Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var en som skulle köpa plantor av mig. Priset var 20 kronor styck eller 3 för 50. Nu säger köparen att hon hittat en som säljer för 10 kronor plantan och prutar mitt pris till 4 stycken för 50 eftersom det var mig hon hade kontakt med först.

Jag tycker det är lite fult att pruta så. 50 kronor för 3 plantor är redan billigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det.
Jag skulle inte ens ha svarat på ett sånt meddelande. Alternativt "nej ".
 
Jg misstänker att träden kommer att blomma överdådigt i år.

Mitt nyköpta plommonträd är översållat av små feta knoppar, den lite äldre Czar också. Kastanjen ser ut som den är full med pingisbollar. Vildpäronet är också helt fullt av stora knoppar.

jag hoppas att rödplommonet och Czaqr blommar samtidigt. Czar ska ju vara självbefruktande och hittills har den blommat villigt men inte gett en enda frukt. Med ett annat plomonträd i samma trädgård kanske lyckan är bättre. Annars sågar jag ner skiten :rage:
 
Det var en som skulle köpa plantor av mig. Priset var 20 kronor styck eller 3 för 50. Nu säger köparen att hon hittat en som säljer för 10 kronor plantan och prutar mitt pris till 4 stycken för 50 eftersom det var mig hon hade kontakt med först.

Jag tycker det är lite fult att pruta så. 50 kronor för 3 plantor är redan billigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det.
Säg till henne att köpa av den andre isf
 
Nu var det lite blommor, akleja, isop, salvia, rosenskära mm
Jag fyller ju ut "ängen" lite varje år, men några ska jag ha tillsammans med grönsaker bara för att det är fint :heart

Slängde ner Rosenvial och Blåklint igår.... med nin tur blir det miljarder blommor.

Ska så mer blommor men dom kan vänta till maj. Då har jag förhoppningsvis haft ihjäl några tomater och paprikor :angel:
 
Jag funderar på detta med kålfjärilar och deras larver. Hur tätt måste det vara för att hålla dem borta från t.ex broccoli och blomkål?

Bara för att bidra med något: Tips Lidl har svartöga, bärplantor o vad det nu var mera i morgon torsdag.........
sicken tur att jag av princip aldrig handlar på Lidl...
 
Jag funderar på detta med kålfjärilar och deras larver. Hur tätt måste det vara för att hålla dem borta från t.ex broccoli och blomkål?


sicken tur att jag av princip aldrig handlar på Lidl...
Du menar med nät? Vi odlar utan men vad jag sett verkar även de mest nitiska få in någon fjäril som lägger ägg. Så helt tätt är nog svårt? Man får räkna med att kolla efter ägg och larver.

Jag överväger dock nät i år. Torkan 2018 ändrade balansen så förra året var första gången vi hade problem. Jag tänker bara ha lite sten som tynger ner nätet, tänker inte försöka täta helt.
 
Du menar med nät? Vi odlar utan men vad jag sett verkar även de mest nitiska få in någon fjäril som lägger ägg. Så helt tätt är nog svårt? Man får räkna med att kolla efter ägg och larver.

Jag överväger dock nät i år. Torkan 2018 ändrade balansen så förra året var första gången vi hade problem. Jag tänker bara ha lite sten som tynger ner nätet, tänker inte försöka täta helt.
Jag kan inte odla utan nät. Då har jag bara kala spret kvar. Dt börjar med att undersidan av bladen är packade med larver i tjocka mattor.
Det är enormt med kålfjärilar här.

jaghar ett nät som jag köpt för ändamålet. Gjort av lite styvare trådar. Det har hållit i många år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 582
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp