Skulle de inte gro kan du kasta ut dem i kylan, de gillar sånt. Mina står ute nu .Det står att grotiden är 1-2 månader och jag sådde i mitten av februari, så jag är inte så orolig över dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle de inte gro kan du kasta ut dem i kylan, de gillar sånt. Mina står ute nu .Det står att grotiden är 1-2 månader och jag sådde i mitten av februari, så jag är inte så orolig över dem.
Man hamlar ju in dom årligen och fortsätter att fläta. Men man kan ju alltid fläta i död pil om man inte vill ha ett levande staket. Det blir också fin och så kan man ha saker som klättrar på det istället.Vår grannes äldsta är 5-6 år. De ser bra ut, men det är ju rätt stor skillnad mot 10-20. Jag har faktiskt ingen aning om hur de åldras, men gissar att de växer ihop mer och mer - och så så får man hålla efter?
Skulle de inte gro kan du kasta ut dem i kylan, de gillar sånt. Mina står ute nu .
Om man slutar hålla efter det?Jag har alltid undrat hur ett flätat pilstaket ser ut om 10-20 år. Alla bilder man sett har ju varit på ganska nya staket.
Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!
Ca 10 cm snö och isvindar här nu. Hoppas inte växterna var för tidigt ute så de ny fryser ihjäl (ja rosorna i rabatten, jag tänker på er).
Min favoritros täcker jag över nattetid när det har varit ned mot -5 grader. Jag är också lite nervös för min rosmarin som har klarat sig hela vintern. Det vore typiskt om den skulle dö nu pga köldknäppen. Den har dock stått inbäddad i bubbelplast och jutesäck hela vintern.
Här har rosorna börjat sätta lite små kubbiga gröna spröt, och jag misstänker skarpt att det kommer köldknäpp nu. Fan, jag hade behövt skära ner dem för att täcke dem.
Har inte kollat mina och är egentligen ganska lat, vill de inte överleva får jag väl skaffa något mer tåligt. Täckte över dem med löv i höstas och de ligger ju kvar, om än lite mer kompakt nu. Fördelen med att ha stora lönnar är ju att jag aldrig kommer sakna täckmaterial (försöker tänka på det när man krattar blöta löv till tusen).Min favoritros täcker jag över nattetid när det har varit ned mot -5 grader. Jag är också lite nervös för min rosmarin som har klarat sig hela vintern. Det vore typiskt om den skulle dö nu pga köldknäppen. Den har dock stått inbäddad i bubbelplast och jutesäck hela vintern.
Som en protest mot snön så sådde jag lite igår. Det blev tre sorters tomat (san marzano, vintage vine och indigo blue berries), två sorters basilika (vanlig genovese och klotbasilika), rabarber (Glaskin's perpetual), gräslök och cantaloupmelon.
Alltså, jag är så kass på sorter!Är det förresten någon som vill ha frön från san marzano? Jag beställde förra året och fick frön för en hel livstid.
Alltså, jag är så kass på sorter!
Förra året hade vi gula cocktailtomater, jag köpte plantor på GG. De var så vansinnigt goda! I år har vi sått gula cocktailtomater, men jag har ju ingen aning om det är samma sort.
Kanske dags att så lite tomater nu ja! Har en sorts cocktailtomat, Black cherry, och en bifftomat, Marmandino. Fem plantor kronärtskocka som växer och frodas, 11 chiliplantor likaså. Rangliga men det blir nog något av dem också.
Fint med snö faktiskt, vattenförråden behöver fyllas på! Många sjöar är på rekordlåga nivåer, får vi en torr vår ser det illa ut på många håll. Pratade trädgård med en kollega igår vilket såklart sporrade lusten att möblera om på tomten. Farligt.