Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det nån som har bra tips för att begränsa vintergröna? Bina älskar den verkligen så i en rabatt kan den få vara kvar, men har dåligt samvete för att den sprider sig ut mot skogen på ett annat ställe.
 
Mina Aklejor har finfina knoppar som är på G och humleblomstren blommar redan, samtidigt som tulpanerna bara står i knopp fortfarande i samma ängsrabatt O_o
Har både aklejor och allium som håller på att slå ut. Snart går det att plocka in buketter :)

Apropå det får de här också bli snittblommor. Vem sa att pioner är kinkiga? Det här är alltså komposten....
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210523-190116.webp
    Screenshot_20210523-190116.webp
    157 KB · Visningar: 22
Den ser ju hur fin ut som helst och inte alls särskilt förvuxen :) Jag trodde det var mycket värre och jag tror inte det kommer bli något problem att fyngringsbeskära den nästa vår om du vill det.
Åh tycker du?! 🙏 du tror inte jag behöver klippa ner mer på det som ännu inte blivit grönt då?
 
Det här med att halshugga tomater.... Mina tomatplantor är låååånga och smaaaaaaala, och efter lite googlande verkar det som om det t.o.m. kan vara bra att halshugga dom, det pratas om dubbel skörd.
MEN, om jag hugger av toppen, kommer det verkligen bli blom/tomater på plantan då?
 
Det här med att halshugga tomater.... Mina tomatplantor är låååånga och smaaaaaaala, och efter lite googlande verkar det som om det t.o.m. kan vara bra att halshugga dom, det pratas om dubbel skörd.
MEN, om jag hugger av toppen, kommer det verkligen bli blom/tomater på plantan då?
Ja. Det blir kanske något fördröjt. Men en lång och smal planta blir nog klen och kommer leverera dåligt. Halshugg säger jag!
 
Det här med att halshugga tomater.... Mina tomatplantor är låååånga och smaaaaaaala, och efter lite googlande verkar det som om det t.o.m. kan vara bra att halshugga dom, det pratas om dubbel skörd.
MEN, om jag hugger av toppen, kommer det verkligen bli blom/tomater på plantan då?

Halshugg halshugg halshugg. Sen låter du en tjuv växa fram på moderplantan, eller två, beroende på hur många toppar du vill ha. Långsmala tomatplantor ger knapert.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 256
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp