Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en hel del träd på gården, de är gamla som gatan. Tänkte jag kanske borde gödsla dem i år?
Visade sig att jag visst hade äppelträd (och fläder), plommon, prydnadskörsbär bl.a.
Kan köpa gödsel, har hönsgödsel, färsk hästskit, bränd hästskit o.s.v.
Hur tar man bäst hand om träden? Hur gör ni i era trädgårdar?
Ett av plommonträden fick beskäras rätt hård i höstas eftersom det var i vägen för lastbilarna som behövde komma in på gårdsplanen.
Jag har ängsmark och lägger slaget hö under träden som gödsel och marktäckare. Så gör de också på många fruktodlingar nere på kontinenten. Tycker det ger gott resultat.
 
Pumpaplantor är tåliga saker. Sådde 30 frön som blivit 30 plantor, gjorde inget att jorden var kall när fröerna hamnade där. Började bli lite trångt inne bland tomater och chili så 30 små pumpaplantor fick flytta ut till växthuset och jag hoppades lite på att några skulle stryka med men nej nej 30 små pumpaplantor växer och frodas:cautious:
 
Som i att beskära den helt? Eller ska man lämna någon av de gamla grenarna?
Jag har mest behandlat syren som ett ogräs innan och vi har beskurit en annan ganska mycket. Svårare att veta hur man ska rädda dem. Känns ovant. :laugh:
@Magiana
Har lärt mig att man ska beskära helt egentligen. Men så har jag själv inte gjort utan klippt direkt till önskad längd och på bara något år blev den jättetjock. Så egentligen tänker jag att det är lite skitsamma.
 
Hittade en Pion förra året som var precis det jag drömt om länge till väldigt bra pris. Ytan där den skulle sättas var upptagen just då och den föll i glömska 🙈. Idag tittade jag i krukan och den håller på att skjuta skott och ser kraftig och fin ut 🥰
 
Köpte med mig sättpotatis (spontanköp ;) ) hem, och kom sedan på att jag inte vet hur jag ska göra?? Tänkte plantera i hinkar/stora krukor, men de gröna bladen förvirrar mig. Potatisen ska planteras på 10 cm djup, står det, men då hamnar väl blasten UNDER jorden? Ska det vara så :confused: ??
20200415_161444.webp
 
Det var en som skulle köpa plantor av mig. Priset var 20 kronor styck eller 3 för 50. Nu säger köparen att hon hittat en som säljer för 10 kronor plantan och prutar mitt pris till 4 stycken för 50 eftersom det var mig hon hade kontakt med först.

Jag tycker det är lite fult att pruta så. 50 kronor för 3 plantor är redan billigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det.
 
Finns det någon bra sida online om man vill känna igen små fröplantor? Jag har lyckats blanda ihop fröpåsarna... Några känner jag ju igen, pelargoner och tomater ser ju rätt olika ut, men andra...?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 582
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp