P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Plantera om i en större kruka? Jag antar att det är för tidigt att sätta ut den även hos dig?P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen?
Jag tror att jag har sett det. Men det kanske är sådana som används som pallkragar, inte till odling. Eller så har jag fattat fel.
P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen?
Tomater är det ju enbart en fördel att sätta djupt när man planerar om, stammen skickar ut nya rötter och plantorna blir knubbigare.Jag räknar med att plantera om tomaterna, chilin, gurkan och djungelgurkan två gånger. Det viktiga med alla förutom tomaterna är att man inte planterar dem djupare än vad de är från början, dvs jordytan är alltid på samma nivå på stjälken. Tomaterna är inte ett dugg känsliga för det. Kryddorna och majsen kommer jag bara att plantera om en gång, jag är slö
Det är bra om omplanteringskrukorna är rätt djupa, då får de en bättre chans att utveckla djupa rötter.
De erfarna odlare jag har kring mig (både hobby och proffs) omskolar tomatplantor i mjölkförpackningar. Det är djupt och bra för tomaterDet är bra om omplanteringskrukorna är rätt djupa, då får de en bättre chans att utveckla djupa rötter.
Jag använder plastmuggar! Två st i varandra, hål i den innersta. Och genomskinliga så jag ser rötterna.De erfarna odlare jag har kring mig (både hobby och proffs) omskolar tomatplantor i mjölkförpackningar. Det är djupt och bra för tomater
Får erkänna att min chili blivit ranglig. Ser Farbrors Gröns bilder på insta och tänker Jahaaaa, är det sådär de ska se ut... Kronärtskockorna har ännu bara hjärtblad men de är ju så stora och tjocka! Helt bedårande plantor.
För övrigt vaknade jag till flera cm nysnö idag efter en finfin vårdag igår, om än mulen. Det torkade upp lite och fåglarna var helt galna. Två hackspettar slogs om en skogsdunge, kattugglorna skriker om kvällen och råbocken skäller. Hör gäss hela tiden men de flyger nog för lågt, ser dem inte över träden. Dock endast snödroppar som spirar men oj så glad man blir för dessa små växter. Måste skaffa lite snöklockor till nästa år, så förbannat söta ju. Letade efter tussilagos på bästa stället men nä, lite varmare vill de allt ha.
En del bambu växer på bredden med rotskott så för dessa är en rotbarriär att rekommendera oavsett var dessa planteras. Men jag tror det finns annan bambu som inte beter sig så. Man får nog studera deras egenskaper så man väljer rätt sort i så fall.Fyra av sex chilifrön har nu grott. De övriga två har jag gett upp hoppet om. Aklejorna har inte grott och heller inte karamelliljan - men det var heller inte förväntat. Än så länge har jag lyckats avhålla mig från att så mer. Men en tur upp på vinden för att hämta ner såjord och krukor ligger ganska nära till hands.
På tal om karamelliljorna så plockade jag bort något som såg ut som små bruna gummiartade pärlor i sådden. Misstänker att det är någon slags svamp som av någon anledning har fått fäste.
Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?
Aklejor borde vara ljusgroende? Eftersom de frösår sig så tacksamt där de står. Och fröna ramlar ju och lägger sig uppepå jorden.Fyra av sex chilifrön har nu grott. De övriga två har jag gett upp hoppet om. Aklejorna har inte grott och heller inte karamelliljan - men det var heller inte förväntat. Än så länge har jag lyckats avhålla mig från att så mer. Men en tur upp på vinden för att hämta ner såjord och krukor ligger ganska nära till hands.
På tal om karamelliljorna så plockade jag bort något som såg ut som små bruna gummiartade pärlor i sådden. Misstänker att det är någon slags svamp som av någon anledning har fått fäste.
Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?
Jag har alltid undrat hur ett flätat pilstaket ser ut om 10-20 år. Alla bilder man sett har ju varit på ganska nya staket.Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!
Vår grannes äldsta är 5-6 år. De ser bra ut, men det är ju rätt stor skillnad mot 10-20. Jag har faktiskt ingen aning om hur de åldras, men gissar att de växer ihop mer och mer - och så så får man hålla efter?Jag har alltid undrat hur ett flätat pilstaket ser ut om 10-20 år. Alla bilder man sett har ju varit på ganska nya staket.
Aklejor borde vara ljusgroende? Eftersom de frösår sig så tacksamt där de står. Och fröna ramlar ju och lägger sig uppepå jorden.
Kanske täckte du sådden för tjockt?
Jag är ganska rädd för att testa pil just pga rötter och rotskott. Sly är nog så jävligt utan att mina grannar planterar det vid tomtgränsen, eller att jag gör det.Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!
Det var jag , Netto sa du, det är på vägen hem för mig ju .Vem lurade in mig på lidl??
Som hämnd vill jag tala om att Netto hade också lökar,färgsorterade o med blandad innehåll så inte bara samma blommor.
Och ja,det kostade mig 100:- till