Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen då så, då är det sådana! Jag har hört dem benämnas som bluebells men direktöversatt det till blåklockor och skakat på huvudet och tänkt att vissa har ju verkligen ingen koll alltså... :angel:
Blåklocka kan heta både (Scottish) bluebell och harebell på engelska så det är väl lagom förvirrande. ;)
 
Jag är har visst gått lite väl bananas, fått ny lägenhet med inglasad balkong. Råkat sätta 10 grönkålsplantor, 7 chili, jag vet ej hur många basilika/persilja/timjan och gud vet vad mer kryddörter samt okänt antal spenar plantor plus köpte tomatplantor, en djungelgurka samt satt ett ökänt antal blommor med. Gissar att varken jag eller sambon eller katter kommer få plats där ute i sommar :angel:
 
Jag är har visst gått lite väl bananas, fått ny lägenhet med inglasad balkong. Råkat sätta 10 grönkålsplantor, 7 chili, jag vet ej hur många basilika/persilja/timjan och gud vet vad mer kryddörter samt okänt antal spenar plantor plus köpte tomatplantor, en djungelgurka samt satt ett ökänt antal blommor med. Gissar att varken jag eller sambon eller katter kommer få plats där ute i sommar :angel:
Amplar i taket och väggkrukor :idea:
Man får alltid plats med en växt till :angel:
 
Jag skulle så gärna vilja få tag på bladlöken Gandana, det finns ingen här som har tillgång till frö att dela med sig av?
 
Eftersom jag inte kunde trädgårdera igår som planerat så blev det en del funderande istället. Jag kan ha funderat fram att jag behöver en ny ros i ena rabatten 😁 En Claire Austin för 2 sorter i en rabatt kan absolut inte vara tillräckligt 🤣

Får se om jag hinner plantera om lite smått och gott senare, finns en del som skriker på mig 🙄
 
Påbörjade projekt avhärdning igår genom att börja sätta upp fiberduk som skuggväv i tunneln. En bit fiberduk har legat ute hela vintern över pallkragar med sådda perenner och den ser hur fin ut som helst. Minns inte helt men tror det är bara snäppet över de billigaste i prisklass. Oavsett, väldigt värt att lägga några tior till på fiberduk som faktiskt håller mer än en säsong. :)
Idag går projektet in i nästa fas, att faktiskt börja bära ut plantor över dagen. Här är jag glad över de jättebilliga skobrickorna från IKEA jag använder som tråg för krukorna. Alla plantor som står under lysröret får plats på två sådana, enkelt att bära in och ut. Jag använder veranda med plasttak och räcke med springor emellan till avhärdning, utanför skuggar även syrenen delvis. Mest skugga men lite sol kan slippa igenom.
 
Jag har anlagt en liten apelgård i en tidigare hästrastgård med ett tiotal träd av gamla svenska äppelsorter och som de blommar, tror aldrig blomningen varit så intensiv tidigare. Även körsbären och plommonen har rikligt med blommor. synd bara att det är dåligt med pollinörer i farten. Skall se om jag kan ta några bilder och lägga in senare.
 
83B35B74-D900-4EBC-8A38-B92FC0606C4A.jpeg

Igår fick vi äntligen upp växthuset!! Det har verkligen legat som en tyngd över axlarna men nu är det äntligen uppe och det känns sååå skönt.
Nu ska tomaterna planteras om och få flytta hemifrån 🍅🍅🍅

Har också fått grävt upp rabatten vid lekstugan och bestämt mig för vilka blommor jag ska ha där. Tänkte vänta någon/ra veckor till med att plantera, jorden känns inte riktigt varm än. Det kommer bli atlasblomma, vit och gul rosenskära, rosa och vit sommarmalva. Har köpt praktvädd också men tror jag sätter den ensam i en kruka istället för med de andra blommorna i rabatten.

Har köpt fyra olika sorters solrosor och en mix till solrosrabatten som jag har mätt ut men inte börjat gräva än. Kommer nog bli riktigt bra! 🌻
 
Jag har anlagt en liten apelgård i en tidigare hästrastgård med ett tiotal träd av gamla svenska äppelsorter och som de blommar, tror aldrig blomningen varit så intensiv tidigare. Även körsbären och plommonen har rikligt med blommor. synd bara att det är dåligt med pollinörer i farten. Skall se om jag kan ta några bilder och lägga in senare.
Här har också äpple, päron och körsbär blommat rikligt 😍 värre med plommonträdet
 
Hönsen har hittat den enda rabatten som är inordning. Den är med andra ord ogräsrensad nu. :rofl: Solhatt jag planterade ut förra året hade inte blivit så stora men hittade dem begravda under jord. Tror det mesta som ska vara där har överlevt men de har smakat på funkiorna lite grann. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 245
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp