Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det årliga kriget i full gång!
Snigeleffekt har jag spridit runt redan när jag frösått och igår var det dags att byta ut limringarna på fruktträden. Lite sent kan tyckas men om man avskyr att bli kladdig så är detta fruktansvärt. :yuck: Inte blir det bättre när man attackeras av myrorna när man gör det, är fullkomligt sönderbiten nu. :arghh:
Bärbuskarna har tokspolats med vatten för att få bort den invasion av myror som förra året nästan dödade vinbärsbuskarna, myrr är utlagt runt om. Undrar hur mycket myrr det krävs för 1000kvm myrbo? :confused:
Mullvadsskrämmare är inköpt och placerad i lilla trädgården, återstår att se om det har effekt. Märktes i plånboken om inte annat.

Koppartejp ska köpas i helgen för att förhoppningsvis hålla sniglarna helt borta från mina odlingar. Nu återstår bara en plan för att ta itu med bladlössen som lär komma vilken sekund som helst. :rage:

"Laddar bössan och lägger mig på lur"

Köp Raid myrpulver på ÖB, helt klart billigast. Jag fick kål på en stack med det men det tog två år. Grannen har ett uthus som är angripet av röta så där trivs de och knallar givetvis över på min tomt så jag får lov att strö ut pulver kring huset med jämna mellanrum.

Tanken var att växthuset skulle färdigställas igår, men eftersom grannen kom och sa att han hade tid att få in vårt köksbygge lite i veckan så blev det akutare till bygghandeln för att köpa reglar och skruv. nu hoppas jag att det går kvickt som fasen så vi kommer någon vart. Köket måste ju stå färdigt om max fyra och en halv vecka, så börjar bli lite lagom brått.

Tanken idag är att sambon ska putsa färdigt stommen till växthuset medans jag sätter dosor i spåren jag fräste i köket i helgen.

Behöver lite input, jag har idag två skafferier i köket, ett jag använder till livsmedel och ett jag använder som sorteringsrum för återvinning. Vår tanke var att rummet bakom dessa skafferier ska bli badrum, och då kom idén upp att dra ut väggen mellan nya badrummet och ett av skafferierna för att få ett mer rymligare badrum. Är det en dum idé? Borde jag behålla skafferiet pga en framtida försäljning eller räcker ett skafferi och ha ett lite större badrum?? Detta måste bestämmas nu, för då sätter vi igen dörren i köket nu när vi ska kakla väggen.

Behöver lite input, jag har idag två skafferier i köket, ett jag använder till livsmedel och ett jag använder som sorteringsrum för återvinning. Vår tanke var att rummet bakom dessa skafferier ska bli badrum, och då kom idén upp att dra ut väggen mellan nya badrummet och ett av skafferierna för att få ett mer rymligare badrum. Är det en dum idé? Borde jag behålla skafferiet pga en framtida försäljning eller räcker ett skafferi och ha ett lite större badrum?? Detta måste bestämmas nu, för då sätter vi igen dörren i köket nu när vi ska kakla väggen.
Jag är ju en sån där som tänker på mig och mina behov - inte framtida försäljning.
Så ta en funderare på vad DU behöver och vill bo i, är mitt tips! :idea:

Jag är ju en sån där som tänker på mig och mina behov - inte framtida försäljning.
Så ta en funderare på vad DU behöver och vill bo i, är mitt tips! :idea:
Jo men jag har beslutsångest för jag tycker bägge idéerna är bra! Tycker ju om mitt återvinningsrum, men ett större badrum är ju inte fel heller :idea: Så därför frågan vad ni hade valt :D

Jo men jag har beslutsångest för jag tycker bägge idéerna är bra! Tycker ju om mitt återvinningsrum, men ett större badrum är ju inte fel heller :idea: Så därför frågan vad ni hade valt :D
Det är ju svårt att säga rakt av. Ett stort "lyxigt" badrum är väl sånt som alltid värderas hyfsat högt, men å andra sidan kanske det är stort nog som det är? Jag tycker återvinningsrummet känns som en praktisk och bra lösning, men vid en försäljning är det kanske inte sånt som folk efterfrågar, utan mer något som man upptäcker är praktiskt när man väl bor i huset? Jag hade absolut funderat på vad jag helst ville ha, här och nu. Större badrum om det tillför något, att badrummet känns rymligare, att det går in ett badkar då men inte annars osv. Annars återvinningsrum! Dvs mitt svar tillför antagligen inte någonting :rofl:

Det är ju svårt att säga rakt av. Ett stort "lyxigt" badrum är väl sånt som alltid värderas hyfsat högt, men å andra sidan kanske det är stort nog som det är? Jag tycker återvinningsrummet känns som en praktisk och bra lösning, men vid en försäljning är det kanske inte sånt som folk efterfrågar, utan mer något som man upptäcker är praktiskt när man väl bor i huset? Jag hade absolut funderat på vad jag helst ville ha, här och nu. Större badrum om det tillför något, att badrummet känns rymligare, att det går in ett badkar då men inte annars osv. Annars återvinningsrum! Dvs mitt svar tillför antagligen inte någonting :rofl:
Ja asså river jag ut väggen så kan vi sätta in toan i "återvinningsrummet" så att säga, då får jag plats med ett badkar.

Tror vi satsar på badrummet. Återvinningen kan man ju göra i soptunnan ( vi har fyrfacks tunnor) det är bara jag som tyckte det var smidigare att ha stora pappsäckar som man fyller och sen lämnar på tippen:D

Ja asså river jag ut väggen så kan vi sätta in toan i "återvinningsrummet" så att säga, då får jag plats med ett badkar.

Tror vi satsar på badrummet. Återvinningen kan man ju göra i soptunnan ( vi har fyrfacks tunnor) det är bara jag som tyckte det var smidigare att ha stora pappsäckar som man fyller och sen lämnar på tippen:D
Badkar är bra! Jag saknar badkar numera.

Snigeleffekt har jag spridit runt redan när jag frösått och igår var det dags att byta ut limringarna på fruktträden. Lite sent kan tyckas men om man avskyr att bli kladdig så är detta fruktansvärt. :yuck: Inte blir det bättre när man attackeras av myrorna när man gör det, är fullkomligt sönderbiten nu. :arghh:
Bärbuskarna har tokspolats med vatten för att få bort den invasion av myror som förra året nästan dödade vinbärsbuskarna, myrr är utlagt runt om. Undrar hur mycket myrr det krävs för 1000kvm myrbo? :confused:
Mullvadsskrämmare är inköpt och placerad i lilla trädgården, återstår att se om det har effekt. Märktes i plånboken om inte annat.

Koppartejp ska köpas i helgen för att förhoppningsvis hålla sniglarna helt borta från mina odlingar. Nu återstår bara en plan för att ta itu med bladlössen som lär komma vilken sekund som helst. :rage:

Hojta om du vill ha lite 100% dödamyr medel,jag har massor.

Fy fan för myror. Vi hade en gigantisk stack på tomten när vi köpte huset. Gick inte ens att elda bort då den gick så djupt (tro mig, vi försökte :angel: ).
Det som hjälpte var en granne med traktor, som fick gräva bort stacken.

Fy fan för myror. Vi hade en gigantisk stack på tomten när vi köpte huset. Gick inte ens att elda bort då den gick så djupt (tro mig, vi försökte :angel: ).
Jag hade en, inte gigantisk men stor, stack nära gästhuset. Den fick jag bort genom att ihärdigt strössla ut myrr i pelletsvariant vid ingångshålen. Den rosa som ser ut som strössel. Myrorna tror det är ägg och drar in dem i stacken. Det tog en sommar men sedan var stacken övergiven.

Tre av fem land klara. Känns hoppfullt! De andra två är ett där jag har blommor planterade (kräver lätt ogräsrensning) och det andra är 7 meter långt varav 5 meter rensade jag inte förra året och består av gräs :wtf: ser inte fram emot den resningen. Ska ha bärbuskar där sen och täcka med bark.

Lite bilder då först hur det såg ut förra året och hur det ser ut i år :bump:

41BEA1CF-E0E1-42A1-9DEC-D57A03657CF4_zpshyl5p0cu.jpg

0852E409-C770-424A-8ED7-B50C92D463FF_zpsrulyzob2.jpg

6E03B8FC-A1EC-406F-82A3-EDD205732DC1_zpsvnal5src.jpg

Beskärde busken ganska rejält och rensat bort en hel del ogräs. Satte pärlhyacinter mot stenen till och de blommade fint i år. Sen har jag direktsått lite på chansning flitiga Lisa, stockrosor, krasse och nått mer vitt.

5B02C6CF-FA8D-4CDD-A33A-BC1AFDDC42A7_zpseqwfsgax.jpg

Här hade jag iof rensat en gång förra året men sådde aldrig nått. Här är bonusgrabbens land, han hade valt ut nån blomsterblandning som lockade till sig fjärilar och bin samt solrosor som planterades mot stenen. Satte även en del krasse också bara för jag hade så mycket av det.

B0A6B443-8742-4B1C-BD1F-4BB459424AE3_zpsoiqlzjmx.jpg

Detta ser ungefär likadant ut som förra året men i år planterades 6 polkajordgubbsplantor och 6 av någon vit sort som smakade annanas (orkat inte springa o kolla namnet). Utöver det så har smultronen Jah frösådde förra året buskat till sig rejält och ovanför de direktsådde jag morötter och sockerärtor. Bredvid har jag satt 6 potatisar av 4 olika sorter.

Har förövrigt södra Sveriges sämsta anger management. Skulle rensa ogräs mellan plattorna och fick inte upp rötterna. Blev tvärilsk och börjar lyfta bort dom
5BCA36F9-8FE5-4A7B-9E55-241B266AD482_zpslk7uihpx.jpg

Men jag vann iallafall. Rejäl träningsvärk efter men det vare värt. 1-0 till mig.

Det var en sådan jag hade här,stora o bitiga var dom kräken också.Saneringsfirman kom hit,blandade lite pulver i en vattenkanna,på 24 tim var hela samhället dött :banana::banana::banana:

Jag hade en, inte gigantisk men stor, stack nära gästhuset. Den fick jag bort genom att ihärdigt strössla ut myrr i pelletsvariant vid ingångshålen. Den rosa som ser ut som strössel. Myrorna tror det är ägg och drar in dem i stacken. Det tog en sommar men sedan var stacken övergiven.
Vi försökte med flera olika myrr-varianter en sommar. Sommaren efter gav vi oss på bränning och till sist grävande. Då först vann vi.

Tanken var att växthuset skulle färdigställas igår, men eftersom grannen kom och sa att han hade tid att få in vårt köksbygge lite i veckan så blev det akutare till bygghandeln för att köpa reglar och skruv. nu hoppas jag att det går kvickt som fasen så vi kommer någon vart. Köket måste ju stå färdigt om max fyra och en halv vecka, så börjar bli lite lagom brått.

Tanken idag är att sambon ska putsa färdigt stommen till växthuset medans jag sätter dosor i spåren jag fräste i köket i helgen.

Från en som har små badrum - bygg ut. Just badrum är ett jädrans meck, hade det varit nåt annan typ av rum hade eventuella framtida köpare kunnat fixa, men man börjar inte gärna riva i ett befintligt våtrum.

Vi ska göra just det, offra en garderob i ett av sovrummen till förmån för ett större badrum, det ligger många år framåt i tiden än men för oss är det en källa till irritation att knappt kunna vända sig om när man har duschat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka