Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har några plantor jag drivit upp från frö som ska ut i trädgården. Hur ska man vänja dem vid utelivet? På lördag ska det vara 16 grader och sen ska det vara 16-17 grader nästa vecka så det känns som en bra dag att börja ställa ut dem dagtid. Hur länge behöver man ställa ut dem dagtid innan de kan stå ute hela tiden? Bor i Skåne så några frostnätter lär det inte bli. Ner mot 8-10 grader på nätterna.
 
Jag har några plantor jag drivit upp från frö som ska ut i trädgården. Hur ska man vänja dem vid utelivet? På lördag ska det vara 16 grader och sen ska det vara 16-17 grader nästa vecka så det känns som en bra dag att börja ställa ut dem dagtid. Hur länge behöver man ställa ut dem dagtid innan de kan stå ute hela tiden? Bor i Skåne så några frostnätter lär det inte bli. Ner mot 8-10 grader på nätterna.
Jag täcker med fiberduk vid avhärdning och lättar på det successivt. Det tycker jag har fungerat bra.
 
:D den är inte så stor ännu så jag täntke mest i år... Har fyra pallkragar och tro fan att det inte kommer upp nåt när katterna bajsar o krafsar. Så jag tänkte köpa täcke till kragarna men spara en krage för rabarben, tror inte den vill ha täcke. O kom tänka på potatisarna då också.
Jag satt ett litet skott av en rabarber i en krage förra året. Det var ett misstag :laugh:
 
:D den är inte så stor ännu så jag täntke mest i år... Har fyra pallkragar och tro fan att det inte kommer upp nåt när katterna bajsar o krafsar. Så jag tänkte köpa täcke till kragarna men spara en krage för rabarben, tror inte den vill ha täcke. O kom tänka på potatisarna då också.
Täck med kompostgaller tills växterna blivit lite större och det inte är lika inbjudande att krafsa.
 
Nått rat som kan stå kvar nere i snåret, eller nått som är värt att flytta?

20210524_141050.webp
 
Ja det är bra att täcka, med något gärna något organiskt. Bark, gräsklipp/halm etc eller så sår du någon ettårig växt tex ringblomma, sömntuta, snokört eller gröngödsling som honungsfacelia eller persisk klöver. Bar jord, torkar fortare, avger mer koldioxid, tappar i microliv (vilket är det som gör en bra jord och ger biologisk mångfald), dessutom kommer det dyka upp växter där som du sannolikt inte vill ha som kanske sprider sig till din andra odlingsyta.

Sömntuta låter som passar bra i det här hushållet 😄

Tack för bra tips alla, nu ska jag inhandla lite sommarväxter så jag hinner bestämma mig vad jag ska ha där permanent. Jag har flyttat dagliljor, tulpaner och annat smått och gott dit för att ha allt mer samlat men har så mycket plats över.
 
Jag har några plantor jag drivit upp från frö som ska ut i trädgården. Hur ska man vänja dem vid utelivet? På lördag ska det vara 16 grader och sen ska det vara 16-17 grader nästa vecka så det känns som en bra dag att börja ställa ut dem dagtid. Hur länge behöver man ställa ut dem dagtid innan de kan stå ute hela tiden? Bor i Skåne så några frostnätter lär det inte bli. Ner mot 8-10 grader på nätterna.
Jag vill också börja ställa ut mina. I helgen ser det ut att bli rätt bra väder här med sol och +18 grader. Innan dess mulet och något kyligt. Dvs perfekt att ha plantor ute nu dagtid och från helgen nattetid med fiberduk som skydd mot sol och nattkyla. Enklare övergång att börja ställa ut dem när det är mulet.

Jag kommer nog ställa ut dem dagtid på verandan och i helgen flytta till växthus och därmed flytta ut en del från växthuset.

Man kanske skulle ha gått en kvällskurs i logistik för att reda ut denna period på odlingsåret. 🤔
 
En av mina sommarblommor gick från att blomma friskt och glatt till att vara död, över en natt :idea: Den stod ute för att härdas och togs in på kvällen. Jorden var fuktig men inte övervattnad, men poof! Död papegoja på morgonen.
 
Visa bifogad fil 70052
Inte kommit riktigt så långt med mitt hål i trädgården som jag hoppats idag :rofl: hoppas att jag orkar gräva klart imorgon.

Hoppas att mitt växthus, monterat och klart, står där nästa helg. Realistisk plan: till hösten kanske... :cool:
IMG_20210524_173237171.webp

Nu börjar det nästan likna något! :D Växthuset levereras under veckan och jag har grym träningsvärk efter allt grävande, men skulle nog behöva få bort några ton jord till ändå :cautious:

Längtar såååååå tills det är klart :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 245
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp