Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska jag göra med mina tomatplantor? Har för mig att jag läst att de ska kupas och nåt om att man ska ta av några blad :confused:

Hur ska jag göra med mina tomatplantor? Har för mig att jag läst att de ska kupas och nåt om att man ska ta av några blad :confused:

Om tomater börjar bli rangliga så kan man plantera om dem djupare och toppa dem, de tål det. Normalt ska plantor inte planteras om djupare än tidigare.

Vissa tomatsorter ska tjuvas, dvs sidoskott tas bort för att de inte ska ta växtkraft från plantan. En del sorter behöver inte tjuvas så det är bara att kolla vilka sorter man har.

Värme är på väg och knopparna växer på buskar och träd.

Det ser ut att bli en överdådig blomning. Hoppas, hoppas att det blir fler pollinerare i farten än förra året. Då blommade det men inte en enda humla, stekel eller bi var i farten för det var för kallt, så det blev knappt frukt och bär alls.

Är det någon här som är duktig på ogräs? På vår tomt har vi upptäckt att dessa växter tittar upp i mångfald. Vad är det för något?

IMG_1773_zpsetkfcpjr.jpg

IMG_1774_zps0dsmm2gl.jpg

IMG_1775_zpscstrtxof.jpg

Har inte lärt mig så mycket om trädgård än, men tycker det är kul :) Dock kommer vi inte hinna göra så mycket med trädgården i år med tanke på allt skit som hänt med huset, men har stora planer.

Det vi hinner göra i år är att röja av det mesta som har blivit helt vildvuxet. Säljarna bodde där i 7 år, men har aldrig rört ett finger ute mer än att klippa gräsmattan i nödfall.
Vi har sågat ner alla rotskott som vuxit upp i häcken, de hinner bli rätt höga på 7år! Men nu till min fråga, kan man kapa ner häcken nu? Eller är det helt fel tidsperiod? Vi vill ha ner den till 70cm ca (ett tvång i ena hörnet då det är korsning och vill ta hela på en gång för att få det enhetligt. Säljarna brydde sig inte om denna detalj så kommunen har kapat häcken tidigare år).
Har för dålig koll på vad det är för häck. Den har små små knoppar än sålänge bara.

Har inte lärt mig så mycket om trädgård än, men tycker det är kul :) Dock kommer vi inte hinna göra så mycket med trädgården i år med tanke på allt skit som hänt med huset, men har stora planer.

Det vi hinner göra i år är att röja av det mesta som har blivit helt vildvuxet. Säljarna bodde där i 7 år, men har aldrig rört ett finger ute mer än att klippa gräsmattan i nödfall.
Vi har sågat ner alla rotskott som vuxit upp i häcken, de hinner bli rätt höga på 7år! Men nu till min fråga, kan man kapa ner häcken nu? Eller är det helt fel tidsperiod? Vi vill ha ner den till 70cm ca (ett tvång i ena hörnet då det är korsning och vill ta hela på en gång för att få det enhetligt. Säljarna brydde sig inte om denna detalj så kommunen har kapat häcken tidigare år).
Har för dålig koll på vad det är för häck. Den har små små knoppar än sålänge bara.
Vi har tagit vår häck på våren. :) Här hade den fått växa i 18år orört :meh:

Jag planterar dem djupare men toppar inte - jag har dem i växthus med över 2 m takhöjd och vill hellre att de växer på höjden än att de grenar sig - binder förstås upp dem också.

Nu har jag rivit det gamla planket och flätat ett pilstaket vid vår ena uteplats! Pilen kommer ju växa och grönska, och så planerar jag att sätta några fina klematis som klänger i det också, så ska det nog bli ett hyfsat vindskydd på sikt.
13082628_10208967314933724_8805865972746413737_n.jpg

Du kan klippa häcken i princip när du vill, men risken om man tar den efter den fått blad är ju att den ser risig ut. Om det bara är knopp hade jag absolut tagit den nu och hoppats att den blir fin i år.

Precis varit och gjort en trädgårdsvandring här hemma, och allting börjar vakna nu :banana:
Som jag har längtat efter den här värmen :love:

Inne på köksbänken börjar allt ta fart ordentligt, det känns som om jag för en gångs skull är "rätt" i tid när det gäller frösådden :p
Det enda som mörka molnen just nu är att den :devil: jordfräsen vägrar att starta, så potatislandet är fortfarande orört :banghead: Den ska få åka till verkstad... :down:

Det enda som mörka molnen just nu är att den :devil: jordfräsen vägrar att starta, så potatislandet är fortfarande orört :banghead: Den ska få åka till verkstad... :down:
Stalltips från en tant som haft samma bekymmer: :up:
* Skruva loss tändstiftet och lägg det på het spisplatta i några minuter. Så torkar det.

* Samt åk till macken och köp startsprej. Du skruvar av luftrenaren och sprutar rakt ner där innan du drar i snöret.

Lovar att den startar

(bra kvinna reder sig själv!)

Vilken fantastiskt fin dag det varit idag! Jag har varit ute i trädgården nästan hela dagen, från tidig morgon till sen em. Har äntligen hunnit med att både få massa saker gjorda, rensat och planterat frösådder, men också sitta med kaffekoppen och bara njuta. Livet är gött!

Alltså det där med att vi i stort ska låta bli trädgården i år och göra klart huset känns just nu dötrist... :p Körsbärsträden blommar rosa här och fåglarna kvittrar. Jag själv surfar runt efter tips kring trädgårdsdammar. :angel: Älskar vattenväxter och har storslagna planer för mitt vattenfyllda hål som torkar ut på sommaren. I helgen ska jag äntligen till torpet och tänkte beskära rosorna och kanske gödsla lite här och var. Och beskåda husbygget.

Ännu en toppendag med blå himmel, sol och förhållandevis varmt. 10 grader vid 7 snåret när jag släppte ut hästarna. Jag har rensat en helvetesrabatt där det är blött och gräset gärna växer in och nu tagit kafferast. En av trädgårdens favoriter blommar så den är förevigad på bild nu i morse.

Upptäckte i morse att jag fått inhysningar. Två små vitsippor har letat sig in i trädgården på något mystiskt vis :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka