Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Växer som ogräs här!
Men vad ska jag göra, ska jag plantera om de längsta till krukor snart??
Visa bifogad fil 49012

Du måste inte plantera om dem ännu, men du borde nog ge dem något att klättra på eller i alal fall se till att de inte börjar greppa de andra plantorna. :) Eventuellt skulle jag slänga ihop dem i krukan där de ska stå resten av sommaren redan nu och låta dem växa på i fönstret, men det beror lite på vad du ska göra med dem.
Jag skulle också rotera lådan en gång om dagen så att alla plantorna får räta upp sig.
 
Du måste inte plantera om dem ännu, men du borde nog ge dem något att klättra på eller i alal fall se till att de inte börjar greppa de andra plantorna. :) Eventuellt skulle jag slänga ihop dem i krukan där de ska stå resten av sommaren redan nu och låta dem växa på i fönstret, men det beror lite på vad du ska göra med dem.
Jag skulle också rotera lådan en gång om dagen så att alla plantorna får räta upp sig.

Tack! Ska se om jag har några tunna pinnar hemma, de är ju så späda ännu.
Ska vända lådan direkt!

Har ju faktiskt en kruka jag kan undvara ändå, de kanske får åka ner där tills det är dags för utevistelse :)
 
Tack! Ska se om jag har några tunna pinnar hemma, de är ju så späda ännu.
Ska vända lådan direkt!

Har ju faktiskt en kruka jag kan undvara ändå, de kanske får åka ner där tills det är dags för utevistelse :)

Du behöver absolut inte plantera om dem för att de är för stora! Det är mest jag som tycker att det är rätt bekvämt om de kan växa direkt i krukan där de ska bo eftersom det är lättare att forma dem då. :D
 
Funderar på det där med luktärt. Tänker ju bygga en spalje för klätterrosor men mängden rosor som kommer täcka den i år blir ju minimalt eftersom de är så små. Jag har ett par krukor med purpurvinda som antagligen får klänga i den men då den ska vara ca 10 m lång så behövs det mer.
Jag älskar luktärtor men har inget bra ställe att odla dem på så nu funderar jag på om det är för sent att få till fina exemplar för utplantering mot den där spaljen? Tycker ofta jag fått ca 50 cm höga exemplar som hinner sätta ungefär 2 blomställningar var innan frosten tar dem men antagligen gör jag något fel
 
Funderar på det där med luktärt. Tänker ju bygga en spalje för klätterrosor men mängden rosor som kommer täcka den i år blir ju minimalt eftersom de är så små. Jag har ett par krukor med purpurvinda som antagligen får klänga i den men då den ska vara ca 10 m lång så behövs det mer.
Jag älskar luktärtor men har inget bra ställe att odla dem på så nu funderar jag på om det är för sent att få till fina exemplar för utplantering mot den där spaljen? Tycker ofta jag fått ca 50 cm höga exemplar som hinner sätta ungefär 2 blomställningar var innan frosten tar dem men antagligen gör jag något fel

Det finns perenna luktärter har jag upptäckt, och de är frosttåliga! :love:
 
Angående luktärt så odlar jag i år efter Cecilia Wingårds råd. :) Har sått många i en vanlig kruka inne i rejält blöt jord, ingen blötläggning innan. Ställer krukan i en plastpåse med öppningen uppåt. När de grott ca 10 cm ställs de ut utomhus med sin påse och vattnas fram tills utplantering.
Jag ställde ut mina igår och det var väl lätt frost i natt och de ser jätteglada ut. De ska klara ner till -8 tydligen, inte så mjäkiga som man kan tro. :) De vill ha massor av ljus, då blir det knubbiga plantor!
 
Menar du rosenvial eller finns det doftande perenna luktärter? :) Rosenvial är doftfri men magnifik, har en rosa sådan som kanske i år får det där växtstödet den vill ha!

Det var nog rosenvial. De jag köpte var helt enkelt märkta som "sweet peas" utan latinskt namn, men med googling ser jag att du har rätt. De är fantastiskt vackra i alla fall, jag har sett flera trädgårdar här i byn som har väggar av dem, och de verkar komma upp tidigt också. :)
 
Ah, då förstår jag. Men de kanske får plats någon annanstans? ;)
Tyvärr inte i nuläget.
Har en rabatt som förfallit helt (orkade inte rensa kvickroten varje år) och jobbar nu på att få till fungerande grönsaksodling så blommor får stå tillbaka helt. De jag har odlas i krukor och där är inte Luktärt det bästa alternativet.
I framtiden kanske det blir någon bra yta för dem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Perenna är inte aktuellt eftersom det här är en provisorisk lösning tills rosorna är större :)
Perenner används ofta som provisorium tills lignoser vuxit till sig. Då går de ofta ur eller så flyttar man dem. Men vi rekommenderas att täcka med perenner vid nyplantering av lignoser :)
 
Perenner används ofta som provisorium tills lignoser vuxit till sig. Då går de ofta ur eller så flyttar man dem. Men vi rekommenderas att täcka med perenner vid nyplantering av lignoser :)
Fast jag vill inte ha perenner där eftersom jag funkar som jag gör. Ska jag ha något så är det ettåriga så därför gäller frågan det.
Frågan kvarstår alltså. Är det någon vits att så Luktärtor nu (1-åriga sådana) eller blir det ingenting?
 
Angående luktärt så odlar jag i år efter Cecilia Wingårds råd. :) Har sått många i en vanlig kruka inne i rejält blöt jord, ingen blötläggning innan. Ställer krukan i en plastpåse med öppningen uppåt. När de grott ca 10 cm ställs de ut utomhus med sin påse och vattnas fram tills utplantering.
Jag ställde ut mina igår och det var väl lätt frost i natt och de ser jätteglada ut. De ska klara ner till -8 tydligen, inte så mjäkiga som man kan tro. :) De vill ha massor av ljus, då blir det knubbiga plantor!

Låter bra att det fungerar :)

Jag har provat samma sak med denna samt med Old Spice Janet Scott och några tittar upp :up:

0BBEB433-E9A6-459E-96F0-1DF7668139A3.webp
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast jag vill inte ha perenner där eftersom jag funkar som jag gör. Ska jag ha något så är det ettåriga så därför gäller frågan det.
Frågan kvarstår alltså. Är det någon vits att så Luktärtor nu (1-åriga sådana) eller blir det ingenting?
Jag skulle gissa att om det blir en varm sommar blir det jättebra, fortsätter det blåsa så här blir det ingenting. Men det är kvalificerade gissningar.
 
Jag skulle gissa att om det blir en varm sommar blir det jättebra, fortsätter det blåsa så här blir det ingenting. Men det är kvalificerade gissningar.
Ja vädret lär vi ju inte kunna sia om alls så då tar jag chansen och klämmer in en sådd till i det redan överfulla utrymmet :D
 
Fast jag vill inte ha perenner där eftersom jag funkar som jag gör. Ska jag ha något så är det ettåriga så därför gäller frågan det.
Frågan kvarstår alltså. Är det någon vits att så Luktärtor nu (1-åriga sådana) eller blir det ingenting?
Du skulle också kunna odla rosenböna t.ex., ätbart och fint och starkt tillväxt. :) Ifall luktärter känns osäkert. Men jag sådde mina för 1-2 veckor sedan, de är ca 10 cm långa nu och bor nu ute. Känns inte sent eftersom våren varit rätt kall hittills så det går långsamt för allting ute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 588
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp