rabarberna vara innan dom åker ut?
 
Jag skulle gärna vilja ha tips på en buske som ska skydda mot insyn, den behöver vara ganska hög och lite fluffig men får inte liksom breda ut sina grenar då den kommer stå nära parkeringen.

Jag gillar fjärilsbuskar, men de spretar för mycket tyvärr. Positivt om den blommar för insekternas skull! Inga taggar. Och ganska tålig är nog bra, ingen specialskötsel.
 
Jag skulle gärna vilja ha tips på en buske som ska skydda mot insyn, den behöver vara ganska hög och lite fluffig men får inte liksom breda ut sina grenar då den kommer stå nära parkeringen.

Jag gillar fjärilsbuskar, men de spretar för mycket tyvärr. Positivt om den blommar för insekternas skull! Inga taggar. Och ganska tålig är nog bra, ingen specialskötsel.
Häggmispel kanske. Det finns lite olika sorter.
 
Utedag idag.
Hämtat gödsel från stallet. Lagt gödsel lite här och var i trädgården.
Planterat penséer, lavendel, ramslök, dragon.
Gjort i ordning baljor för plantering om några dagar.
Liat ner fjolårsgräs.
Sågar ner syrènstubbe.
Rensat halva lilla rabatten på framsidan och klippt ner de 4 små rosorna där.
Vattnat lite här och var.

Är mycket sugen på att slänga ut djungeln inifrån, men försöker stoppa mig själv med inre tjat om att gurkor och squash inte överlever nätterna.
 
Idag blev jag med 2 svartöga, kan jag plantera dom ute direkt? Och hur stora ska dom nya rabarberna vara innan dom åker ut?

Svartöga skulle jag inte plantera ut så länge det finns risk för frost. Ang. Rabarbern så beroe det nog mest på var den kommer ifrån? Rabarber i sig är ju väldigt tåliga, men om de t. ex. kommer nere från kontinenten nyligen innan du köpte den så behöver den nog lite långsammare introduktion till utelivet, i alla fall om nätterna ser ut att bli kalla och gå ner under nollan. :)
 
Jag kan krasst konstatera att jag kört fast i tankeverksamheten. Jag försöker planera min trädgård, placering av såväl träd som bärbuskar och friland samt växthus, och just nu känns det helt övermäktigt :down:
Jag har bott här i flera år men fortfarande inte förstått hur tomten funkar bäst så nu överväger jag att ta in planeringshjälp. Är det någon här som anlitat en designer för liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 588
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp