Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sniglarna äter upp mina dahlior :cry: Finns det något man kan göra? Har för första året skippat krukor och satt i rabatten men det verkar ju inte vara någon höjdare!
Klipp huvudet av dem. Strö ut ferramol. Använd nemaslug. Sätt upp snigelstaket med el. Eller snickra en träram som stryks med med blandning av vattenglas (natriumsilikat) och lerpulver på en remsa som är cirka 5 cm bred. Upprepa vid behov.

Ovanstående är några sätt bekämpa dem.
 
Klipp huvudet av dem. Strö ut ferramol. Använd nemaslug. Sätt upp snigelstaket med el. Eller snickra en träram som stryks med med blandning av vattenglas (natriumsilikat) och lerpulver på en remsa som är cirka 5 cm bred. Upprepa vid behov.

Ovanstående är några sätt bekämpa dem.
Tack! Klipper dem gör vi men det är så galet många om kommer ju bara fler hela tiden :crazy: Träram runt kan nog vara värt att testa :up:
 
Synd att det inte går att dressera dem att fokusera på BARA ogräset! De hade nästlat sig in genom dåligt fastsatt rådjursnät här också för att lyckliga bada i jorden (en något mindre regnig dag). Men nu hoppas jag att det är tillslutet så att de får leta upp egna platser där det inte växer grönsaker eller alltför späda blommor.
Jag funderar på att helt göra mig av med mina höns. Grönsakslandet är inhägnat så det klarar sig men som idag när jag flyttade lite blommor som stod ivägen i en rabatt intill huset, tog inte lång stund innan hela flocken var där och förstörde det jag planterat plus att de trampade på andra blommor också.

Fasanerna som också håller till i trädgården är inte alls lika destruktiva och kanske det räcker med dem tänker jag.
 
Idag levererades äntligen min blivande lavendelhäck, 60st plantor, som jag planterade längs med vår gång in till huset. Det kommer bli så fint 😍. Det slank med en pion, tre rysk martorn och en svart hallonplanta också i beställningen. Ska bli spännande med hallonen, har aldrig smakat svarta förut.
 
Jag funderar på att helt göra mig av med mina höns. Grönsakslandet är inhägnat så det klarar sig men som idag när jag flyttade lite blommor som stod ivägen i en rabatt intill huset, tog inte lång stund innan hela flocken var där och förstörde det jag planterat plus att de trampade på andra blommor också.

Fasanerna som också håller till i trädgården är inte alls lika destruktiva och kanske det räcker med dem tänker jag.

Nej fasaner är ju både vackra och roliga att ha i närheten, så här års hör jag mest "min" trumpetande hane när han (typ varje kväll) måste berätta att "NU SÅ GÅR JAG OCH LÄGGER MIG, HÖGT UPP I ETT TRÄD. GONATT.". Men rabatterna håller han sig undan.

Men visst, jag har en ganska smal rabatt som är i soligt läge så där finns i princip alltid lockande jord för hönsen att sprätta runt mellan rosor och iris och tulpaner. Har försökt att lägga ut grenrester från beskärningen av de större rosorna mellan blommorna där nu, får se om det biter.
 
Men alltså...


DSC_0452.webp

Känns jättekonstigt att gå in i växthuset och vattna, när det ser ut så här utanför...
 
Men alltså...


Visa bifogad fil 70300
Känns jättekonstigt att gå in i växthuset och vattna, när det ser ut så här utanför...

Vi fick mellan 65 och 70 mm regn igår. Jag har aldrig varit med om så mycket regn på så kort tid. Jag fick tömma vattenmätaren två gånger. När jag ser din gräsmatta så ser jag klara fördelar med att bo i en backe (dock värre vintertid).
 
Jag funderar på att helt göra mig av med mina höns. Grönsakslandet är inhägnat så det klarar sig men som idag när jag flyttade lite blommor som stod ivägen i en rabatt intill huset, tog inte lång stund innan hela flocken var där och förstörde det jag planterat plus att de trampade på andra blommor också.

Fasanerna som också håller till i trädgården är inte alls lika destruktiva och kanske det räcker med dem tänker jag.

Det låter ungefär som mina hundar. :D De vill genast dit för att se vad det kan ha varit för spännande som jag lagt så mycket tid och energi på att gräva ner i jorden. Måste ju vara värsta grejen där i jorden!

Hur som helst, jag brukar avskärma nyplanteringar med kompostgaller.
 
Efter att lite stressad ha borstat bort jord i rabatten efter hönsen igår, i jakt på de små ynkliga rudbeckiorna, konstaterades utifrån stanken att de åtminstone hjälpt till att gödsla också. 🤷‍♀️
Jag har nu också tänkt ut staket runt landet. Jag har velat mängder över detta men jag behöver ha lite kniven mot strupen ibland för att bestämma mig. Och jag vill ju släppa ut hönsen så snart som möjligt igen. Det blir vanliga stängselstolp med rådjursnät och eventuellt en överliggare. Om rådjur ändå hoppar in till hösten kan man nog modifiera med hjälp av överliggaren. Ställa dit krukor eller sätta upp långa isolatorer med tråd tillfälligt.
 
Det är två blommor jag alltid glömmer namnet på, aftonstjärnan och så den här. Bilden är från ett tidigare år (10 juni) för de blommar inte riktigt än och det är en rabatt som funnit här i mer än hundra år. Någon kanske kan hjälpa mig med namnet?

ZsNdOTL.jpg
 
Vad har jag här som helt plötsligt har tagit sig upp genom markduk och dekorationssten? Perenn eller ogräs? Först trodde jag att det var en grästuva på rymmen

Jag tycker att den ser lite liljeaktig ut, lite som sandlilja.

8AFBC154-926D-4C1D-8551-F21CE3209ABD.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 216
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp