Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen aning om i vilken zon jag bor,men det kan säkert någon tala om för mig :)
Bor mellan vänern o Vättern.
Enligt zonkartan är det 3-4 lite beroende på var du bor.
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
Enligt zonkartan bor jag i zon 2 men det gäller bara de skyddade lägena i min trädgård. Bor på en kulle mitt på östgötaslätten där det alltid blåser. Det brukar diffa ungefär 2 veckor mellan när växter blommar hos mig jämfört med när de blommar i Linköping.

13100804_1424223120936695_6243147786435678195_n.jpg
Dags att plantera ut snart?

Vad är det du har där? :)

Här blir det inte mycket till trädgårdspyssel :(
Har haft en stigande spänningshuvudvärk sen i tisdags och igår kväll gick det över till fruktansvärt migränanfall plus att jag fått ont i ena örat och hela den sidan av ansiktet.

Besök hos läkaren idag och inflammation i mellanörat samt halva ansiktet. Fick åtminstone rejält med smärtstillande ni så huvudvärken kanske kan tänka sig att gå över.

Jag som skulle göra en massa denna helgen :cry:

Jäkla Netto :devil: Nästa vecka har dom tomat o gurkplantor, och i slutet på veckan även nejlikor,mer lavendel o vad det nu mer var..............jag kommer bli luspank och få sköta trädgården hela sommaren :banghead:

Kanske finns lista på detta i tråden redan? Men skulle vara kul att veta vilken zon alla odlar i :)

Jag tror att vi bor i zon 7a (i alla fall enligt den karta som jag hittade).
Tomater och broccoli verkar ha klarat senaste veckans vinter förvånande bra. Satte lite potatis igår och planterade mina regnbågstulpaner. Ska blir galet spännande att se om de kommer nästa år!

Kanske finns lista på detta i tråden redan? Men skulle vara kul att veta vilken zon alla odlar i :)

Jag tror att vi bor i zon 7a (i alla fall enligt den karta som jag hittade).
Tomater och broccoli verkar ha klarat senaste veckans vinter förvånande bra. Satte lite potatis igår och planterade mina regnbågstulpaner. Ska blir galet spännande att se om de kommer nästa år!

126527

Jäkla Netto :devil: Nästa vecka har dom tomat o gurkplantor, och i slutet på veckan även nejlikor,mer lavendel o vad det nu mer var..............jag kommer bli luspank och få sköta trädgården hela sommaren :banghead:
Du får flytta hit. Vårt netto verkar bara ha de små blå marktäckarna och citrusträd :cry:

Kan man plantera potatis jag köpte förra året? De har legat mörkt och svalt men har som man kan tänka sig rejäla groddar/rötter :)

Kan man plantera potatis jag köpte förra året? De har legat mörkt och svalt men har som man kan tänka sig rejäla groddar/rötter :)

Absolut :up: Det viktigaste är att de groddar sig och det har de ju gjort. Hantera dem väldigt försiktigt om det är långa spröt och ha ner dem så fort som möjligt, de behöver näringen från jorden om de är ordentligt på g. Näringen i knölen räcker inte hur länge som helst.

Jag har zon 3 men det är ganska stora skillnader i min trädgård. Det blåser en del och det påverkar negativt. Där det är lä är nog mikroklimatet mer zon 2. jag funderar rätt mycket på hur jag ska bryta vinden och bygga upp spaljéer, häckar ody för att skapa så bra mikroklimat som möjligt.

Min första påskliljor har slagit ut, men det är lite fusk för det är tete-a-tete och de är ju jättetidiga.

Däremot står tulpanerna i full knopp. Det har stuckit upp tulpanblad lite varstans i trädgården och jag har vartefter flyttat dem till rabatter och sol tillsammans med gödsel och vatten. De flesta tar sig finfint.

Idag flyttade jag blad från två olika ställen där de tappert kommit uupp flera år i rad fast med bleka taniga blad. De har fått hönsgödsel i gropen och så hoppas jag att de ska visa färg nästa år :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka