Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va?
DSC_0202_zpsxrccfdga.jpg

Se där en av de ytterst få positiva saker som finns med att inte ha ett växthus.

Fast jag kan räkna upp typ ett par dussin fördelar med ett.... :cry:
Som du vet var jag ju växthusrookie så sent som säsongen 2014. Jag har spottat upp mig rätt bra sen dess om jag får säga det själv ;-) och har gått från "hjälp, jag har ett växthus" till "aldrig utan växthus".

B ligger i mitt hatobjekt i trädgården så är säkert ogräs. Eller något skitgammalt och kulturmärkt som hälften av den andra skiten i hatobjektet med min tur

A skulle kunna vara libbsticka, det beror på hur den luktar när man knölar bladen. Det är lite svårt att se på bilden men jag tycker bladformen stämmer rätt bra. Den sprider sig lätt och blir upp till 2 m hög. Väldigt bra kryddväxt.

Väntar på regnet som skulle komma, annars får jag vattna själv idag med. Men vore snällt om jag slapp eftersom jag får gå med min 10 liters kanna då vi ännu inte köpt vattenslang. Minimum antal kannor är 4 st så det blir en del bärande då vi har det utspritt i trädgården.

Väntar på regnet som skulle komma, annars får jag vattna själv idag med. Men vore snällt om jag slapp eftersom jag får gå med min 10 liters kanna då vi ännu inte köpt vattenslang. Minimum antal kannor är 4 st så det blir en del bärande då vi har det utspritt i trädgården.
Jag har förstått det som att man får gå med kannor när det är bevattningsförbud.
4 st 10 liters är väl inget!
Jag vattnar mkt mer än så med vattenkanna. Vi har egen grävd brunn som inte räcker till detta men tack och lov en stor damm i en av hagarna där vi hämtar vatten mhja en pump och slangar tillbaka till trädgården där vi sedan sparar vattnet i stora tunnor. Men sedan bär jag ut det till alla växter i trädgården.

Det är kallt och alla fruktträd håller på att slå ut. Vill att de håller sig några dagar till så det hinner bli varmt och bina vill flyga (bortskämda kräk som håller sig i kupan när det ä är svalt :rage: )

Gräsmattan är fullt redo att bli klippt men jag vill inte. Gullvivorna blommar för fullt och hela gräsmattan är full av dem. Tack och lov har jag inte insyn så några grannar kan klaga på min trädgårdsskötsel :D

Apropå att flytta spireor. Nu är detta visserligen brudspirea och inte bukettspirea, men halva denna häck grävdes mycket brutalt upp av min granne förra sommaren och stod sedan i blöt i typ en vecka innan jag planterade den hos mig. Sedan flyttade jag delar av den en gång till senare på sommaren. Den blommar otroligt vackert nu! Den är dock bara fyra år gammal nu så den kommer växa till sig ett tag till.

13220656_10153817152507326_5226177858566945927_o.jpg

Såhär blev förresten min "äng". Ser inte mycket ut för världen ännu, men jag hoppas innerligt att jag kommer börja se frön som gror inom ett par veckor. Hjälp mig hålla tummarna!

13064715_10153817147532326_81997896301440593_o.jpg

Och så min utsikt från altandörren. Nu börjar löven spricka på allvar, otroligt vackert i motljuset i den starka kvällssolen. Tyvärr kommer det inte till sin rätt på bild, men det är så man inte kan sluta titta!

13173157_10153817149572326_2775960688574375693_o.jpg

Söndagens planerade regn sätter stopp för alla planer att tvätta och olja plank i helgen. istället blir det annat trädgårdsjobb som väntar. Känner mig inte helt besviken faktiskt. :p

Haha! 4 vattenkannor? Lyckost dig säger jag bara! :sneaky:

Är jag den enda i tråden som klarat mig undan växtattacker?

Hm... kanske förresten beror på att jag inte haft tid att besöka handelsträdgårdar :(
Det är nog lika bra med tanke på Valpus egensinniga tankar om trädgårdsskötsel. Men jag hoppas ha nytta av hans grävkunskaper i framtiden. Tänk, vad praktiskt att kunna beordra honom att gräva ett djupt hål där jag kan plantera någon stor åbäkig växt :up:

Den stora händelsen i min trädgård nu är att :turd:-tagetesträdet har knoppar :nailbiting: Det kan nog bli hur fult som helst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025