Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte in på Maxi idag för att handla, och hann inte ens förbi blomavdelningen som givetvis är först i butiken förrän vagnen fylldes av 2 hortensior (skam den som ger sig, någon gång ska jag lära mig hur man får dem fina!), 2 st citronmeliss som ska ut i pallkragen, 2 ampelliljor och 1 garderobsblomma. På grund av blommorna i vagnen så var vagnen full nästan direkt då jag även hade babyskydd i vagnen, så jag fick inte ens hem mjölk och yoghurt. Samt att jag fick packa ner varorna ute vid bilen då det var tetris runt babyskyddet för att ens få hem några matvaror :o :rofl:

Åkte in på Maxi idag för att handla, och hann inte ens förbi blomavdelningen som givetvis är först i butiken förrän vagnen fylldes av 2 hortensior (skam den som ger sig, någon gång ska jag lära mig hur man får dem fina!), 2 st citronmeliss som ska ut i pallkragen, 2 ampelliljor och 1 garderobsblomma. På grund av blommorna i vagnen så var vagnen full nästan direkt då jag även hade babyskydd i vagnen, så jag fick inte ens hem mjölk och yoghurt. Samt att jag fick packa ner varorna ute vid bilen då det var tetris runt babyskyddet för att ens få hem några matvaror :o :rofl:

Det är rätta takter det! :up:

Själv ska jag ta en stor risk (för min plånbok) när jag åker hem. Jag ska åka förbi Mobackes i Bollnäs :nailbiting: det är en av de bästa handelsträdgårdar jag varit på, men enormt kunnig och trevlig personal. De har givetvis ett gigantiskt utbud också :nailbiting: :nailbiting:

Någon som vet en marktäckare som sprider sig fort som bara den? Gör inget om den går utanför sitt område då det bara är att klippa ner den då.
Jajjamänsan. Vinca - vintergröna.
Jag utkämpar ett hopplöst tröstlöst krig mot den.

Jag har en stor fin sten jag vill ha i dagen. Varje vår, sommar och höst river jag runt den och varje vår är den totalt överväxt igen. 40 cm långa revor som täcker den nästan helt.

Kan inte använda roundup eller annat tamefanmedel eftersom den växen över borstnejlika och vårlökar

Kom hit - du kan få ta 20 kvm plantor eller så om du vill.....

Vad tror vi om att flytta på jordgubbsplantor som blommar? Funkar det? Kommer de ge bär ändå? Jag behöver flytta på dem och de kommer att må bättre där det är mer sol, men jag fegar nu för jag vill verkligen ha jordgubbar under sommaren.

Det är rätta takter det! :up:

Själv ska jag ta en stor risk (för min plånbok) när jag åker hem. Jag ska åka förbi Mobackes i Bollnäs :nailbiting: det är en av de bästa handelsträdgårdar jag varit på, men enormt kunnig och trevlig personal. De har givetvis ett gigantiskt utbud också :nailbiting: :nailbiting:
Vilken extrem tur jag har känner jag, som bor så långt söderut ut och väldigt sällan passerar Bollnäs... Har ju bara svärföräldrar som bor tiotalet mil därifrån. Så nu kommer jag absolut inte åka förbi Bollnäs och Mobackes när vi åker upp nästa gång..Så klart inte! :)
Ovanstående text kan innehålla spår av sarkasm.

Vad tror vi om att flytta på jordgubbsplantor som blommar? Funkar det? Kommer de ge bär ändå? Jag behöver flytta på dem och de kommer att må bättre där det är mer sol, men jag fegar nu för jag vill verkligen ha jordgubbar under sommaren.
Det ska inte vara någon fara så länge du är försiktig

Aha!
Kan helt tvärsäkert säga att jag aldrig sett något liknande hör i Sverige. :)

Starta ett exportföretag? ;)

De är superbra! Vår går varm under skördetiden. Vi gör all tomatsås i den, och det är perfekt att man kan konservera bär osv utan socker.

Idag har jag äntligen shoppat grönsaksplantor! Det blev två pumpor (butternut och hokkaido), tre gurkor (sallad, snack, inläggnings), två paprika (snack och vanlig röd) och två squash (en vanlig grön och en grön klättrande). Har fått ner allt utom gurkorna. Hade en del tomatplantor sedna tidigare, både gna och köpte, såjag ska få ut dem innan jag köper något mer. Börjar bli lite trångt nämligen... Hoppas på bra väder de kommande dagarna!

Jajjamänsan. Vinca - vintergröna.
Jag utkämpar ett hopplöst tröstlöst krig mot den.

Jag har en stor fin sten jag vill ha i dagen. Varje vår, sommar och höst river jag runt den och varje vår är den totalt överväxt igen. 40 cm långa revor som täcker den nästan helt.

Kan inte använda roundup eller annat tamefanmedel eftersom den växen över borstnejlika och vårlökar

Kom hit - du kan få ta 20 kvm plantor eller så om du vill.....
Finns det risk att den skulle kväva rosor eller forsynthia?

Finns det risk att den skulle kväva rosor eller forsynthia?
Jag har itne vågat låta den komma nära mina små träd just för att inte kväva. Är det väl etablerade större växter går det säkert bra. Men får den möjlighet att växa även på höjden för den tydligen det.

vissa varnar för den i samma andetag som t.ex. lupin och parkslide.

Jag har itne vågat låta den komma nära mina små träd just för att inte kväva. Är det väl etablerade större växter går det säkert bra. Men får den möjlighet att växa även på höjden för den tydligen det.

vissa varnar för den i samma andetag som t.ex. lupin och parkslide.
Då hoppar jag den, vore tråkigt ifall den kör igång då den andra trädgården inte grejas något med

Klippt gräset i två timmar idag och glömde ändå uteplatsen.... Nån hade visst slarvat runt buskar och annat när "hen" klippte. Jag är rätt pedantisk av mig när det kommer till sånt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg