Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag planterat ut i höbalarna också, rätt mycket senare än jag planerat. Tre stycken med pumpor i, tre med potatis, två med lök, en röd och en gul, en med morötter och en med sparrissallad. De två senare toppade jag med jord och sådde i jorden - får se om det funkar.
13087613_10208974922883918_8810838943163848063_n.jpg

13124970_10208974923243927_4842531500195790743_n.jpg

Det är 12 grader ute fortfarande. Vågar jag lämna mina odlingar ute? Jag kommer ta in dom imorgon igen för jag ska iväg, sen får de luft igen ute på torsdag.
Borde väl kunna plantera om dem i början av nästa vecka va? :bump:

Ska ner till Malmö idag med en kompis, som plåster på såren för att jag stiger upp 05 och följer med så ska vi stanna på Blekingeplantan... Funderar på en Flammentanz bara för att och en extra vindruva då min ena har dött. :grin: Det börjar bli dags att rensa ogräs överallt, mindre skoj än att plantera allt, bara det borde hindra mig från att köpa mer..

Uärrk huvudvärken Hugo förstår absolut inte att det är dags att ge sig av :arghh: har inte gjort ett smack i trädgården denna veckan men MÅSTE göra en massa torsdag till söndag eftersom jag är ledig då.

Funderar på om man vågar plantera ut tomater och squash på söndag? Vad tror ni andra, är det för tidigt?

Hade min mor här igår på trädgårdsinspektion, så det är två röda vinbärsbuskar som vi hittade undangömt i all sly i höstas. Tjoho, tur att jag ville spara dem och se vad det var när sambon röjde för fullt. Det visade sig dock att just där dom står så vill hyresvärden förlänga ut sin åkermark. Sambon lånar hem grävaren från jobbet för lite annat jobb i trädgården i helgen, och då ska vi flytta på dom :D Lite synd eftersom min mamma trodde att de skulle ge massor av vinbär i år, får se vad de tycker om flytt och beskärning av torra grenar.

När jag var hos min mor tidigare på dagen så tjuvade jag en krusbärsbuske, lite vitsippor och några blåa vårblommor som mor inte kunde namnet på :o Så min bär-hörna börjar ta sig, såg att min nyplanterade röda vinbärsbuske började sakta få gröna blad igen, trodde den skulle dö eftersom alla blad som fanns på vid inköpet blev vissna då vi fick snö och hagel strax efter inköpet. Är inte sånt typiskt, vädret var jättefint och LIDL sålde fina bärbuskar så några fick flytta hit. Men sen kom april-vädret så tror inte att mina hallonbuskar klarade sig :( Men de får stå kvar för den rabatten ska ändå utökas med sisådär 6-8 st hallonplantor så fort jag utökat rabatten. Men så tråkigt då det är i princip bara sten och grus under grässvålen, så sambon kanske vill gräva mycket i helgen :angel:

Det blir mindre och mindre kvar på glasverandan och mer och mer ute i trädgården. Men plötsligt började jag fundera - vart har egentligen mina kronärskockor tagit vägen? De är bara borta!
Efter ett tag fick jag fram ett vagt minne av att jag kanske planterat ut dem, vid kortsidan på ridbanan. Bara det att jag förra veckan fick en idé - jag testade om det gick att köra upp för slänten med gräsklipparen, och det gjorde det. Jag har alltså troligen planterat dem och sedan kört över dem med gräsklipparen. Smart.

Det blir mindre och mindre kvar på glasverandan och mer och mer ute i trädgården. Men plötsligt började jag fundera - vart har egentligen mina kronärskockor tagit vägen? De är bara borta!
Efter ett tag fick jag fram ett vagt minne av att jag kanske planterat ut dem, vid kortsidan på ridbanan. Bara det att jag förra veckan fick en idé - jag testade om det gick att köra upp för slänten med gräsklipparen, och det gjorde det. Jag har alltså troligen planterat dem och sedan kört över dem med gräsklipparen. Smart.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Jag har också gjort en sån, var hos min mormor och skulle klippa gräs och tog fram röjsågen för att klippa ner där hon har trädgården i hyllor sas. Så jävla nöjd med mig själv efter flera timmars arbete, sen kommer mormor och frågar varför jag klippte ner hennes tre nyplanterade rosbuskar:confused: :o:banghead::banghead:

Jag ska bygga ihop mitt växthus i helgen var min plan. Tanken är att det ska vara kanalplast på baksidan och hela framsidan ska ha fönster. Någon som vet var jag får tag på kanalplast skivor? Bauhaus här har slut på sitt, får in i slutet av månaden igen men vill ju helst bli färdig i helgen. Byggmax har bara hela tak och det är för dyrt.

Eller skulle man kunna använda plasttakskivor istället? Ena väggen står mot ett högt plank och andra sidan mot grannen ( det är ett trekantigt växthus). det kanske skulle räcka med såna skivor som ska sitta på taket också??

En av grannarna som jobbar med att fälla träd kom över till oss i förrgår. Han kikade lite på granhäcken som ska tas ner och även lite andra träd som inte mår så bra. Idioterna till säljare hade spikat staket på några av granarna i ena hörnet så dem i princip har dött.
Det kommer att bli en helt ny tomt när vi fått bort alla slitna träd och de som lever kan må bättre när de får lite solljus.

Har 2.500kvm tomt som vi ska ta tag i. Känns så trist att man inte kommer hinna göra så mycket i år då huset är prioriterat. Om en månad kan vi förhoppningsvis flytta in på nedervåningen i alla fall om allt flyter på som det ska.

Han som ägde huset innan säljarna hade gjort en jättefin damm i trädgården med vattenväxter och fina buskar och blommor. Säljarna har schaktat igen den och till och med låtit markduken ligga kvar under backen...

Vill ha ett stort fint växthus sen också, tyvärr ligger det nog något år fram i tiden eftersom pengarna försvinner i snabb takt med husrenoveringen. Hur ser era växthus ut? Vad ska man tänka på när man väljer?
Jag skulle vilja ha ett ganska stort, gärna har värme så man kan övervintra växter där. Drömmen är ett med öppningsbara väggar och plats att sitta där inne, men känns som en dyr historia ;)

:laugh: som ivrig odlare med infall måste man ha gott minne... :angel:

Han som ägde huset innan säljarna hade gjort en jättefin damm i trädgården med vattenväxter och fina buskar och blommor. Säljarna har schaktat igen den och till och med låtit markduken ligga kvar under backen...
:rage::rage::rage: Det borde vara spöstraff till vissa :mad:

Ha inte för bråttom med trädgården, låt den ta tid och lust istället för måsten :idea:

:rage::rage::rage: Det borde vara spöstraff till vissa :mad:

Ha inte för bråttom med trädgården, låt den ta tid och lust istället för måsten :idea:

Större lust att vara i trädgården än att renovera hus, det som är problemet haha :D
Det är kul att sambon är lika engagerad som mig när det gäller växter och trädgård. Det finns ett uppväxt orört hörn i trädgården där gräset inte är klippt, finns några träd (och MASSOR med sly!! de ska bort) där vi ska arrangera med bärbuskar, små gångar med flis, lite fina växter osv.

Istället för trädgårdsland ska vi köra med pallkragar. Såg ett så himla fint arrangemang på en visning vi var på. Där hade dem flis på hela backen, staket runt, lite klängerväxter upp på de högre staketdelarna och sen odlingar i pallkragar. Det kommer att bli i ett annat hörn av trädgården. Längre än så har vi inte kommit och det är MYCKET utrymme kvar att hitta på kul saker på.

Sambons krav på bärbuskar är blåhallon. Vad ska man mer ha? Vinbär, hallon, krusbär?

Här fans också en dam med växter när jag köpte huset,det var det första som grävdes igen,av 2 anledningar,jag vill inte sköta den och mina valpar kan dränka sig i den.

Större lust att vara i trädgården än att renovera hus, det som är problemet haha :D
Det är kul att sambon är lika engagerad som mig när det gäller växter och trädgård. Det finns ett uppväxt orört hörn i trädgården där gräset inte är klippt, finns några träd (och MASSOR med sly!! de ska bort) där vi ska arrangera med bärbuskar, små gångar med flis, lite fina växter osv.

Istället för trädgårdsland ska vi köra med pallkragar. Såg ett så himla fint arrangemang på en visning vi var på. Där hade dem flis på hela backen, staket runt, lite klängerväxter upp på de högre staketdelarna och sen odlingar i pallkragar. Det kommer att bli i ett annat hörn av trädgården. Längre än så har vi inte kommit och det är MYCKET utrymme kvar att hitta på kul saker på.

Sambons krav på bärbuskar är blåhallon. Vad ska man mer ha? Vinbär, hallon, krusbär?

Jag har planterat blåbär, krusbär,svarta vinbär, hallon och björnbär. får se om jag får plats med mer.

Vi är lite inne på några körsbärsträd också. Dock tror jag fåglarna kommer ta det mesta av skörden, men de är i alla fall fina när de blommar :)

Här börjar det hända saker :banana:
Potatisen börjar titta upp
13178010_10154228033228953_8939314364157109693_n.jpg

Löken skjuter i höjden
13178726_10154228033328953_2467378835383274010_n.jpg

Och första rabarberkrämen lär det nog bli i helgen :d
13124552_10154228033393953_2564961186079994208_n.jpg

Mannen var ju ute och lekte själv i trädgården i helgen och då kan det bli såhär :nailbiting::D
13178726_10154228033528953_7182933901395072279_n.jpg

13138989_10154228033588953_9092096429618072117_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka