Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från en som har små badrum - bygg ut. Just badrum är ett jädrans meck, hade det varit nåt annan typ av rum hade eventuella framtida köpare kunnat fixa, men man börjar inte gärna riva i ett befintligt våtrum.

Vi ska göra just det, offra en garderob i ett av sovrummen till förmån för ett större badrum, det ligger många år framåt i tiden än men för oss är det en källa till irritation att knappt kunna vända sig om när man har duschat.
Badrummet i sig är rätt stort redan ändå, men man kan alltid bygga större :D Tittade lite noggrannare på det igår och om jag flyttar om lite i min kvarvarande skafferi så kan jag få plats med återvinnings påsar dr med, lite mindre men ändå. :)

Har ångest.:( Jag har ju gnällt över torkan här borta på östkusten, och det har verkligen inte blivit bättre efter den senaste veckan med 25+ och molnfritt, nu har alla träden börjat slå ut också så allt vatten försvinner blixtsnabbt. Kollade på nyheterna igår och det börjar bli riktigt akut här, knallrött hela vägen upp till Norrköping..

Men mina växter behöver ju vattnas...? Jag har verkligen försökt snåla med vatten, men alternativet är ju att låta allt torka ihjäl? Då i princip allt är nyplanterat så är vattningen viktig...:( Känner mig hemsk.

Badrummet i sig är rätt stort redan ändå, men man kan alltid bygga större :D Tittade lite noggrannare på det igår och om jag flyttar om lite i min kvarvarande skafferi så kan jag få plats med återvinnings påsar dr med, lite mindre men ändå. :)
Beroende på hur stort huset är i övrigt så tycker jag gott och väl att ett skafferi räcker, ni kan inte fixa med nån annan smart förvaring annars? Vi har mest förvaring nere i källaren, för att hålla de övriga våningarna så rena som möjligt.:)

Beroende på hur stort huset är i övrigt så tycker jag gott och väl att ett skafferi räcker, ni kan inte fixa med nån annan smart förvaring annars? Vi har mest förvaring nere i källaren, för att hålla de övriga våningarna så rena som möjligt.:)
Villa på närmre 160 m2. Får klura ut något där, nnars får jag ju helt enkelt börja använda sorteringstunnan som jag ändå står och betalar för :angel:

Har ångest.:( Jag har ju gnällt över torkan här borta på östkusten, och det har verkligen inte blivit bättre efter den senaste veckan med 25+ och molnfritt, nu har alla träden börjat slå ut också så allt vatten försvinner blixtsnabbt. Kollade på nyheterna igår och det börjar bli riktigt akut här, knallrött hela vägen upp till Norrköping..

Men mina växter behöver ju vattnas...? Jag har verkligen försökt snåla med vatten, men alternativet är ju att låta allt torka ihjäl? Då i princip allt är nyplanterat så är vattningen viktig...:( Känner mig hemsk.
Jag vattnar på :o

Ni som är fröexperter och kanske till och med förökningsexperter, hur fixar jag fler tulpaner?

I bostadsrättsföreningen stan har vi jättefina tulpaner som jag gärna hade velat ha på mitt torp. Och eftersom denna flytten kostar multum redan så tänkte jag att jag skulle snåla på något och ta typ frön eller vad man gör med tulpaner och så på torpet.

Jag vill ju inte gräva upp lökarna! Eller jo, jag vill, men jag har inte mage till att göra det! :angel:

Ni som är fröexperter och kanske till och med förökningsexperter, hur fixar jag fler tulpaner?

I bostadsrättsföreningen stan har vi jättefina tulpaner som jag gärna hade velat ha på mitt torp. Och eftersom denna flytten kostar multum redan så tänkte jag att jag skulle snåla på något och ta typ frön eller vad man gör med tulpaner och så på torpet.

Jag vill ju inte gräva upp lökarna! Eller jo, jag vill, men jag har inte mage till att göra det! :angel:

Om de gror kan det ta upp till tre år innan de har en tillräckligt stor lök för att blomma. Är det en hybrid är det inte säkert att de som kommer upp är likadana som de du tagit frön ifrån.

Om de gror kan det ta upp till tre år innan de har en tillräckligt stor lök för att blomma. Är det en hybrid är det inte säkert att de som kommer upp är likadana som de du tagit frön ifrån.
De håller ju på att vissna nu så nu är det väl dags att passa på om man kan. Jag har nog ingenting emot att vänta, men hur vet man att de tagit sig? Antar att man stoppar ner dem i jorden direkt och så får man vänta i 3 år?

De håller ju på att vissna nu så nu är det väl dags att passa på om man kan. Jag har nog ingenting emot att vänta, men hur vet man att de tagit sig? Antar att man stoppar ner dem i jorden direkt och så får man vänta i 3 år?

Jag har faktiskt ingen aning om hur man gör exakt. Jag kollade upp tulpanfrön för något år sedan eftersom jag var i en liknande situation (vackra tulpaner på en ödegård) men backade när det skulle ta så lång tid och det inte var säkert att det skulle se likadana ut.

Tror det är knepigt att fröså tulpaner. Ett hett tips om du vill ha lökväxter men inte nödvändigtvis behöver ha just de där tulpanerna är att titta in på en handelsträdgård/trädgårdssaffär framåt våren. Jag fyndade lökväxter för 5:-/påsen i mars. Alla lär säkert inte gro men jag fick ca 300 lökar av olika sorter för det nätta priset av 25:-.

Nu äntligen är nästan alla plantor utplanterade!! :bump: Har bara tomaterna och några enstaka småknottar kvar uppe i växthuset som sambon numera kallar kontoret. Bl. a. avokadon har tagit sig och idag upptäckte jag att några överblivna citron- eller paprikakärnor hade letat sig upp från botten genom en syltburk där jag stuckit ner en kaktusstickling...:confused:
Murgrönorna som jag satte ner _extremt_ slarvigt med rötterna ovan jord t.o.m (:o) utmed garaget har funnit sin plats i livet och börjar se offensiva ut...
Planterade även om min gullranka som nu vuxit över alla gränser.... Den har tagit över hela rundeln...

DEN ÄR PÅ G!!! :bump::bump:
13230215_10154243052958953_4589626450996688137_n.jpg

Jag fick min äng idag från Pratensis. :love: Nu hoppas jag plantorna och fröna trivs i pallkragen så inte ogräs invaderar istället!

Och dessutom upptäckte jag idag att min favoritklematis (Viticella Alba luxurians :love: ) överlevt vintern trots allt, några små ynka nya skott har dykt upp så den lär nog ta sig! Bara en som inte dykt upp ännu, får se om den kommer. Annars kommer jag inte sörja, tycker den är ganska vulgär med sina enorma blommor. :o

Den största sorgen just nu är att jag lyckats dränka mitt rosenkvittenträd. :cry: Hade glömt att jag inte hade gjort hål i den krukan, så nu har de stackars blad som dykt upp vissnat och knopparna har slutat växa. Har gjort hål i krukan nu så får den stå och torka upp, så får vi se om den klarar av att återuppstå igen. Känner mig som en mördare. :nailbiting::crazy:

Här är all potatis satt, ett persikoträd sannolikt dött :cry: och vi har börjat plantera lite i nya blomhörnan. Hittills ser det ut som hamstergravar tycker min man och det stämmer rätt bra.

Efter helgen, "Kalla Sofie" eller Eisheiligen som man säger här ses det som "säkert" frostfritt och varmt nog att så värmegillande saker som bönor etc. Var en snabbis på handelsträdgården idag men behärskade mig. Handlar nästa vecka i stället: zucchini, pumpa, gurka...

Nu har jag tagit lite bilder på saker i trädgården som jag inte har en aning om vad det är.
Nån som vet?

DSC_1007_zpsrdquzmpz.jpg

Denna finns i alla storlekar, från gräshöjd till knähöjd.

DSC_1009_zpstllmz4ey.jpg

Små blå blommor, ca 15 cm höga

DSC_1013_zpscik4hzy4.jpg

Dessa växer hejvilt på ena sidan av huset (norrsidan).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden