Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hönsmarodörer! 🤣🙈 De har hittat till landet. Status på de ynkliga skott av morot som kommit upp under denna istidsmaj är oklar. I övrigt inte så mycket påverkan tror jag innan jag avstyrde försöken till fullständig förödelse. Satte ut det rådjursstängsel vi hade kvar och får köpa mer för att hägna in allting innan hönsen får sprätta fritt igen. 😈 🤪 Fårstängslet spatserar de rakt igenom. Är glad att jag inte hunnit/tänkt så särskilt mycket på friland. Blir att så mer morötter och rödbetor nu bara.

De har också fortsatt rensa rabatten så det vore nog bra att låta rudbeckiorna komma upp lite mer innan de får härja där mer. Det ser dock otroligt rent ut på ogräs! Min pumpkin patch är också ogräsrensad, det tackar vi för.

Synd att det inte går att dressera dem att fokusera på BARA ogräset! De hade nästlat sig in genom dåligt fastsatt rådjursnät här också för att lyckliga bada i jorden (en något mindre regnig dag). Men nu hoppas jag att det är tillslutet så att de får leta upp egna platser där det inte växer grönsaker eller alltför späda blommor.
 
Här uppe har de inte hunnit sprida sina frön så pass än, de här rackarna har överlevt kvävning och klämt sig upp genom kartongen :meh: Men jo, jag har nog någonstans djupt inne i mig insett att slaget mot maskrosorna är förlorat oavsett om de kommer uppifrån eller nerifrån
Hehe.

Jag har utrustat mig med en spruta modell större (typ penicillinspruta till häst) och fyllt med ättika. Droppar ättika i mitten av bladrosetten.

Maskrosorna blir JÄTTELEDSNA hahaha :devil:
 
Mina rosa (relativt nyinköpta) pioner är visst gula 🤔

20210526_153143.webp
 
Synd att det inte går att dressera dem att fokusera på BARA ogräset! De hade nästlat sig in genom dåligt fastsatt rådjursnät här också för att lyckliga bada i jorden (en något mindre regnig dag). Men nu hoppas jag att det är tillslutet så att de får leta upp egna platser där det inte växer grönsaker eller alltför späda blommor.
Ja perennerna verkade inte så saftiga och goda efter att ha provsmakat på några funkior. Jag gissar att superspäda små morotsskott smakade desto godare! Har inte orkat putta bort jorden för att kolla ordentligt... De som lever får väl växa på genom jordtäcket. :p
 
På en kort trädgårdspaus konstateras att förra årets nyinköpta äppelträd blommar jättemycket, om allt blir pollinerat får det bli kartgallring och förhoppningsvis många goda äpplen. :)
I tunneln växer kallsådd dahlia på riktigt fint vilket är kul då de som vuxit inomhus dukat under de flesta, av okänd anledning. Det ser även ut att äntligen titta upp en del aklejor samt blåeld.
Att göra nu i tunneln; så mer spenat och sallat (även ute) samt riva ut spenatbädden där mycket börjar gå i blom nu, kvickrotssanera och göra iordning allting med pallkragar och jord för utplantering av chili, melon etc.

Dagens fråga: kan man plantera ut ringblommor nu eller vänta tills efter järnnätterna? Småländska höglandet.
 
Dagens fråga: kan man plantera ut ringblommor nu eller vänta tills efter järnnätterna? Småländska höglandet.
Jag hade ringblommor i landet för sisådär 10 år sedan.

Eter det så har jag varje sommar invasiva mängder med ringblommor bland mina grönsaker. Dew självsår sig. Fröna spirar direkt när dt börjar bli varmgrader ute.

Eftersom jag älskar dem så river jag inte undan mer än de allra tätaste ruggarna. Har ringblommor bland morötter, kål, spenat, lök etc. Färgglatt och....glatt
 
Jag har alltid DRÖMT om en gul pion och så får du en som du inte ens beställt.


Livet är orättvist :arghh::arghh::arghh:

Jag fick en massa pioner av mormor när hon flyttade till lägenhet. Hon sa att någon av dem eventuellt kunde vara gul, men att den aldrig blommat hos henne. Första sommaren här och varje sommar sedan dess har den blommat så fint och gult! :love:

Hon tycker att det är ungefär sådär: :arghh::arghh::arghh: orättvist hon också :laugh:
 
Jag hade ringblommor i landet för sisådär 10 år sedan.

Eter det så har jag varje sommar invasiva mängder med ringblommor bland mina grönsaker. Dew självsår sig. Fröna spirar direkt när dt börjar bli varmgrader ute.

Eftersom jag älskar dem så river jag inte undan mer än de allra tätaste ruggarna. Har ringblommor bland morötter, kål, spenat, lök etc. Färgglatt och....glatt
Jag har också massor i landet men köper nya frösorter i roliga färger varje år. :up: De har inte grott utomhus än här så undrade därför om man bör vänta. Har för mig de är mycket frostkänsliga. I år är också första året jag förodlar istället för att direktså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 242
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp