Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min persilja ligger platt och hänger. Den är grön och frisk men en crepe. Hur får jag den att stå upp? Ska bli intressant och se om dillen växer, den är fortfarande lite ynklig, liksom en gräslök. Ingen aning om hur jag lyckades ta död på en av växterna på en natt, de andra är iaf ok.
 
Min persilja ligger platt och hänger. Den är grön och frisk men en crepe. Hur får jag den att stå upp? Ska bli intressant och se om dillen växer, den är fortfarande lite ynklig, liksom en gräslök. Ingen aning om hur jag lyckades ta död på en av växterna på en natt, de andra är iaf ok.
Har det regnat på persiljan eller du har vattnat över den? Om ja så är det därför, för det kan väl inte vara solen ?
 
Har det regnat på persiljan eller du har vattnat över den? Om ja så är det därför, för det kan väl inte vara solen ?

Ingen aning, jag har vattnat men inte direkt över den utan runt om, när den kom var den i ett galler. Ska jag klippa ner och börja från början?

Edit: Regnat har det väl gjort, liksom på allt annat även om det är tak ovanpå balkongen så det brukar inte ösa ner.
 
Tog en sväng förbi byns handelsträdgård idag för att köpa några påsar täckbark och jord.
Kom hem med två hallonbuskar, sex jordgubbsplantor och en jordgubbsmynta. Hur många påsar bark och jord? Zero, null, nada...
Skyndade mig att stoppa ner allt i jorden och röjde undan alla bevis så fort jag kom hem, det sambon inte vet mår han inte dåligt av :angel: (Han påstår att vi redan har tillräckligt många hallon och jordgubbar. Huuuur kan man ens säga nåt sånt?! O_o:confused:)

Och på tal om täckbark... Det, i kombination med kartonger ska tydligen vara the shit mot ogräs. Har våra maskrosor lyssnat på det? Icke!
 
Med tanke på att maskrosor växer genom asfalt så skulle jag varit grundskeptisk mot ett sånt påstående.
#vågahatamaskrosor
Just min tanke också, men tänkte att det kunde vara värt att testa kvävning av otyget. Myth busted!
Egentligen har jag nog gett upp den kampen, har letat fram ett recept på maskrossirap och hoppas att det åtminstone går att använda till något gott
 
Just min tanke också, men tänkte att det kunde vara värt att testa kvävning av otyget. Myth busted!
Egentligen har jag nog gett upp den kampen, har letat fram ett recept på maskrossirap och hoppas att det åtminstone går att använda till något gott

Men maskros är väl främst ett fröogräs? Dvs finns det ändå maskrosor runt om så kommer de ju fortsätta sprida sig.
 
Döda nästan mina dahlior i helgen, avhärdar dom, och missade en liten hagelstorm 😅🙈 var liksom inte helt väntat i denna årstiden, men jaja tror dom klara sig hyfsat ändå ^^ mina rädisor är snart klara för skörd, har redan provsmakat på en, kom då ihåg att jag egentligen inte tycker om rädisor 🤦 ena äppelträdet blommar iaf jättefint, funderar på om jag ska leka bi imorgon ☺️
 
Igår rensade jag rabatten, och det var så jäkla gött att stå där ute med en podd att jag råkade vara ute dubbel så länge som jag hade planerat för. Precis vad jag hade sett fram emot med hus (utöver hundhärjet då, det är nr ett) :love: From imorgon lovar dom lite varmare på natten, 3-4 grader i alla fall, så då åker tomater och dahlior ut igen. Ska bli skönt att slippa dom inomhus.
 
Men maskros är väl främst ett fröogräs? Dvs finns det ändå maskrosor runt om så kommer de ju fortsätta sprida sig.
Här uppe har de inte hunnit sprida sina frön så pass än, de här rackarna har överlevt kvävning och klämt sig upp genom kartongen :meh: Men jo, jag har nog någonstans djupt inne i mig insett att slaget mot maskrosorna är förlorat oavsett om de kommer uppifrån eller nerifrån
 
Här uppe har de inte hunnit sprida sina frön så pass än, de här rackarna har överlevt kvävning och klämt sig upp genom kartongen :meh: Men jo, jag har nog någonstans djupt inne i mig insett att slaget mot maskrosorna är förlorat oavsett om de kommer uppifrån eller nerifrån
Du kan trösta dig med att maskrosorna är nyttiga då de innehåller mycket nektar och pollen för våra bin och andra insekter. Bina gör fin honung av detta.
 
Här uppe har de inte hunnit sprida sina frön så pass än, de här rackarna har överlevt kvävning och klämt sig upp genom kartongen :meh: Men jo, jag har nog någonstans djupt inne i mig insett att slaget mot maskrosorna är förlorat oavsett om de kommer uppifrån eller nerifrån

Ett himla otyg, de har ju såna satans rötter!
 
Igår rensade jag rabatten, och det var så jäkla gött att stå där ute med en podd att jag råkade vara ute dubbel så länge som jag hade planerat för. Precis vad jag hade sett fram emot med hus (utöver hundhärjet då, det är nr ett) :love: From imorgon lovar dom lite varmare på natten, 3-4 grader i alla fall, så då åker tomater och dahlior ut igen. Ska bli skönt att slippa dom inomhus.
Trädgården och stallet är för mig de platser där tiden tycks gå som allra fortast. På båda ställen blir jag inte sällan överraskad när jag tittar på klockan och inser att jag hållit på att pyssla i 2,5 timmar när det kändes som 1. Jag tar det som ett gott tecken på att hjärnan verkligen slappnat av och fått lite välbehövlig ro :heart
 
Har inte hunnit snigelbekämpa, så nu får sniglarna kalas...
DSC_0418.webp

Två små pumpaplantor i komposten. De lär inte överleva.

Med tanke på morgondagens gigantregn så lär jag inte kunna stoppa, dem på ett dygn eller två. Sen lär det ju inte finnas nånting kvar.

(Hade tänkt hinna bekämpa från början.)
 
Hönsmarodörer! 🤣🙈 De har hittat till landet. Status på de ynkliga skott av morot som kommit upp under denna istidsmaj är oklar. I övrigt inte så mycket påverkan tror jag innan jag avstyrde försöken till fullständig förödelse. Satte ut det rådjursstängsel vi hade kvar och får köpa mer för att hägna in allting innan hönsen får sprätta fritt igen. 😈 🤪 Fårstängslet spatserar de rakt igenom. Är glad att jag inte hunnit/tänkt så särskilt mycket på friland. Blir att så mer morötter och rödbetor nu bara.

De har också fortsatt rensa rabatten så det vore nog bra att låta rudbeckiorna komma upp lite mer innan de får härja där mer. Det ser dock otroligt rent ut på ogräs! Min pumpkin patch är också ogräsrensad, det tackar vi för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 242
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp