Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så less på vädret, kallt, mulet/regn. Vill bara sätta igång ute i pallkragarna! Har satt lök och nu är jag orolig att den ruttnar bort då det bara regnar och regnar... Den har växt sen jag stoppade ner den, men vet inte hur mycket mer regn den klarar av...

Första året jag sår lite ”seriöst” så är mest orolig hela tiden känner jag! 🙈😂

2 Sallader, persilja, dill, spenat, gul lök, och morot är sådda ute. Plus potatis. Gurkorna och tomaterna bor fortfarande inne och börjar nu växa ur dom små sättkrukorna och jag antar att jag måste plantera om dom för det dröjer tydligen innan vi får någon värme... Har även satt två clematis som ska klättra på spaljén, men eftersom värmen lyser med sin frånvaro så börjar dom se trötta ut redan...

Och dom där rosorna jag beställde, först fick jag ju ingen, (skulle ha 2), kontaktade dom och dom bad om ursäkt och skulle genast skicka dom plus ett presentkort på 100kr. Fick presentkortet och meddelande att rosorna var på väg. Hämtade ut paketet och där låg bara EN ros... Sååååå less på dom, så less på vädret, och jag funderar allvarligt talat på om jag har tagit mig vatten över huvudet. 🤦🏻‍♀️
 
EB0F033C-2890-4779-A93D-7D47640F2144.webp

Så här ser det för övrigt ut hos mig. Jag byggde ihop detta i år så därför det inte ser så jättekul ut runt om nu eftersom jag grävde med maskin. Men gräset ska förhoppningsvis komma upp där igen. Om det slutar regna. Om det slutar vara kallt. Och om solen skulle vilja visa sig någon gång...
 
@Fibusen åh vad fint det kommer bli!!

Förstår att du känner dig trött, tror det vänder så fort du får bra väder.

Jag hoppas det. Det ser ut att ev komma lite sol och värme igen till nästa helg, men det hinner väll ändras... Så trött på att hela maj nästan regnat bort. Positivt är dock att jag inte har behövt vattna det nysådda gräset särskilt mycket, det har ju skött sig självt så att säga... 🙄 Börjar komma upp en hel del gröna fjun så jag hoppas det sätter fart ordentligt om det får solsken på sig.
 
Man får se upp bara så man inte får med sniglar eller annat otrevligt när man byter växter.
Det är just därför jag är nojig över att ta växter från andra.
Sant.
Men det går ju att ruska ur.
Det går inte kan jag tala om. När jag flyttade hit ville jag ha med mig växter från min förra trädgård. Där hade jag mördarsniglar så jag såg till att skaka av så mycket jord jag bara kunde. Jag var jättenoga. Sen hade jag växterna i karantän. Hade jag inte haft det skulle jag fått mördarsniglar i den här trädgården också. Jag hittade nämligen mördarsniglar i karantänen, trots att jag varit så noga.
 
Det här med att halshugga tomater.... Mina tomatplantor är låååånga och smaaaaaaala, och efter lite googlande verkar det som om det t.o.m. kan vara bra att halshugga dom, det pratas om dubbel skörd.
MEN, om jag hugger av toppen, kommer det verkligen bli blom/tomater på plantan då?
Jag har flera gånger lyckats bryta toppen på mina tomater när jag hanterat dem. De gör snabbt och snällt ny topp och låtsas som ingenting :D
 
Det är just därför jag är nojig över att ta växter från andra.

Det går inte kan jag tala om. När jag flyttade hit ville jag ha med mig växter från min förra trädgård. Där hade jag mördarsniglar så jag såg till att skaka av så mycket jord jag bara kunde. Jag var jättenoga. Sen hade jag växterna i karantän. Hade jag inte haft det skulle jag fått mördarsniglar i den här trädgården också. Jag hittade nämligen mördarsniglar i karantänen, trots att jag varit så noga.
Karantän är bra.
Men du skulle ju sälja och inte köpa, så det är ju inte ditt problem.
Däremot är det bra reklam att ha en mördarsnigelfri trädgård när du vill sälja.

Vi blev av med våra mördarsniglar när det kom 101 storkar på besök. Men det var ju en tämligen otippad händelse.
 
Karantän är bra.
Men du skulle ju sälja och inte köpa, så det är ju inte ditt problem.
Däremot är det bra reklam att ha en mördarsnigelfri trädgård när du vill sälja.

Vi blev av med våra mördarsniglar när det kom 101 storkar på besök. Men det var ju en tämligen otippad händelse.
Jag skulle behöva 102 storkar på besök :crazy:
Hur bjuder man in dom :confused:
 
Blomkål är lite knepig, eller ”lurfull” som det stod på en sida jag hittade. Det rekommenderades också att man skulle täcka den med ett växande hästhuvud för att den skulle bli bra. Numera har jag ju två ettårshingstar men deras huvud växer kanske inte tillräckligt och jag tror inte de vill ligga i grönsakslandet så länge heller. (det var en helt galen direktöversättning från en rysk sajt, misstänker att originaltexten betyder något annat)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 251
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp