Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag smart... trodde jag :angel:

Jag hoppade in på Granngården för att köpa persiljefrön och smart som jag är så tar jag varken vagn eller korg, för då kan inte växtuslingarna hoppa ner däri tänkte jag :angel:
Men tror ni inte att ett 6-pack med smultron och ett 6-pack med vita jordgubbar hoppade upp i famnen på mig ändå :eek: :arghh: och två fröpåsar med rosenskära :o.

Ägnade sen resten av em åt att göra i ordning en pallkrage-låda bredvid ena uteplatsen, fint med smultron och jordgubbar nära fikabordet tänkte jag... :d:angel:

Haha! Dagens garv med det väldoftande ollonet! :rofl:
Samma här! :eek: :D :rofl:

Något annat roligt - nästan alla mina "döda" perenner har återuppstått. :banana: Ska nog ta fram lite mer tålamod nästa år... :angel: Det gäller även mina två döda klematisar som båda lever.

Dessutom insåg jag idag att den ena är klippgrupp 2, dvs jag borde inte klippt ner den egentligen. :o Men men, den kommer ju blomma ändå om än lite senare. Får komma ihåg det nästa år bara. :D

Mina sådder har börjat titta upp också, roligt!

Vad glad man blir när fyra kaniner äter upp trädgården samtidigt.... Min enda tröst är att de små asen verkar ha byggt sitt bo 1 meter från den tungt trafikerade vägen. Kan vara en anledning till att det bara fanns en unge. :devil: Jag beklagar att min hund är totalt värdelös på allt vad jakt heter. Jag ägnade 25 minuter åt att försöka få henne att hitta en mus i stallet idag. Musen hade sprungit iväg för länge sen men hunden stod kvar på samma ställe och bökade i höet som ett annat viltsvin. Här köper man en ras avlad för råttjakt i hundratals år....:mad:

Idag var jag smart... trodde jag :angel:

Jag hoppade in på Granngården för att köpa persiljefrön och smart som jag är så tar jag varken vagn eller korg, för då kan inte växtuslingarna hoppa ner däri tänkte jag :angel:
Men tror ni inte att ett 6-pack med smultron och ett 6-pack med vita jordgubbar hoppade upp i famnen på mig ändå :eek: :arghh: och två fröpåsar med rosenskära :o.

Ägnade sen resten av em åt att göra i ordning en pallkrage-låda bredvid ena uteplatsen, fint med smultron och jordgubbar nära fikabordet tänkte jag... :d:angel:
Ooh, jag hör hur Granngården ropar att jag ska åka förbi där på fredag :angel:

Samma här! :eek: :D :rofl:

Något annat roligt - nästan alla mina "döda" perenner har återuppstått. :banana: Ska nog ta fram lite mer tålamod nästa år... :angel: Det gäller även mina två döda klematisar som båda lever.

Dessutom insåg jag idag att den ena är klippgrupp 2, dvs jag borde inte klippt ner den egentligen. :o Men men, den kommer ju blomma ändå om än lite senare. Får komma ihåg det nästa år bara. :D

Mina sådder har börjat titta upp också, roligt!
Haha.

Jag upptäckte ju något som tittade upp i gruset invid förstubron den första sommaren här. Krafsade undan gruset och gödslade lite. Flyttade den sedan till solsidan av huset - vilket inte lyckades riktigt eftersom den fortfarande finns kvar och är i bättre skick än den del som flyttades till bättre läge med bättre jord...
Förra året kom det upp längre skott med blommor och jag begrep att det nog var en klematis. Ingen aning om sort så den fick helt enkelt stå kvar. I år har den skjutit massor av grönt på de torra fjolårsgrenarna. Med andra ord - den ska inte klippas. :idea:

Haha.

Jag upptäckte ju något som tittade upp i gruset invid förstubron den första sommaren här. Krafsade undan gruset och gödslade lite. Flyttade den sedan till solsidan av huset - vilket inte lyckades riktigt eftersom den fortfarande finns kvar och är i bättre skick än den del som flyttades till bättre läge med bättre jord...
Förra året kom det upp längre skott med blommor och jag begrep att det nog var en klematis. Ingen aning om sort så den fick helt enkelt stå kvar. I år har den skjutit massor av grönt på de torra fjolårsgrenarna. Med andra ord - den ska inte klippas. :idea:
Hehe, tur att jag inte är ensam! Känner mig lite elak som stympat den till marken, när den bara hade lite vinterdvala.

Vad som däremot inte återuppstått (ännu) är min fina rosenkvitten som jag sett fram emot så mycket. :cry: Jag är nog lite för empatisk för jag känner mig verkligen som en mördare. Först överlever den hela kalla vintern, sen blir den dränkt. :eek:

Det misstaget gjorde jag i helgen. Jag klippte bort de kvistar som jag trodde var torra och till min förvåning så fanns det gröna blad och blommor på vissa delar av kvistarna. Jaja, hoppas det som blir kvar tar sig vidare på spaljén. Det är nämligen det enda som ska räddas bakom huset, resten av rabatten ska bort :D

Det här med att vara nybörjare är energikrävande :angel:
Jag håller koll på mina bärbuskar, varav krusbärsbusken börjar se vissen ut och hallonbuskarna verkar inte alls må bra för det kommer inte ens skott från roten. Två av tre vinbärsbuskar ser okej ut, den tredje börjar bli vissen. Rabarberna som vi stal hos min mor vägrar ställa sig upp efter flytten så de fick bindas upp igår så att de iallafall kan få någon chans. Gräslöken skjuter blomknoppar för fullt så där rensar jag ur dagligen eftersom jag läst att blommorna tar onödig näring.
Allt som är planterat får bara vara ifred med lite omtanke då och då och först nästa år vet jag vilka som rotat sig och ska vara kvar. Men det blir ett långt år för tålamodet :angel: Hade jag varit erfaren så hade jag lugnt tagit steg tillbaka och bara lagt energi där den behövs men i dagsläget har jag ingen aning :o

Mina uppstammade rosor inköpta på Netto blommar.:bow: De inledde säsongen starkt genom att bränna bort halva kronan så de ser lite eh...malätna ut. Men efter regn kommer solsken så nu skjuter de skott precis överallt!

13217289_1439626612729679_7750952513454266111_o.jpg
Detta är en näva. När jag grävde upp rabatten förra året så var 3 små nävor det enda som fanns kvar. De var va 1,5 dm höga och såg väldigt risiga ut. Not any more! Rosorna verkar bara älska just den rabatten också, de växer över alla bredder trots att rabatten ligger i österläge och delvis i skugga större delen av eftermiddagen..

Allt exploderade med regnet. Mina Bugnet-rosor ska till att blomma snart och det har dykt upp pioner i gräsmattan som nu nästan ser ut som en gräsmatta.

Det misstaget gjorde jag i helgen. Jag klippte bort de kvistar som jag trodde var torra och till min förvåning så fanns det gröna blad och blommor på vissa delar av kvistarna. Jaja, hoppas det som blir kvar tar sig vidare på spaljén. Det är nämligen det enda som ska räddas bakom huset, resten av rabatten ska bort :D
Jag har också jämnat en klematis med marken i år. Vi hade ju ett plank/vindskydd som var snett och vint och varje gång vi rätade upp det (med mer och mer ambitiösa metoder) så lutade det ändå efter nästa storm - och stormar har vi tätt här. Det var det som vi rev bort och gjorde ett staket/spalje av flätad pil på samma plats istället. Men intill det planket satt det en extremt risig och tråkig klematis. När jag tog bort planket klippte jag den några cm över marken. Nu börjar det komma skott, och jag hoppas den kommer slingra sig fint i pilstaketet. Det kanske inte blir så mycket blomning i år, men trädgård är ju ett långsiktigt projekt. Jag tänker dessutom köpa två klematis till, så det blir blandade sorter i staketet.

Nu har regnet i prognosen nästan försvunnit helt på fredag med! Nu ser nästa ordentliga regn ut att bli mån/tis här. Vi får se om de plockar bort det med... Jag är borta hela nästa vecka, jag får nog göra ett skriftligt vattningsschema till maken om inte det regnet kommer.

Igår rensade jag ut en av rosorna från hundkex/björnloka, jag har ingen aning om hur man ser skillnad på dem och vill inte riskera att det är fel sort. Vilka jävla rötter kan jag säga, bra sätt att få ut ilska!
Men jag känner mig lite trött nu. Överallt är det något som påkallar min uppmärksamhet och allt är så åsidosatt.

Någon som vet en marktäckare som sprider sig fort som bara den? Gör inget om den går utanför sitt område då det bara är att klippa ner den då.

Jag har också jämnat en klematis med marken i år. Vi hade ju ett plank/vindskydd som var snett och vint och varje gång vi rätade upp det (med mer och mer ambitiösa metoder) så lutade det ändå efter nästa storm - och stormar har vi tätt här. Det var det som vi rev bort och gjorde ett staket/spalje av flätad pil på samma plats istället. Men intill det planket satt det en extremt risig och tråkig klematis. När jag tog bort planket klippte jag den några cm över marken. Nu börjar det komma skott, och jag hoppas den kommer slingra sig fint i pilstaketet. Det kanske inte blir så mycket blomning i år, men trädgård är ju ett långsiktigt projekt. Jag tänker dessutom köpa två klematis till, så det blir blandade sorter i staketet.

Som tur är så är den inte jämnad med marken, det finns blommor kvar på spaljen. Jag hoppas bara att jag klippte bort rätt kvistar nedtill :nailbiting: Men den får allt vara ensam på baksidan, det jag vill ha kvar flyttar jag fram eller till gavlarna förutom klematisen då :)
Att trädgård är ett långsiktigt projekt försöker jag leva efter, speciellt med tanke på att allt vi gjort på baksidan hittills är att vi plockat bort kantstenar på rabatten och börjat rensa på vad som ska räddas och inte. Men baksidan av huset är inte så prioriterat eftersom det är minsta delen av trädgården så vi är mest i fram :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?