Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag tagit lite bilder på saker i trädgården som jag inte har en aning om vad det är.
Nån som vet?

DSC_1007_zpsrdquzmpz.jpg

Denna finns i alla storlekar, från gräshöjd till knähöjd.

DSC_1009_zpstllmz4ey.jpg

Små blå blommor, ca 15 cm höga

DSC_1013_zpscik4hzy4.jpg

Dessa växer hejvilt på ena sidan av huset (norrsidan).
1. Krollilja. Sprider sig om den trivs. Rena ljuvliga ogräset.
2. Förgätmigej. Egentligen en vild växt men hos mig finns den i vitt, ljusblått och intensivt rosa och jag låter den stå kvar i rabatterna just för att den är så fin. Den blommar snart över och då river jag bort den. Ett av vårens första glädjeämnen.
3. Bergenia. Världens fulaste växt tror jag. Oerhört älskad vid gamla hus och är vintergrön. det innebär också att bladen kan vara rejält fula efter vintern.

2. Förgätmigej. Egentligen en vild växt men hos mig finns den i vitt, ljusblått och intensivt rosa och jag låter den stå kvar i rabatterna just för att den är så fin. Den blommar snart över och då river jag bort den. Ett av vårens första glädjeämnen.
3. Bergenia. Världens fulaste växt tror jag. Oerhört älskad vid gamla hus och är vintergrön. det innebär också att bladen kan vara rejält fula efter vintern.
Vi har hur mycket bergenia som helst vid stenmuren, men den håller stånd emot aspen

IIHHH fick mitt växthus på plats igår :up::up::up::D:D:D Sen såg vi att den nån gång i vinter har blivit skev :down::down::down::arghh::arghh::arghh: Så nu måste jag skruva loss bakstyckena igen och rätta upp den och sen skruva tillbaka det.. Men bortsett från att den är sne så blev det HUR BRA SOM HELST!!! :bump::bump: Den blev tom så högt i tak så gubben kan stå raklång och fortfarande ha luft ovanför huvudet :):)

IIHHH fick mitt växthus på plats igår :up::up::up::D:D:D Sen såg vi att den nån gång i vinter har blivit skev :down::down::down::arghh::arghh::arghh: Så nu måste jag skruva loss bakstyckena igen och rätta upp den och sen skruva tillbaka det.. Men bortsett från att den är sne så blev det HUR BRA SOM HELST!!! :bump::bump: Den blev tom så högt i tak så gubben kan stå raklång och fortfarande ha luft ovanför huvudet :):)

Bild? :up:

Mitt i all trädgård så har jag glömt av att kolla fönstret där mina tre orkidéer står så de har givetvis blivit brända av solen och fått vissna blommor. Skit, för de blommar om :banghead: Så panik, just nu står de på vår tvbänk i riskzonen för vår klåfingriga tvååring. Men vi har ingen annanstans att ställa dom då vi får sol i vartenda fönster under dagen. Funkar insynsskydd mot solen?

Mina pallkragar lever farligt, tvååringen har fått för sig att det är flygplan som man får leka i :grin: Så det fina staketet är både för honom och katterna, sen blir det hönsnät över de andra pallkragarna när vi väl planterat dom.
b191413.jpg

Sen en bonusbild på en del av de stenar som vi fann i jorden när vi röjde i helgen. Tur att grävmaskinen var hemma och kunde flytta dem :angel: Sen syns en av våra blivande bäravdelningar, den är gjord på inköpta buskar men även flyttade buskar som tex krusbärsbusken som jag stal hos min mor. Staketet som syns är det som min sambo pysslar med när det finns tid, tror det är 240 meter staket som ska upp totalt så det tar tid.

b191414.jpg

På tal om sten, vi fann även sten så de två rabatterna vid huset kunde få varsin stenrad. De blommorna på hörnen är mina pioner som stod där pallkragarna nu står men de fick flytta på ren chansning då jag läst att pioner helst inte vill flytta. Men de verkar ha gått med på det, men tacka tusan för det för de fick med sig varsin gigantisk jordklump från det gamla stället. Tänkte att det kanske underlättade flytten, och än verkar de ha gått med på att ha flyttat :up:
b191416.jpg

Senast ändrad:
Tack :)
Nä, inte är de fina efter vintern, bergeniorna (heter de så i plural?). Vi ska försöka minska ner den rabatten lite, men det är #476 på att-göra-listan :p

Dag för mig att ge mig in även på denna avdelning på Buke.

Jag behöver råd angående Bukettspirea.
Vi har ett stort buskage som antagligen var ämnat till att vara en mindre häck av Bukettspirea. Detta är nu bara stort och anskrämligt, har nog aldrig fått någon omsorg. Många döda grenar men mycket lever också. Nästa år ska altanen rivas och byggas om och då behöver buskaget bort. Men jag tycker det är synd att kasta växter.

Tror ni att de överlever om jag efter blomningen kapar ner dem nästan ända till roten, delar rotklumparna och flyttar dom så de kan bilda en ny häck?
Har en plats i trädgården där de verkligen skulle passa fint om de överlever en sådan behandling.

Har dock ingen lust att göra allt det jobbet om de troligtvis stryker med. Och rotklumparna är så stora att de måste delas för att kunna flyttas.

Dag för mig att ge mig in även på denna avdelning på Buke.

Jag behöver råd angående Bukettspirea.
Vi har ett stort buskage som antagligen var ämnat till att vara en mindre häck av Bukettspirea. Detta är nu bara stort och anskrämligt, har nog aldrig fått någon omsorg. Många döda grenar men mycket lever också. Nästa år ska altanen rivas och byggas om och då behöver buskaget bort. Men jag tycker det är synd att kasta växter.

Tror ni att de överlever om jag efter blomningen kapar ner dem nästan ända till roten, delar rotklumparna och flyttar dom så de kan bilda en ny häck?
Har en plats i trädgården där de verkligen skulle passa fint om de överlever en sådan behandling.

Har dock ingen lust att göra allt det jobbet om de troligtvis stryker med. Och rotklumparna är så stora att de måste delas för att kunna flyttas.

Googling ger att det ska inte vara något problem om man ger den optimala förhållanden (dvs att man förbereder den nya platsen som om man skulle plantera en ny planta). Fast den sitter tydligen som berget :D Yxa och spett rekommenderas på flera ställen :p

Vi grejar vidare med uteplatsen. Vi har satt staket och fixat till en rabatt. Det var endel att rensa där i slänten och den vildvuxna syrenhäcken fick sig en rejäl gallring .
vi har inte planterat nått nytt i rabatten utan bara rensat upp och haft på ny jord. Just nu väntar vi med spänning på vad som kommer upp, som tidigare ägare planterat. Det har börjat ta fart och en påsklilja och en annan blomma blommar mycket fint.

Denna är superfin, vet inte exakt vad det är men kan det vara en vinterros?

Sen har vi dessa två nedan som vi inte vet vad det är och om de kommer blomma eller hur de tänker bete sig. Nån som vet?

Hoppas denna är fin då vi har 6 st påväg upp i rabatten:

Senast ändrad:
Googling ger att det ska inte vara något problem om man ger den optimala förhållanden (dvs att man förbereder den nya platsen som om man skulle plantera en ny planta). Fast den sitter tydligen som berget :D Yxa och spett rekommenderas på flera ställen :p
Får kanske passa på innan grävskopan åker här ifrån då. :D

Faktiskt ingen dum idé nu när jag tänker efter. Det är en sån där lite smidigare sak och killen som har den är otroligt hjälpsam.

Vi grejar vidare med uteplatsen. Vi har satt staket och fixat till en rabatt. Det var endel att rensa där i slänten och den vildvuxna syrenhäcken fick sig en rejäl gallring .
vi har inte planterat nått nytt i rabatten utan bara rensat upp och haft på ny jord. Just nu väntar vi med spänning på vad som kommer upp, som tidigare ägare planterat. Det har börjat ta fart och en påsklilja och en annan blomma blommar mycket fint.

Denna är superfin, vet inte exakt vad det är men kan det vara en vinterros?

Sen har vi dessa två nedan som vi inte vet vad det är och om de kommer blomma eller hur de tänker bete sig. Nån som vet?

Hoppas denna är fin då vi har 6 st påväg upp i rabatten:

Den "superfina" är en julros.
"pennnorna" som är på väg upp är antagligen Hosta?
Nedersta bilden är daggkåpa.

Nästa fråga....
Är på väg att så gräsmatta på ett ställe där vi grävt. Har en del vårlökar som jag skulle vilja ha där. Vet att de egentligen ska ner på hösten men jag vill helst inte gräva i den nyanlaggda gräsmattan då.
Funkar det att lägga i lökarna nu innan sådden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025