Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken extrem tur jag har känner jag, som bor så långt söderut ut och väldigt sällan passerar Bollnäs... Har ju bara svärföräldrar som bor tiotalet mil därifrån. Så nu kommer jag absolut inte åka förbi Bollnäs och Mobackes när vi åker upp nästa gång..Så klart inte! :)
Ovanstående text kan innehålla spår av sarkasm.

Jag utgår kallt ifrån att din plånbok och partner inte kommer att lasta mig för det hela :p :D

Jag utgår kallt ifrån att din plånbok och partner inte kommer att lasta mig för det hela :p :D
Haha nä, med alla trädgårdsinköp och hästinköp så är han nog rätt avtrubbad vid det här laget. Man får en något förvrängd världssyn när man både håller på och renoverar och har häst. _Allt_ är mer eller mindre billigt - och är det inte billigt så är det iallafall nödvändigt.:D

Sambon gillar inte alls funkia så vi grävde upp alla 6 plantor som nu har fått flyttat ut till mina föräldrars sommarställe.

Istället planterade vi igår en trädgårdsros, trädgårdsiris och en akleja.
Rosen ser ju trist ut nu men förhoppningsvis tar den sig. Vi valde en återkommande och härdig sort som jag inte minns namnet på nu.
Edit: Summer holiday heter den kom jag på såhär i efterhand.

Det är lite tomt i vänstra hörnet i rabatten, bortanför julrosen, så där ska vi nog planera nån sorts pion

Senast ändrad:
Nu ska jag fördjupa mig i trädgårdsskötselns ädla konst :D

WP_20160520_12_04_25_Pro_zpstsrp1sjx.jpg

Idag finns gôtebôrgarn på torget med sina blommor så nu står det två kassar med småblommor på verandan som ska planteras ut. Sambon skiner upp för varje blomköp, för han har hittat på att för samma summa jag köper blommor för, samma summa får han köpa kompressor för O_o :cautious:

Tittar ut genom regnet och konstaterar att det vilda päronträdet (som ger stenar till päron som är helt oätliga) har vita korvar till grenar - så täckta av blommor är de.

Hundraårsäppelträdet är på den ena delen inte grönt alls utan rent vitt av blommor. Den delen som är vinteräpple blommar senare och är svagt rosa ännu. Jag ska ympa imorgon så det är bra att det blir mulet.

Hann ju inte så färdigt i trädgårdslandet förra helgen och nu är det överväxt av små fröogräs så jag får starta fräsen igen för att kunna så resten.

De tär en ljuvlig tid nu. Jag vill inte jobba. Jag vill bara lulla runt hemma.

Tittar ut genom regnet och konstaterar att det vilda päronträdet (som ger stenar till päron som är helt oätliga) har vita korvar till grenar - så täckta av blommor är de.

Hundraårsäppelträdet är på den ena delen inte grönt alls utan rent vitt av blommor. Den delen som är vinteräpple blommar senare och är svagt rosa ännu. Jag ska ympa imorgon så det är bra att det blir mulet.

Hann ju inte så färdigt i trädgårdslandet förra helgen och nu är det överväxt av små fröogräs så jag får starta fräsen igen för att kunna så resten.

De tär en ljuvlig tid nu. Jag vill inte jobba. Jag vill bara lulla runt hemma.

Instämmer men imorgon kommer jag hem iaf. Vi får väl se om min långtidsbevattning av grödorna fungerade :p

Vilken vild eller förvildad buske blommar vitt nu? Inte hägg. Blommorna luktar illa enligt mig med 5-6 vita kronblad relativt likt fruktträdsblommor men busken är rätt liten. Ovala, enkelt sågade, rätt mörkgröna blad. Känns som om det är uppenbart men jag kommer bara inte på det...

Varför dör min honungsros? :( Den får bara mer och mer bruna grenar, blir så ledsen. Första rosen som dött för mig. Berättade jag om rosen som jag grävde upp och hackade av rötterna på i höstas och satte ner i odlingslådan som ett sadistiskt experiment? Jag sade då att om den överlever så ska den få en hedersplats i trädgården.
Nu verkar det som att jag kommer få äta upp vad jag sa för den kommer överallt. :p

Varför dör min honungsros? :( Den får bara mer och mer bruna grenar, blir så ledsen. Första rosen som dött för mig. Berättade jag om rosen som jag grävde upp och hackade av rötterna på i höstas och satte ner i odlingslådan som ett sadistiskt experiment? Jag sade då att om den överlever så ska den få en hedersplats i trädgården.
Nu verkar det som att jag kommer få äta upp vad jag sa för den kommer överallt. :p
Den enkla anledningen kan ju vara att honungsrosen inte är frisk. Den har drabbats av något.
Medan den uppgrävda rosen är kärnfrisk.

Den enkla anledningen kan ju vara att honungsrosen inte är frisk. Den har drabbats av något.
Medan den uppgrävda rosen är kärnfrisk.
Ja, tanken har slagit mig också. Faktum är att typ allt som har dött hos mig, en vindruva, två blåregn och nu denna rosen, är inköpt på samma ställe. Samma sorts växter på samma plats och i samma jord men från andra inköpsplatser lever. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix