Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min purjolök tog sig väldigt dåligt i år. Jag planterade ut små ynkliga strån som jag tror har drunknat i detta väder.

For till stan för att handla mat och upptäcker att Willys - av alla ställen - har väldigt kraftiga och fina purjolökar i bytta i stället utanför. Så en sådan fick följa med hem. Hela årets purjokonstumtion räddad.

Väl hemma hittar jag senaste numret av Natur och Trädgård i postlådan. En stor artikel (22 sidor!) om dahlior med sorter, historia, skötsel etc etc. Nästan så jag som inte gillar dem blir sugen :)
 
Min purjolök tog sig väldigt dåligt i år. Jag planterade ut små ynkliga strån som jag tror har drunknat i detta väder.

For till stan för att handla mat och upptäcker att Willys - av alla ställen - har väldigt kraftiga och fina purjolökar i bytta i stället utanför. Så en sådan fick följa med hem. Hela årets purjokonstumtion räddad.

Väl hemma hittar jag senaste numret av Natur och Trädgård i postlådan. En stor artikel (22 sidor!) om dahlior med sorter, historia, skötsel etc etc. Nästan så jag som inte gillar dem blir sugen :)
Gillar du inte dahlior?!? 😱
Varför inte?
 
Gillar du inte dahlior?!? 😱
Varför inte?

Jag är heller inte så förtjust i dahlior. Jag gillar dahlior i andras trädgårdar och jag gillar - lagom stora - dahlior - i potager .. (en potager, flera potag ...? :confused:). Jag samplanterade med sparris och grönkål och det blev väldigt trevligt. Men annars så tycker jag att många av dahliorna är så svulstiga och vräkiga på något vis.
 
Jag är heller inte så förtjust i dahlior. Jag gillar dahlior i andras trädgårdar och jag gillar - lagom stora - dahlior - i potager .. (en potager, flera potag ...? :confused:). Jag samplanterade med sparris och grönkål och det blev väldigt trevligt. Men annars så tycker jag att många av dahliorna är så svulstiga och vräkiga på något vis.

Jag tycker en del av dem anstränger sig för mycket sas, de blir too much. Men det är som sagt min personliga preferens, jag är övertygad att det finns de som anser att mitt halvgalna samlande av gammaldags rosor är lite knäppt eftersom de inte är vackra (tex min särbo... hon vill ha moderna rabattrosor och skiter i om de har doft :rofl:).
 
Dagens pyssel blev att samplantera en okänd ros, basilika och mejram :up:

1622132426039.webp
 
Jag tog en bild idag som ger en bättre upplevelse. Det här trädet är det som kommit senast i blom vilket är lite konstigt eftersom det är ett av dem som blir färdiga först, om jag kommer ihåg rätt är det ett Sävstaholm.

cVAhPou.jpg
Jag har ett stort urgammalt päronträd som blommar lika frodigt som ditt träd.

Kruxet är att jag ringbarkat det. Det verkar inte ha fattat...

De är inte ätbara päron, det är stenfrukt. Så enda nyttan med det är när det blommar och det skuggar så jag inte kan odla framför det. Så jag vill att det ska dö.
Få se senare under säsongen om det fattat vinken.
 
Jag tycker en del av dem anstränger sig för mycket sas, de blir too much. Men det är som sagt min personliga preferens, jag är övertygad att det finns de som anser att mitt halvgalna samlande av gammaldags rosor är lite knäppt eftersom de inte är vackra (tex min särbo... hon vill ha moderna rabattrosor och skiter i om de har doft :rofl:).
åååh, när man är trött och läser "hon vill ha moderna rabatt- trosor och skiter i om de har doft".
Ehhh, ska nog ha lite mer kaffe, tack.
 
C4F25BE8-5096-4843-8610-86ADE264F832.webp

Är det någon som har erfarenhet av elefantvitlök?
Vi har satt fyra (svindyra!) och deras blast är mycket mindre än de vanliga vitlökarna. Jag vet att elefantvitlök egentligen inte ens är en vitlök, så att jämföra med vitlöksblasten kanske inte är helt korrekt, men det är svårt att låta bli när de sitter bredvid varandras. Elefantvitlöken är de fyra små till vänster.

Är det normalt för elefantvitlök att ha mindre blast?
 
Jag börjar bli så jävla trött på rosor. Jag fick klippa ner alla rosor pga barkfläcksjuka. Tre dog. Mme Boll och Strömsro (som jag köpte förra året och aldrig fått se blomma) har vuxit fint, men har nu drabbats av rosenbladstekel! :rage:

Hur tar jag död på fanskapen? Rosenbladssteklarna alltså, koden till att ta död på rosorna har jag redan lyckats knäcka.
 
Fråga från en förstagångspotatisodlare: Hur vet jag att den är redo?
Odlar i potatishink, är det bara att lyfta upp den då och då och kolla? Det måste väl ändå finnas nån slags sätt att se att det är dags tycker jag. De har rejält med blast i varje fall, kanske börjar bli dags att ta en titt och se om det växer något annat än blast i krukan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 216
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp