Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske inte relaterat till trädgården direkt men idag har det första nya fönstret kommit upp. Tror det kommer bli fint huset om några år när tak, fönster och fasad är fixade. Resten av dagen ska jag spendera i trädgården rensandes ogräs och sen ska jag bygga spaljé så jag kan få ner min flammentanz i jorden.:) Min honungsros ser rätt ledsen ut, den vill inte komma igång med lövsprickningen och ser ut att stå still i utvecklingen.:( Nån som har tips på vad man kan göra åt det? Kapade lite döda grenar och så igår kväll.

Det gick så fort med björkens lövsprickning. Musöronen har blivit större än råttöron. Vågar jag beskära rosorna ändå?

Nu är hela grönsakslandet fräst. Det var uppförsbacke.

Först hela jobbet att dra igång fräsen. Torka tändstiftet på het spisplatta (det rykte en del...) ta loss luftrenaren och spreja i startgas och så börja dra i snöret. Men den hoppade igång Seger!!

Så jag körde ut i landet. Bara för att upptäcka att det låg ett metallrör där som naturligtvis lindade sig runt bladen på fräsen. Det gick åt en bultsax, diverse svordomar och ganska mycket våld för att få bort det.

Glatt körde jag vidare bara för att efter en stund upptäcka att gasvajen till dödmansgreppet lossnat. Det krävdes en sväng in till macken för att köpa 5-56 ett rejält smörjande av reglaget sant en del våld (igen) för designa tillbaka handtaget till sin ursprungliga form så vajen kunde sättas fast där igen.

Men nu är hela landet fräst! Jag har sättlök som ska ner så fort jag hämtat mig från den här pärsen. Och så ska jag fundera ut var jag ska så det övriga. Varje år får jag platsbrist.

Mina vinbärsbuskar är flyttade :D
Hittade ännu en enorm sten som grävaren fick flytta på, så vi ska göra liknande stenparti utanför staketet brevid maskinhallen. För stora stenar har vi i överflöd, så de får komma till nytta istället. Men varför kommer man på fler projekt, man blir ju aldrig färdig :cautious:

Min Flammentanz är nere i jorden. Skulle köpa massor av gödsel och jord idag, självklart kunde jag inte hålla mig så jag ersatte ett av de döda (:mad:) blåregnen med en till klätterros. Jag gjorde två nya pytteland utmed spaljéerna och satte lite lavendel och annat egenodlat runt rosorna, får se vad som överlever.:)

Mannen var ju ute och lekte själv i trädgården i helgen och då kan det bli såhär :nailbiting::D
13178726_10154228033528953_7182933901395072279_n.jpg

13138989_10154228033588953_9092096429618072117_n.jpg

Alltså, jag hoppas jag ser fel men han har väl inte? Inte är det väl så att...? Har han kapat ner magnolian? :eek:

Alltså, jag hoppas jag ser fel men han har väl inte? Inte är det väl så att...? Har han kapat ner magnolian? :eek:
Kan det vara så illa? Det FÅR man inte!

Jooo :arghh:
Jag hade ju önskat att de skulle få blomma först. Sedan hade det varit fritt fram att ta ner våra 3(!) magnoliaträd. För ner måste de ändå. Det står liksom i vägen för utbyggnaden. Och ska jag vara helt ärlig så var de väl inte så smart planterade av förförra ägaren då de stod i nästan konstant skugga O_o Ganska klena stackare kan man väl säga.

Men som sagt, jag hade önskat att de fick blomma en sista gång först. Men den förbenade våren behagade ju inte komma förrän nu :rage:

Får se om jag kan putta in något Magnoliaträd någon annanstans på tomten sen.:up:

Inte OK att hugga ner magnoliorna, det hade varit bud på separation här om det var jag.:D Jag är så glad för jag trodde ju att de där magnoliorna var rätt körda, tydligen inväntade de bara bättre väder för även den minsta busken (troligtvis av en annan sort, bra koll jag har va) knoppar för fullt just nu, jag hoppas att de får leva ett långt och lyckligt liv här hemma utan att bli nedhuggna.:mad: :p

För övrigt är mitt största bekymmer i livet just nu att vattna. Varje vattning tar över en timme/gång i den här värmen och torkan. Fasar för vattenräkningen... Hur länge behöver man stödvattna större planteringar som fruktträd och större buskar?

@Fritidsryttare: Det är när man hör om sådant jag älskar vår bevattningsförening :up: Det var ett gäng som gick ihop när jag var liten och drog sjövatten till de som var intresserade. Årsavgiften är rätt blygsam och det är så värt det. De slår på vattnet ungefär nu (jag tror det var för två dagar sedan, det är full fart nu) och slår av det innan frosten slagit till så någon gång i september.

@Fritidsryttare: Det är när man hör om sådant jag älskar vår bevattningsförening :up: Det var ett gäng som gick ihop när jag var liten och drog sjövatten till de som var intresserade. Årsavgiften är rätt blygsam och det är så värt det. De slår på vattnet ungefär nu (jag tror det var för två dagar sedan, det är full fart nu) och slår av det innan frosten slagit till så någon gång i september.
Hur funkar det med en sån förening? Låter ju helt fantastiskt bra, önskar så att vi kunde ha något liknande men tror inte havsvatten fungerar så bra till bevattning. :( Vi har ju en gammal brunn på tomten som vi hade tänkt använda till bevattning, men den är torr... Kan man öppna upp den på något vis? @tanten du som vet allt? :)

@Fritidsryttare: Det är en ekonomisk förening (i stil med en vägförening) med styrelse osv. Det är ett gäng gamla gubbar som håller i det :D och vi har inte en fast årsavgift utan de beräknar hur mycket som behövs för säsongen och tar ut efter det (givetvis finns det alltid en buffert). Blir det ett stort haveri på en av pumparna måste de givetvis ta ut en extra avgift det året (det finns också pumpar som back-up).

Det har aldrig varit över 1000 kr, oftast är det 300-500 kr/år. Vad det kostade när de startade upp vet jag inte, jag var så liten då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka