Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kethets: Det är så härligt att att höra insekterna. Förra året var det ju helt dött när äpplena blommade.

Särbon har varit här i helgen och han gillar ju mina äppelträd (äpplen växer inte där han bor). Det har kommit in några humlor och han har fångat dem i ett glas och släppt ut dem. När han gått ut med dem har han sagt åt dem att de ska ut och pollinera för hans äpplen :D

Jag är inte så imponerad av sorten som finns kvar, de var ympade med flera sorter men efter att träden kluvit sig några gånger är det bara Transparente Blanche kvar :meh: Jag har dock inte riktigt råd med ett nytt träd och vet heller inte var jag ska sätta det. Jag funderar på att beskära ett av träden hårt i höst och plantera ett nytt träd där. Överlever det nya trädet tar jag nog helt sonika ner det gamla.

Jag borde få årets Buke-pris för självbehärskning. Jag var på Hornbach i lördags och på Bauhaus igår och inte en enda växt lyckades klänga sig fast på mig, även om dem var envisa. :rofl::rofl:

Har träningsvärk som bara den efter denna helgen, först växthusbygge, sen frösåning lådorna, och sen fräsning i mina väggar för elledningar till mitt nya kök. Så mycket man hinner med när man är både gräsänkling och barnfri :D

I år är det plommonträdet som är först med att blomma.
13167248_618727014959593_151994067_n.jpg

I år är det plommonträdet som är först med att blomma.
13167248_618727014959593_151994067_n.jpg
Vårt plommonträd blommar också - men jag är väldigt sugen på att ta bort det. Jag är inte så förtjust i plommon, och det står lite illa till tycker jag. Men det finns i min "hemliga trädgård", så än så länge får det vara.

@Kethets: Det är så härligt att att höra insekterna. Förra året var det ju helt dött när äpplena blommade.

Särbon har varit här i helgen och han gillar ju mina äppelträd (äpplen växer inte där han bor). Det har kommit in några humlor och han har fångat dem i ett glas och släppt ut dem. När han gått ut med dem har han sagt åt dem att de ska ut och pollinera för hans äpplen :D

Jag är inte så imponerad av sorten som finns kvar, de var ympade med flera sorter men efter att träden kluvit sig några gånger är det bara Transparente Blanche kvar :meh: Jag har dock inte riktigt råd med ett nytt träd och vet heller inte var jag ska sätta det. Jag funderar på att beskära ett av träden hårt i höst och plantera ett nytt träd där. Överlever det nya trädet tar jag nog helt sonika ner det gamla.
Lär bli fler äpplen i år än förra året!
Våra äppelträd är inte heller så roliga men de är sambons område (utbildad på skog och träd) så han får bestämma över träden.
Förutom min blivande hasselnötshäck då, den har han inget att säga till om :p

Vårt plommonträd blommar också - men jag är väldigt sugen på att ta bort det. Jag är inte så förtjust i plommon, och det står lite illa till tycker jag. Men det finns i min "hemliga trädgård", så än så länge får det vara.
Jag är förtjust i plommon - så det är väl därför som det inte bar frukt förra året :D En starkt bidragande orsak kan förstås vara rådjuren och älgarna som beskär det kraftigt under vintern :meh:

Jag är förtjust i plommon - så det är väl därför som det inte bar frukt förra året :D En starkt bidragande orsak kan förstås vara rådjuren och älgarna som beskär det kraftigt under vintern :meh:
Ja, de tar sig absolut inte in genom törnosahäcken som växer runt vårt!

Växthuset är iaf på god väg. Kvar är nu att göra murningen rak på ovankanten, lyfta det på plats och sätta in fönstrena. Ville inte göra det för viktens skull än. Men när jag satte dit baksidor och tak i helgen så märkte jag att något har hänt i vintras så ramen har blivit sne, men det går ju att leva med.
När jag va på Bauhaus så köpte jag gångjärn till fönsterna, fyra av sex ska vara öppningsbara för vädringens skull ( två stycken är dessutom "dörren" in.), fy satan vad det är dyrt med gångjärn :eek:

Förhoppningsvis ska vi ha hunnit få upp det på plats nu i veckan så jag kan göra färdigt det i helgen när gubben inte är hemma.

Jag ska ärligt säga att jag inte riktigt har förstått hur ni fullkomligt kan övermannas av små oskyldiga blommor överallt.

Men så var jag på Tomatens hus i går och skulle köpa en planta gräslök då det tydligen är ngt jag inte kan ta upp från frö själv. Jag kom såklart hem med min planta men inte utan att basilikorna bakband mig medan myntorna knockade mig fullständigt. :eek::nailbiting:

Det var med blotta förskräckelsen jag kom undan.
13147408_10154236290593953_6066064697100303926_o.jpg

Slitit, släpat och svettats i värmen i helgen. :D Resultatet är inte direkt upphetsande. Jag är inte van vid detta att så, man får ju inte direkt samma belöning som när man planterat. :p

13124442_10153806560942326_4461772116155444986_n.jpg

I lådan längst till vänster sitter det några jordgubbsplantor. De ska få sällskap av lite smulgubbar när sådana behagar komma till butikerna, sen ska de få täckbark och bärnät över sig så småningom.

I mitten har jag sått alldeles för mycket för den lilla ytan... En rad av vardera vit och vanlig morot, rödbetor, mangold och baby leaf-sallad.

Lådan längst till höger ska bli min alldeles egna miniäng. :love: Har blandat sand, torv och pyttelite ogödslad trädgårdsjord och väntar på min beställning av ängsfrö och plantor från Pratensis.

Jag hade kunnat använda dubbla mängden lådor, men tänkte begränsa mig lite såhär första året. :angel: Förutom kostnaden för själva pallkragarna så lyckades jag dock komma väldigt billigt undan tycker jag. Med billig trädgårdsjord från Bauhaus, halvbrunnen hästgödsel från stallet i botten, och sen torv och gratis sand som blev över från föreningens påfyllning av sandlådan. Total kostnad under 400 kr. :up:

Slitit, släpat och svettats i värmen i helgen. :D Resultatet är inte direkt upphetsande. Jag är inte van vid detta att så, man får ju inte direkt samma belöning som när man planterat. :p

13124442_10153806560942326_4461772116155444986_n.jpg

I lådan längst till vänster sitter det några jordgubbsplantor. De ska få sällskap av lite smulgubbar när sådana behagar komma till butikerna, sen ska de få täckbark och bärnät över sig så småningom.

I mitten har jag sått alldeles för mycket för den lilla ytan... En rad av vardera vit och vanlig morot, rödbetor, mangold och baby leaf-sallad.

Lådan längst till höger ska bli min alldeles egna miniäng. :love: Har blandat sand, torv och pyttelite ogödslad trädgårdsjord och väntar på min beställning av ängsfrö och plantor från Pratensis.

Jag hade kunnat använda dubbla mängden lådor, men tänkte begränsa mig lite såhär första året. :angel: Förutom kostnaden för själva pallkragarna så lyckades jag dock komma väldigt billigt undan tycker jag. Med billig trädgårdsjord från Bauhaus, halvbrunnen hästgödsel från stallet i botten, och sen torv och gratis sand som blev över från föreningens påfyllning av sandlådan. Total kostnad under 400 kr. :up:
ett tips är att googla square foot gardening :)

Enligt de som kände till huset vi bor i förr, dvs kanske 20-30 år sen, så var trädgården härligt grönskande på våren och sommaren, full av både blommor och bär. Vi har minst tre olika sorters hallon, både gula och två sorters röda varav en ger bär som är stora, söta och mogna i augusti/september.

Det kommer upp nya sorters blommor varje år tror jag (vi har bott här i snart 5 år). Flera sorter jag inte känner till. Ska ta kameran och ta kort och bildbomba er :o lite i tråden nån dag för att se om jag kan få hjälp med att få veta vad det är.

Jag har satt ut mina odlingar i pallkragarna nu. På två av pallkragarna är det växthus, så jag hoppas att några av sakerna ska överleva. Vi har massvis med löss såg jag, såna där små gröna, så måste nog spraya med såpvatten snart tror jag :(

Imorgon ska jag för övrigt plocka de första rabarberna, de växer upp för varje dag :)

Oooh mums! Rabarberna var ätfärdiga vid torpet men jag glömde ta med... Vi hittade även tre nya plantor inne i skogen bakom kornellbusken där vi röjt lite förra året. Minns inte att det var så buskigt just där de växer men de blev tydligen glada av att få lite röjt, vi har aldrig sett rabarber där förut. :) De växer ju dock i skugga nu så en liten flytt av plantor blir nog aktuell någon gång.

Kan också tillägga att getramsen var nära att blomma och liljorna jag fick av en kollega förra året var riktigt på gång. :) För övrigt så undvek jag de där aggressiva attackerande plantorna igår på Granngården. :D Ganska stolt faktiskt. ;)

Nu är det årliga kriget i full gång!
Snigeleffekt har jag spridit runt redan när jag frösått och igår var det dags att byta ut limringarna på fruktträden. Lite sent kan tyckas men om man avskyr att bli kladdig så är detta fruktansvärt. :yuck: Inte blir det bättre när man attackeras av myrorna när man gör det, är fullkomligt sönderbiten nu. :arghh:
Bärbuskarna har tokspolats med vatten för att få bort den invasion av myror som förra året nästan dödade vinbärsbuskarna, myrr är utlagt runt om. Undrar hur mycket myrr det krävs för 1000kvm myrbo? :confused:
Mullvadsskrämmare är inköpt och placerad i lilla trädgården, återstår att se om det har effekt. Märktes i plånboken om inte annat.

Koppartejp ska köpas i helgen för att förhoppningsvis hålla sniglarna helt borta från mina odlingar. Nu återstår bara en plan för att ta itu med bladlössen som lär komma vilken sekund som helst. :rage:

"Laddar bössan och lägger mig på lur"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka