Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bära eller brista :angel:

Igår var jag tvungen att skola om mina plantor som växt upp på köksbänken, det blev v ä l d i g t många krukor... O_o
Så nu när bänken är proppfull så hade jag inget annat val än att sätta ut massor av småplantor - och i morse var det +5 och ösregn :banghead:

Avhärdning - vad är det för trams... :angel:;)

Här har det skvätt och strilat sen i fredags,kallt som attan o blåsigt, tog en runda i trädgården idag och det ser förvånandsvärt bra ut, några av mina netto blommor så inte så bra ut trots vattning häromdagen,men nu ser dom mycket bättre ut.
Gräsmattan är jättefin (har dränkt den i järnsulfat pga mossa) och 1 jordgubbe var mogen så den slank ner i min mage.:d
Jo mina tomatplantor ser lite ledsna ut men jag brukar döda ett par st per säsong så jag tänker inte gråta över det.

Nu har jag bott i min lgh i 1,5 månad ungefär...

Så här har jag lite saker jag har

image_5739ec092a6b224b6e25a784.jpg

Min "kryddhylla" :) Myntan hann nästan dö men ser nu ut att ha "klarat sej"

Här behöver jag lite hjälp... Mina jordgubbar behöver nog ett "nät" så inte fåglarna äter upp dom ..
Var hittar jag de ?

image_5739ec0fe087c347b51fcf1c.jpg

Sen ska jag flytta den här stackars Pionen och sätta rabarber där i stället :)

image_5739ec152a6b2239b25a3f20.jpg

Är helt imponerad över hur många jordgubbsblommor det är ... MEN kommer göra om ytan senare då de nu är KAOS i jordgubbslandet...

Nu har jag bott i min lgh i 1,5 månad ungefär...

Så här har jag lite saker jag har

image_5739ec092a6b224b6e25a784.jpg

Min "kryddhylla" :) Myntan hann nästan dö men ser nu ut att ha "klarat sej"

Här behöver jag lite hjälp... Mina jordgubbar behöver nog ett "nät" så inte fåglarna äter upp dom ..
Var hittar jag de ?

image_5739ec0fe087c347b51fcf1c.jpg

Sen ska jag flytta den här stackars Pionen och sätta rabarber där i stället :)

image_5739ec152a6b2239b25a3f20.jpg

Är helt imponerad över hur många jordgubbsblommor det är ... MEN kommer göra om ytan senare då de nu är KAOS i jordgubbslandet...
Nät har jag sett både på öob, rusta och granngården.

Det har varit dåligt med sol här, snarare under +10 grader och regn och blåst. Tur jag har duk på pallkragarna utan växthus.
Växterna i växthusen mår däremot toppen :up: (än så länge i alla fall :D). De växer och sockerärtorna har börjat blomma, likaså har det kommit fler blommor på gurkorna. Blir spännande att se hur mycket som kommer växa i sommar. Skulle gärna ha lite varmare, typ +20 och sol så jag kan öppna upp växthusen!

Bära eller brista :angel:

Igår var jag tvungen att skola om mina plantor som växt upp på köksbänken, det blev v ä l d i g t många krukor... O_o
Så nu när bänken är proppfull så hade jag inget annat val än att sätta ut massor av småplantor - och i morse var det +5 och ösregn :banghead:

Avhärdning - vad är det för trams... :angel:;)
Tror 5+ och regn är snällare än att som jag, ställa dom mot en södervägg i full sol hela dagen med 25+ som jag gjorde med mina. Alternativt provplanterar dahlior precis innan ett par hårda frostnätter (de ska visst inte klara det men de skjuter nya skott så snällt nu). :o Sammanfattningsvis: det kommer säkert gå utmärkt för dina växter. :)

Jag körde enligt Wecks recept. Skär rabarbern i små bitar (oskalad men tvättad), blanchera 30-60 sekunder. Blanda med socker, 200-250 gram socker per kg rabarber, i saftautomaten (om man har en sådan). Jag tog i lite, lite vanillinsocker också (8 g på 4,8 kg för att vara exakt) för det tycker jag blir gott. Kör ca 75 minuter. Fyll i rena flaskor. Klart.

Man ska ju bara skörda fram till midsommar ungefär. Sedan ska plantorna återhämta sig och oxalsyrehalten blir för hög har jag fått lära mig. Men till midsommar borde vi ju ha jordgubbar, så det blir nog bra.

Hann precis starta en bröddeg så ringde maken och nu är de på väg hem igen... Med svärmor och de vill ha kaffe (jag också iofs). Slut på lugnet alltså.

Verkligen? Jag tog hela sommaren och hösten förra året, och de verkar ha återhämtat sig oförskämt bra.

Jag körde enligt Wecks recept. Skär rabarbern i små bitar (oskalad men tvättad), blanchera 30-60 sekunder. Blanda med socker, 200-250 gram socker per kg rabarber, i saftautomaten (om man har en sådan). Jag tog i lite, lite vanillinsocker också (8 g på 4,8 kg för att vara exakt) för det tycker jag blir gott. Kör ca 75 minuter. Fyll i rena flaskor. Klart.
Saftautomat vet jag inte ens vad det är :o men en saftmaja har jag :p.
Så jag borde kunna koka ur saften ur dom i saftmajan och sen röra ner den mängden socker + lite vanillinsocker så blir det gott :d.
Jag är en riktig fegis när det gäller saft... jag är uppvuxen men allsköns hemgjord saft och det har aldrig varit riktigt gott :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka