Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag planterat chokladmyntan, bananmyntan, persiljan, oreganon och självklart gräslöken som fick följa med mig hem från Tomatens hus i söndags. :banana:Basilikorna och auberginen får vänta lite till.

Jag har även planterat ut salvian och dillen.

Vågar jag sätta ut indiankrassen också? Den har varit ute i kruka dygnet runt ett par dagar men det ska bli lite kallare nu...

Jag har sått en (!) stockbrytböna. Hittar inte de två andra krukorna :confused: Lagt ut täckbark vid nyplanteringen på slänten och vattnat lite här och var.

Första omgången rabarberkräm står på spisen och vi lär nog ha både potatis och jordgubbar till midsommar. :d Pepparmyntan och citronmelissen överlevde helt klart att jag klippte nett dem i våras.

13244189_10154247987858953_1421432439179862181_o.jpg

Här behövs inte varken slang eller vattenkannor idag,det sköter han där uppe.
Tyvärr är det svinkallt +7 och blåser på tvären också.
Och mitt citronträd står ute :banghead::turd: Glömde ta in det igår.

Sådärja.
For in till samhället och köpte fyra säckar plantjord och en säck blomjord. Det följde med fyra kryddväxter också. Ett par apelsintimjan, en citronmeliss och ett månadssmultron.

Detta i kombo med att jag köpte en ny balkonglåda till gästhuset gör att jag kan plantera en massa idag. Samt plantera om ett antal krukväxter.
Antar att det är för geggigt i landet för att så så det väntar jag med. Det är ändå en hel del som redan är i jorden.
Bönorna har börjat röra på sig i pluggbrättet. Väntar nu bara på att pumpor och squash också ska gro. De ska ändå inte ut förrän i början av juni så det är ingen brådska.

Igår hämtade maken den nyservade jordfräsen :up: (den behövde en hel del "hjälp" får att få i skick igen).
Idag var planeringen fräsa potatis och majsland, men det kalla och blöta vädret satte stopp för det, hoppas på morgondagen istället.
Så vi har varit på ko-släpp idag, kallt och blött var det med men korna var hur glada och skuttiga som helst när dom fick komma ut :love:.

Glad att jag har fiberduk över mina pallkragar.
Samma här... Gjorde "tält" med hjälp av elrör och fiberduk.
DSC_0501.jpg

DSC_0503.jpg

Ska klura ut något bättre sätt att få duken att sitta kvar. Tegelstenar är både tunga och vassa...

Kan bjuda på några bilder av mitt pallkrageland nu när det är "färdigt".
Första bilden visar hur jag tänkt mig layouten.
DSC_0262.jpg

Och så här ser det ut idag:
DSC_0505.jpg

Till höger längst ut i bild är den kompostanläggning jag håller på att bygga av lastpallar. Det blir tre behållare. En för dagligt bruk, en för lagring år 1 och en för lagring år 2.

Nu har även jag råkat ut för påträngande växter i handelsträdgården... Skulle ju bara kolla lite idag då det egentligen är lite för tidigt att plantera sommarblommor här i blåsten på slätten.
DSC_0518.jpg

Har även skördat det första för säsongen! Eller skördat... jag har gallrat lite mangold och romansallad.
DSC_0519.jpg

Tittade till det jag sådde i helgen. Det är oerhörda mängder av fröogräs mellan raderna! Gah, jag har inte märkt ut raderna med sand som jag brukar så det blir svårt att rensa innan jag verkligen ser var raden är. :banghead:

Beställt hem 7 trädgårdshallon 'glen prosen' så nu är det dags att gräva upp 10 meter inte så vacker häck. En björnbär 'black satin', en grön krusbär och en rabarber 'elmblitz'.

Längtar tills allt kommer hem :love: måste sätta fart och gräva ur och byta del av jorden i landet där björnbär, krusbär och rabarber ska vara samt gräva bort den där häcken. Har 5-10 dagar på mig :angel:

Idag har vi varit och tagit rabarberplantor hos mor, inom kort ska vi även få av ena svägerskan. Varför köpa sånt som man kan få liksom :angel: Men imorgon om vädret är hyfsat så ska jag så lite kryddor i min "kryddpall-krage". Spännande att se vad som händer.

Funderar även på att plantera ut mina dagliljor och doftliljor i morgon. Eller ska man vänta tills de sk järnnatterna varit? De får nog hamna i stenpartiet där det är hyfsat vindstilla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025