Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Potatisen har bott i växthuset några nätter och verkar klara det bra
DA4A4006-6C4F-47BD-8AC6-56AB51E5AC7A.webp

Jag nattar den varje kväll med fiberduk
 
Har du tagit bort gräset som är runt stammen också, eller bara spettat?
Beror lite på hur stora träd det är, små träd klarar inte konkurrensen med gräset men stora träd verkar inte särskilt bekymrade och grästillväxten blir heller inte särskilt tät invid stammen eftersom trädet konkurrera ut gräset.
 
Tänkte sätta den tidigaste potatisen idag i balja precis invid huset men insåg då jag grävde att jorden är för kall så det får vänta några dagar. Planen är att täcka med tex tidningar om det blir kallt någon natt.
Nästa försök var att fortsätta rensa igenom grässkorpan som är avskalad där plattsättningen ska vara för att få loss leran men den är fortfarande så blöt efter gårdagens regn så en krukmakare skulle gråta av lycka. Det får helt enkelt stå och blåsa torrt ett tag till innan jag fortsätter med det.
Kontentan blev att bägge dagens trädgårdsprojekt blev misslyckade men med tanke på stormbyarna kanske det var lika bra :D
 
Jag har äntligen, efter 4 år, börjat gräva upp den ena rabatten vid entrén. Tanken är att gräva en ränna längs kanterna och sedan lägga grästorvorna upp och ner i mitten. Ovanpå detta ska jag lägga på tidningar, hästgödsel och jord. Därefter borde det gå att plantera något nytt och fräscht där, kanske mina dahlior som jag inte har en aning om var jag ska plantera. Jag begriper inte riktigt varför jag köpte dahliafrön.

Idag har jag också sålt 9 av de utannonserade tomatplantorna och så sålde jag några kapkrusbär av bara farten. Första kontakten från kunden skedde genom facebooks automatiska meddelande som var på engelska, så jag började så klart prata engelska med kunden. När de kom hit frågade jag "do you speak swedish?". Det visade sig att de var svenskar och hade varit helt omedvetna om att det första meddelandet från dem hade varit på engelska.
 
Ytterligare 10 plattor satta där grönsakslandet ska vara. Det är bara 2 kvar på en långsidan nu, vilka det är grävt för men min granne kom hem precis när jag skulle göra klart så övergick till att rensa som jag kan göra utan att bli utstirrad. Nu är drygt 2/3 av stenarna satta så det går framåt. Bävar för momentet att köra hem jord från gödselstacken. Använde min säckkärra för första gången idag och den är totalt helt felbalanserad så gick knappt att dra 4 plattor (56kg) och en säck med ca 10 kg sand på den :crazy:. Ska se om stallets är bättre och i så fall låna dem den för att underlätta.
 
Vad göra med risig syren? Jag har aldrig rört den och den är ledsen. Den är vit så jag vill gärna bevara den, hur gör jag det bäst? Den står i halvskugga. På FM väldigt lite sol, kanske att det strilar igenom träden något . Efter lunch får den en del direkt sol med lite stril genom höga lövträd. Väldränerat, sandig morän, näringsfattigt. Det är några ensliga, långa stammar med lite blommor varje år.

Den står i kanten av en lövdunge på berg som jag vill göra till blommande, örtrik lövskog. Så jag vill länka ihop den med skogen. Jag har också en rejäl hög med bergenia som måste planteras. Kan de trivas ihop? Annars hamnar de längre in i skogen.
 
Vad göra med risig syren? Jag har aldrig rört den och den är ledsen. Den är vit så jag vill gärna bevara den, hur gör jag det bäst? Den står i halvskugga. På FM väldigt lite sol, kanske att det strilar igenom träden något . Efter lunch får den en del direkt sol med lite stril genom höga lövträd. Väldränerat, sandig morän, näringsfattigt. Det är några ensliga, långa stammar med lite blommor varje år.

Den står i kanten av en lövdunge på berg som jag vill göra till blommande, örtrik lövskog. Så jag vill länka ihop den med skogen. Jag har också en rejäl hög med bergenia som måste planteras. Kan de trivas ihop? Annars hamnar de längre in i skogen.
Dags att förnya syrenen?
 
Vad göra med risig syren? Jag har aldrig rört den och den är ledsen. Den är vit så jag vill gärna bevara den, hur gör jag det bäst? Den står i halvskugga. På FM väldigt lite sol, kanske att det strilar igenom träden något . Efter lunch får den en del direkt sol med lite stril genom höga lövträd. Väldränerat, sandig morän, näringsfattigt. Det är några ensliga, långa stammar med lite blommor varje år.

Den står i kanten av en lövdunge på berg som jag vill göra till blommande, örtrik lövskog. Så jag vill länka ihop den med skogen. Jag har också en rejäl hög med bergenia som måste planteras. Kan de trivas ihop? Annars hamnar de längre in i skogen.
Gödsel och beskärning. Man kan gallra ur den så kommer det nya skott nerifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 581
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp