Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud vad smart, har aldrig hört talas om faktiskt, men det är ju en helt superb lösning! Hur funkar det i praktiken, är det ledningar framdraget till tomten då eller? @athena_arabians

Ja, jag har en kran som är fastsatt på en trästolpe. Det lär ju ha varit en viss kostnad för grävningen men de kan ju ha passat på när det grävdes för något annat. Jag kommer som sagt inte ihåg, det var någon gång i slutet på 70-talet eller i början av 80-talet det gjordes. Det finns flera sådana föreningar här.

Jag hade en egen lösning på förra gården där jag bodde intill en å - en pump och rejält med 3/4-tumsslang gav mig bevattning både till ridbanan och trädgården utan att belasta den egna brunnen. När vi flyttade hade vi skrivit på för kommunalt vatten, men det var inte indraget än. Jag tipsade de nya ägarna om att ha kvar brunnen till stallet och för bevattning. Här har vi bara kommunalt och inget vattendrag i tillräcklig närhet, det är lite synd.
Nu tänker jag bildbomba med vår magnolia som äntligen blommar!
13087182_10208989989620577_7344283294718943750_o.jpg

13125019_10208989988860558_6261426571959153208_n.jpg

13147792_10208989989860583_9002811550121348782_o.jpg

13120006_10208989993260668_287619998843319137_o.jpg

13178639_10208989992380646_2707384199508193452_n.jpg

13077084_10208989266962511_2137968572082454930_n.jpg

På tal om magnolior... Jag känner mig smått naiv nu efter att jag åkte genom stan tidigare idag. De vackra magnolierna har jag bara sett som typ buskar på ca två meter i höjd, men de kan alltså bli stora träd?! Eller var det solglasögonen som lurade mig? :p

På tal om magnolior... Jag känner mig smått naiv nu efter att jag åkte genom stan tidigare idag. De vackra magnolierna har jag bara sett som typ buskar på ca två meter i höjd, men de kan alltså bli stora träd?! Eller var det solglasögonen som lurade mig? :p
De kan bli stora träd! Jag vet en del som är ca 10 m höga och grova och yviga. Vår "pinne" är över 4 meter hög, men vi planterade den ju förra året, så den har inte hunnit bredda sig så mycket än.

Idag har vi gjort i ordning vårt stenparti samt våra pallkragar (plus en himla massa annat som röjt på tomten efter helgens bravader med grävmaskin). I stenparti vet jag precis vad vi ska ha för blommor, där är vi t om överrens och även likaså i vissa pallkragar. Men så kommer till detta bekymmer med kryddväxterna; pallkragen är delad i tre delar. En del blir våran vilda gräslök vi hittade i trädgården, en del blir citronmelissen men vad ska bli på den tredje? Citronmellisen är avskärmad med markduk i botten och kommer inte kunna rota ut sig bland de andra växterna vilket jag läst att den gärna gör annars. Så jag behöver tips på kryddor som kan övervintra i pallkragen, som trivs med gräslöken men ändå inte "trycker ut den" utan kan vara sams. Kryddan bör ha medel i vatten och klara sol/halvskugga.

För övrigt är mitt största bekymmer i livet just nu att vattna. Varje vattning tar över en timme/gång i den här värmen och torkan. Fasar för vattenräkningen... Hur länge behöver man stödvattna större planteringar som fruktträd och större buskar?
Jag har en stor fördel i min trädgård och det är en extra brunn! Den är visserligen grävd men det har inte varit brist på vatten någon gång under alla år. Har även slang framdragen till min pallkrageplantering så det är bara att slå till strömbrytaren så startar pumpen och vattnet sprutar, ren och skär lyx...

@tanten nu är löken på väg upp!

Jag har en stor fördel i min trädgård och det är en extra brunn! Den är visserligen grävd men det har inte varit brist på vatten någon gång under alla år. Har även slang framdragen till min pallkrageplantering så det är bara att slå till strömbrytaren så startar pumpen och vattnet sprutar, ren och skär lyx...

@tanten nu är löken på väg upp!
Jag tycker att det borde finnas en gammal brunn på den här gården, men jag har inte riktigt tagit tag i att leta efter den... men det vore ju helt klart en bra grej att hitta :-)

Efter takbygge på växthuset idag så satte jag även ner min bön-frön. Så nu är sockerärtor, vaxbönor, haricot verts, och bondbönor planterade. Skulle gjorts för en vecka sen men glömde alltid bort att lägga dem i vatten i ett dygn först.

Efter takbygge på växthuset idag så satte jag även ner min bön-frön. Så nu är sockerärtor, vaxbönor, haricot verts, och bondbönor planterade. Skulle gjorts för en vecka sen men glömde alltid bort att lägga dem i vatten i ett dygn först.
Jag är feg när det gäller bönor. De behöver varm jord, och fortsatt värme, så jag har aldrig satt ut dem före 1 juni.... Fast jag sätter dem i pluggbrätten först. Sår jag direkt i landet så äts de upp av loppor eller annat oknytt som tar hjärtbladen.

I år är allt tidigt, så imorgon ska jag så squash och pumpa samt fylla pluggbrättena med bönor. Squash sätter jag ut när järnnätterna i juni varit.

Jag har inte riktigt fattat att det är sommar redan i början av maj...

Jag är feg när det gäller bönor. De behöver varm jord, och fortsatt värme, så jag har aldrig satt ut dem före 1 juni.... Fast jag sätter dem i pluggbrätten först. Sår jag direkt i landet så äts de upp av loppor eller annat oknytt som tar hjärtbladen.

I år är allt tidigt, så imorgon ska jag så squash och pumpa samt fylla pluggbrättena med bönor. Squash sätter jag ut när järnnätterna i juni varit.

Jag har inte riktigt fattat att det är sommar redan i början av maj...
Fördelen med att bo i Skåne. :up: satte ut mina förra året när vi hade ungefär samma temp och det blev enngigantisk skörd av hv och sockerärtor.

va?
måste de ligga i blöt först?
jag som sådde mina idag direkt från påsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka