Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tre svartavinbärsbuskar som antagligen stått här sedan huset byggdes -79. Så länge vi bott här har väl inte buskarna direkt givit någon bärmängd att skryta om och nu senaste 3-4 åren har de bara sett sjuka ut.

Har klippt ner dem helt en gång för några årsedan för att låta dem växa upp på nytt.

Tänkte gräva bort dem i år. Men kan jag köpa nya buskar och sätta på samma ställe, är det något jag bör tänka på och göra? Någon som vet sånt här? :)
Trior itne att vinbärsbuskar är specieltl känsliga. det är rätt tåliga apparater.

Troligen var det någon usel sort av vinbär som köptes.Det finns gott om pålitliga bättre sorter.

Varför inte köpa en svart, en röd och en vit - bara för kul?

lite om plantering och skötsel:
http://www.odla.nu/inspiration/vinbar

Jag köpte tre vinbär, en av varje faktiskt, när jag shoppade i Blekinge. Planterade dem i soligt västerläge med ca 2 meters mellanrum. Enligt affären som sålde dem skulle jag blanda solmull och kogödsel vid planteringen, då solmullen är fuktighetshållande vad det nu innebär. Funkar säkert lika bra med helt vanlig torv om du har det, bara att du får gödsla lite mer.

Nu ser prognosen bättre ut framöver! Jag tänkte plantera ut i växthuset i helgen, så jag har satt ut mina plantor på trappen idag - hoppas jag kommer ihåg att ta in dem ikväll! I princip allt blommar redan, och den första gurkan har redan hunnit bli ca 3 cm. Men gurkorna väntar jag nog lite med att sätta ut, för säkerhets skull.

NU har jag trädgårdssemester (samt rid- och hästsemester, samt träningssemester). Dvs inte semester från alla dessa roliga saker, utan till förmån för. Från idag och en hel vecka framåt, så nu måste prognosen se bra ut framöver! :D Det här är kanske min favoritvecka på hela året, att bara få gå omkring (och skritta omkring) och mysa och se när grönskan slår ut riktigt på träden. Bokarna i ett av trädgårdshörnen har redan blivit lite ljusgröna, och magnoliaknopparna stora men ännu inte utslagna. Men lite nytta tänker jag göra också under veckan. Men rolig nytta. :up:

Trior itne att vinbärsbuskar är specieltl känsliga. det är rätt tåliga apparater.

Troligen var det någon usel sort av vinbär som köptes.Det finns gott om pålitliga bättre sorter.

Varför inte köpa en svart, en röd och en vit - bara för kul?

lite om plantering och skötsel:
http://www.odla.nu/inspiration/vinbar

Tack för svar! :)
Svarta och röda blir det definitivt, vita har jag aldrig ätit, kan vara kul att testa.

Tror jag ska gräva bort de svarta fanskapen redan i helgen så är det gjort.

13064752_10154218186698953_6633542283223530705_o.jpg

Vad tror ni om att lägga ut täckbark på den del av slänten där det är nyplanterat. För att hindra ogräset innan plantorna täcker?

Ser för övrigt ut som att vi kommer få både plommon och körsbär i år :d

13064752_10154218186698953_6633542283223530705_o.jpg

Vad tror ni om att lägga ut täckbark på den del av slänten där det är nyplanterat. För att hindra ogräset innan plantorna täcker?

Ser för övrigt ut som att vi kommer få både plommon och körsbär i år :d
Täckbark är en jättebra idé, jag har kört det på flera ställen här och det håller fukten på plats och minskar ogräset.

Zon 1 här :banana::banana:

Blir så sjukt avis på alla er som lägger ut bilder där ni slipper ha en massa fult hönsnät runt allt som växer. En bra sak dock även om det ser för tråkigt ut är att kaninerna faktiskt har minskat sin framfart i vår trädgård.... De gräver fortfarande stora hål i jorden där gräset inte kommit upp, men jag får ha mina växter ifred.

Insåg idag att alla mina dahlior snart kommer börja blomma, och jag har inte ens börjat avhärda dem.:eek: Tomaterna sätter frukt hej vilt också, är det för sent att omplantera dem i större krukor nu när de börjat få frukt?
Jag borde verkligen börja avhärda mina plantor men är för hönsmammig, frosten tog de två dahliorna som sattes ut för ett par veckor sedan, det var iofs planen (hehe) men resten vill jag ska överleva.

Just det! Mina tulpaner har börjat slå ut, sida vid sida med påskliljorna, så nu samsas det gula med inslag av mökt lila, borde kanske ha kollat färgerna lite bättre på lökarna jag satte i höstas.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025