Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga från en förstagångspotatisodlare: Hur vet jag att den är redo?
Odlar i potatishink, är det bara att lyfta upp den då och då och kolla? Det måste väl ändå finnas nån slags sätt att se att det är dags tycker jag. De har rejält med blast i varje fall, kanske börjar bli dags att ta en titt och se om det växer något annat än blast i krukan.

Vad är det för sort och när satte du den?

Än är det väldigt tidigt att börja dra upp potatis. Huvudregeln är att ta efter blomning, men inte alla sorter blommar.
 
Vad är det för sort och när satte du den?

Än är det väldigt tidigt att börja dra upp potatis. Huvudregeln är att ta efter blomning, men inte alla sorter blommar.

Rocket, Alexandra och Princess. Satte dem i mars i garaget (ca 15 grader kanske?).
Blev inspirerad av min farbror som redan plockat upp en hel del.
 
Rocket, Alexandra och Princess. Satte dem i mars i garaget (ca 15 grader kanske?).
Blev inspirerad av min farbror som redan plockat upp en hel del.

Ah, kul! Är de fortfarande i garaget? Vore kul att testa till nästa år!
 
Två ensamma stackare, resten är små och gröna. Har ikväll tillbringat typ två timmar i uterummet; tjuvat tomater, klippt bort andra energitjuvar, sått mer spenat och mangold, flyttat ut paprika och chili (orkar inte ha mer inne!), ansat gurkan från döda blad, vattnat, slängt i lite hästgödsel till de stora tomatplantorna samt lite mer jord. Det ska bli bra väder kommande veckan så ville göra ett ryck.

Skördade även det första: basilika till makens (hemmagjorda såklart) pizza!
 

Bifogade filer

  • 7F385238-8326-4966-BF5F-2E30FB59F9CF.webp
    7F385238-8326-4966-BF5F-2E30FB59F9CF.webp
    147,2 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Lagom tills det blev varmt blev min kropp mer samarbetsvillig och jag har krattat och sått lite. Allt är så hårdarbetat när jag inte klarade dra igång fräsen.

Men mangold, persilja och palsternacka är sådda.

Plus att jag placerat ut alla de där purjoplantorna jag hittade på Willys. Det var 30 st!

Klippt lite gräs också. jag klipper itne så noga eftersom gräsmattan är översållad av gullvivor och diverse annat som blommar. Förgätmigej t.ex. De får vara insektsmat så länge de blommar. :)
(himla glad att jag inte bor i ett villaområde, då skulle mina grannar fått spader...)
 
Viss borde man kunna göra nån typ av nice rabatt av följande växtligheter:

1 st Queen Elisabeth
1 st Bonica 82
1 st pion "bicolor" vit/rosa
1 st pion Lactiflora pink
4 st dvärgarstilbe - vita
6 st daggsalvia - vita

Sen har jag en del blå bolltistlar på tillväxt och 2 djuplila aklejor som jag tänkte skulle få bo där också nånstans, som färgklickar bland det vita och rosa. Det ska också finnas ett litet vattenplask där tänkte jag mig :nailbiting: :nailbiting: så (bitte hilfe) förslag??
 
Tänk att man kan bli så glad av en massa daggmaskar 😍. När vi anla trädgården, för två år sedan, bestod marken bara av fin sand. Inget liv överhuvudtaget. Mängder av jord och gödsel har gått åt och nu när jag kantskar två rabatter ikväll så såg jag mängder av maskar.
 
Senast nån gång nästa vecka ska landet fräsas så jag kan få ner fler frön.
Fick ut vattenmelon samt gurka i växttunneln idag. De frön jag satte där för ett par veckor sen börjar titta upp.

Är så vackert ute nu med alla blommor. Vår trädgård har gullvivor i mängder, både blekt gula (ganska höga), vanliga gula och gula med röd kant. Älskar gullvivor :love: .
 
Nu så! Toppenväder ska det vara hela helgen. Trädgårdshelg! Är dock mestadels ensam med barnet så jag tror vi båda kommer behöva lite nap time senare. 😆 Får se vad som blir gjort men fokus är jänog att få ut saker ur växthuset, göra iordning pallkragar där inne, plantera ut saker och få ut saker i växthuset eller på avhärdning utomhus. :)

Igår gjorde jag rabarbersirap och rabsrbersockerlag. Så himla gott!! I helgen vill jag göra samma på maskrosor. Gott till pannkakor, filmjölk, gröt... Och lagen vill jag göra drink med. :d
IMG_20210528_212513_233.webp
 
Jag trodde jag köpt två busktomater och en vanlig, men det verkar vara en buske och två enormt långa och med massor av blad och grenar som står rakt ut :idea: Jag kommer inte ut på minbalkongen - har inte planterat om den ena därav odlingskrukan.

20210529_140539.jpg



Edit: De står ute för att härdas på dagen
 
IMG_20210529_163239.webp

Testar ett nytt sätt att hönssäkra rabatterna. Jag byggde staket runt förra året, det var inte heller speciellt snyggt. Planen var att försöka göra det här lite tidigare så att perennerna skulle växa upp genom hönsnätet och hålla det på plats. Jag har dock inte hunnit, så jag har klippt hål efter växterna. Det kommer mest troligt bli ett stort problem att rensa ogräs, men jag testar i alla fall i år! Jag har fixat tre rabatter och ska göra två-tre till. De andra är för stora och får ha staket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 157
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp