Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar även på att plantera ut mina dagliljor och doftliljor i morgon. Eller ska man vänta tills de sk järnnatterna varit? De får nog hamna i stenpartiet där det är hyfsat vindstilla.
Om du haft plantorna stående utomhus är det ingen skillnad om du planterar eller låter bli.
Dagliljor gillar fukt så ett stenparti kanske inte är den allra bästa platsen?

Blev en liten tur i trädgården i eftermiddags
13227527_10154248403818953_3970193316105719952_o.jpg

Är de de riktiga brandliljorna som får bulber (groddknoppar) i bladvecken? Jag kan ta några bulber om du har över :angel:

Jag har! Är det så man skiljer sorterna åt? Brandlilja, tigerlilja, torparlilja... Vad är skillnaden egentligen? Mina ser ut som den på bilden. Tyvärr inte lika många som förr, då var ett stort område orange vid blomning. Nu är det kanske Max 10 plantor. Tog bulber och sådde i en rabatt, det har kommit upp blad men det tar så lång tiiiid innan det blir stora plantor... :p

Jag har! Är det så man skiljer sorterna åt? Brandlilja, tigerlilja, torparlilja... Vad är skillnaden egentligen? Mina ser ut som den på bilden. Tyvärr inte lika många som förr, då var ett stort område orange vid blomning. Nu är det kanske Max 10 plantor. Tog bulber och sådde i en rabatt, det har kommit upp blad men det tar så lång tiiiid innan det blir stora plantor... :p

Nej, det finns flera liljor som bildar bulber. Det finns flera namn på den: brandlilja, torparlilja osv. Tigerlilja är en annan art, L. lancifolium. Det finns två arter som räknas till brandlilja i Sverige, den andra är L. ssp croecum som saknar bulber och också kallas för saffranslilja.

Här utlovade de regn hela söndagen och vi slog bort alla tankar på att tvätta och olja plank denna helgen.

Tror ni det här kommit något regn? Va?Va?

Torsdag säger de nu... torsdag... :cautious:

Det är här regnet är. Borde väl vara glad åt det men jag hade hellre haft uppehåll. Vill få ner min potatis och landet är vänt och preppat, men jag vill inte kladda runt där idag i regnet. Jag väntar några dagar till helt enkelt.

Var på kosläpp på byn idag. Massor av folk och jag minglade med folk jag inte pratat med jag vet inte när. Hade inga kontanter med mig (i förebyggande syfte) men är kompisen tog swish och hade purjolöksplantor för 20 spänn st så rök där en hundring i alla fall. Lite tur eftersom jag inte orkat förodla några purjosar i år.

En annan granne sålde rejäla tuvor ramslök så det styrkte mig i mina försök att odla. Misslyckas jag med mina små så kan jag åka till henne och köpa nya lökar :banana:

En fd elev bakade och sålde armeniskt bröd och jag fick en påse i handen direkt när jag kom. Försökte betala men det gick inte för sig. Fina Jamila!

Maken har tagit med barnen och deras farmor på utflykt och jag njuter av tystnaden och har startat årets rabarbersaftkok. Det blev nästan fem kg rabarber och saftmaskinen är på gränsen till överfull. Hoppas det inte kokar över...

Tog tjockisarna till stänglar nu och så gör vi marmelad av de tunnare senare. Hoppas att jordgubbarna snabbar på så att jag kan göra rabarber-jordgubbsmarmelad med egna gubbar. Annars kan jag ju alltid frysa rabarbern så länge förstås.

Maken har tagit med barnen och deras farmor på utflykt och jag njuter av tystnaden och har startat årets rabarbersaftkok. Det blev nästan fem kg rabarber och saftmaskinen är på gränsen till överfull. Hoppas det inte kokar över...

Tog tjockisarna till stänglar nu och så gör vi marmelad av de tunnare senare. Hoppas att jordgubbarna snabbar på så att jag kan göra rabarber-jordgubbsmarmelad med egna gubbar. Annars kan jag ju alltid frysa rabarbern så länge förstås.
Kan du inte ta mer rabarber senare i sommar när jordgubbarna mognat?
Jag kunde skörda rabarber hela sommaren förra året. :)

Man ska ju bara skörda fram till midsommar ungefär. Sedan ska plantorna återhämta sig och oxalsyrehalten blir för hög har jag fått lära mig. Men till midsommar borde vi ju ha jordgubbar, så det blir nog bra.

Hann precis starta en bröddeg så ringde maken och nu är de på väg hem igen... Med svärmor och de vill ha kaffe (jag också iofs). Slut på lugnet alltså.

Hur har ni det med regn? Här kom det 2 mm i natt, men enligt prognosen ska det inte komma mer förrän på fredag nu. Helgens regnväder är också borta, men måndag kan det komma en del. Det skulle vara rätt skönt med lite regn, helst sådär 5 mm varannan natt med kanonväder på dagarna :-D

Man ska ju bara skörda fram till midsommar ungefär. Sedan ska plantorna återhämta sig och oxalsyrehalten blir för hög har jag fått lära mig. Men till midsommar borde vi ju ha jordgubbar, så det blir nog bra.

Hann precis starta en bröddeg så ringde maken och nu är de på väg hem igen... Med svärmor och de vill ha kaffe (jag också iofs). Slut på lugnet alltså.
Fram till midsommar har jag hört är en gammal myt. plockar man bort blommorna innan de blommar så kan man skörda hela sommaren. :)

Hur har ni det med regn? Här kom det 2 mm i natt, men enligt prognosen ska det inte komma mer förrän på fredag nu. Helgens regnväder är också borta, men måndag kan det komma en del. Det skulle vara rätt skönt med lite regn, helst sådär 5 mm varannan natt med kanonväder på dagarna :-D
2mm här med men ska komma 11 på fredag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix