Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag finns gôtebôrgarn på torget med sina blommor så nu står det två kassar med småblommor på verandan som ska planteras ut. Sambon skiner upp för varje blomköp, för han har hittat på att för samma summa jag köper blommor för, samma summa får han köpa kompressor för O_o :cautious:
:laugh: Det är som min sambo säger. Jag får spendera lika mycket på tillbehör /kurser mm till hundarna som han får köpa verktyg för. Och vise versa.

Ja, häcken som vi köpte förra året har också dött, eller ca 25-30 %, också inköpt där...Ska ta tag i det och se om jag kan få byta in de döda växterna eller hur vi ska göra. Jag har vattnat och så enligt konstens alla regler och häcken fick to.m ett grävt dike med massa ny jord när vi satte den.:( Det är rätt mycket pengar som vi har lagt... Men har så klart mycket därifrån som också lever. :)

Ja, häcken som vi köpte förra året har också dött, eller ca 25-30 %, också inköpt där...Ska ta tag i det och se om jag kan få byta in de döda växterna eller hur vi ska göra. Jag har vattnat och så enligt konstens alla regler och häcken fick to.m ett grävt dike med massa ny jord när vi satte den.:( Det är rätt mycket pengar som vi har lagt... Men har så klart mycket därifrån som också lever. :)
Är det en seriös plantskola så ger de garantier. Antagligen får du motsvarande växt.

Jag är gravt skeptisk till att köpa växter på Lidl, på torget etc. Sällan är de var godtagbar kvalitet. Visst kan man ha tur och få jättefina exemplar. Men det är just bara tur. Inget genomgående kvalitetsarbete.

Skräckexemplet var när ortens Lidl sålde äppelträd billigt. Bekanten köpte och jag kollade växtzon. den var härdig i zon I. Vi bor i zon 4 och hon har 5 på delar av tomten.

Jag hade nog bytt inköpsställe om jag var du....

Är det en seriös plantskola så ger de garantier. Antagligen får du motsvarande växt.

Jag är gravt skeptisk till att köpa växter på Lidl, på torget etc. Sällan är de var godtagbar kvalitet. Visst kan man ha tur och få jättefina exemplar. Men det är just bara tur. Inget genomgående kvalitetsarbete.

Skräckexemplet var när ortens Lidl sålde äppelträd billigt. Bekanten köpte och jag kollade växtzon. den var härdig i zon I. Vi bor i zon 4 och hon har 5 på delar av tomten.

Jag hade nog bytt inköpsställe om jag var du....
Det är faktiskt det som gör mig lite ledsen, att de växter som dör har i stor omfattning köpts in från vår handelsträdgård.:( Druvan som köptes där vaknade aldrig ur sin vinterdvala t.ex, medan den som köptes på Plantagen växer hej vilt i samma låda, 3 dm från den första. Nu tycker jag ena kiwin börjar dö också, medan den andra växer så det knakar. Den ena är inköpt på handelsträdgården här och den andra på Blekingeplantan, ska dock inte säga säkert vem som är vem där men tror faktiskt inte nåt från Blekinge har dött i övrigt.

Samma med blåregnen, köpte två på varje ställe, två har dött/aldrig kommit igång och två lever och mår bra. Mina Netto - och Plantagen-växter mår prima, de uppstammade rosorna skjuter skott hej vilt. :)

Det är faktiskt det som gör mig lite ledsen, att de växter som dör har i stor omfattning köpts in från vår handelsträdgård.:( Druvan som köptes där vaknade aldrig ur sin vinterdvala t.ex, medan den som köptes på Plantagen växer hej vilt i samma låda, 3 dm från den första. Nu tycker jag ena kiwin börjar dö också, medan den andra växer så det knakar. Den ena är inköpt på handelsträdgården här och den andra på Blekingeplantan, ska dock inte säga säkert vem som är vem där men tror faktiskt inte nåt från Blekinge har dött i övrigt.

Samma med blåregnen, köpte två på varje ställe, två har dött/aldrig kommit igång och två lever och mår bra. Mina Netto - och Plantagen-växter mår prima, de uppstammade rosorna skjuter skott hej vilt. :)
Så trist!

Men man blir vis av erfarenhet. Tycker fortfarande att du ska byta inköpsställe och att du ska reklamera det som dött.

Snustorrt... Vart bor du? Körde genom typ hela Småland igår. Det var blött på vägen fram till en mil utanför Kalmar, sen torrt :cry:
Sydkusten i Skåne. Jag tror dessutom vi bor i någon slags klimatficka, vi ser ofta regn runt oss utan att det kommer något här. Tacksamt nog går inte heller åskan rakt över oss, den verkar alltid vika av öster eller väster om oss!

Jag hämtade ut paket idag:
13248897_282599312076144_1903254511_n.jpg

Jag tycker de är så fina men de är ju svindyra. När jag hittade dem på Amazon UK till bra pris kunde jag inte låta bli. De var nedsatta pga mindre fel men det var verkligen inget som störde så jag är jättenöjd :up:

Det är ganska torrt hos oss i Stockholm också, märkte jag idag när jag ryckte upp lite maskrosor. Stenhårt i marken! Men vi har ju fått åtminstone några skvättar förra veckan och har väldigt grönt och fint.

Nu blommar äntligen min vita alpklematis! :love: Minns inte nu hur länge sen den började blomma hos er i Skåne, men känns som en halv evighet.

13220746_10153835793282326_2945878262093381243_o.jpg

Jag var ute och seglade med föräldrarna här i helgen, där var det vår för fulla muggar! Hav av vitsippor, gullvivor och liljekonvaljer som började slå ut.

13221477_10153833661567326_7713426248251962353_n.jpg

13254549_10153833661517326_1650970876550979567_n.jpg

Och som en alldeles perfekt komponerad strandbukett växte den här i en klippskreva. :love:

13240656_10153833661097326_4074672870920852922_n.jpg

Sydkusten i Skåne. Jag tror dessutom vi bor i någon slags klimatficka, vi ser ofta regn runt oss utan att det kommer något här. Tacksamt nog går inte heller åskan rakt över oss, den verkar alltid vika av öster eller väster om oss!
Det är som hos oss... Det kan baske mig regna i hela Småland inkl Kalmar län utan att vi får nånting. Inget regn här nu de närmsta 10 dagarna utan bara strålande sol , jag blir galen! :rage:

Vet att jag inte borde men har punktbevattnat det värsta ikväll med kanna. Ska köpa fler såna där stora tunnor för att samla upp regnvattnet i också tänkte jag för denna torkan är helt sinnessjuk... Mina rosor har börjat slå ut iaf och min första rhododendron, som jag planterade så sent som i december.:)

Vi fick ett riktigt skyfall och ganska långt regn i fredags. Idag har det varit varmt, fuktigt och enstaka smådroppar som kommit. Så sjukt tryckande väder... Försommaren spirar och jag har sett syrener som slår ut när som helst. :love: var på jakt efter tidiga orkidéer i ett naturreservat förra veckan men de har inte dykt upp än, bara enorma hav av gullvivor, som också är helt fantastiska. När man har distansförhållande med trädgården så får man njuta av den vilda naturen desto mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix