Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blomkål är lite knepig, eller ”lurfull” som det stod på en sida jag hittade. Det rekommenderades också att man skulle täcka den med ett växande hästhuvud för att den skulle bli bra. Numera har jag ju två ettårshingstar men deras huvud växer kanske inte tillräckligt och jag tror inte de vill ligga i grönsakslandet så länge heller. (det var en helt galen direktöversättning från en rysk sajt, misstänker att originaltexten betyder något annat)
Lurfull låter ju intressant :rofl: men jag har inga växande hästar bara vuxna hästar och de får definitivt inte vara i grönsakslandet ;)
Men rapportera gärna hur det går för min namne :p
 
Köpte just lila sockerärtor :D Lagom till jag gett upp och fyllt ut all ledig (sparad för just någon rolig sort) plats vid alla spaljéer med fler vanliga märgärtor som precis börjat gro :nailbiting:

Alltså måste jag skaffa fler spaljéer! :angel:

(Köpte chilifrön också, när jag ändå redan betalat frakten, eftersom allvetande Buke säger att man kan övervintra sådana. Så nu ska jag testa, och så ett par frön nu och spara några till i vår för säkerhets skull)
 
Jag kan snart skörda tomater :up:
C9F88878-D522-41F8-9632-959572ECF275.webp
 
Ni som har bra koll på trädgård, jag har precis fått klar en odlingsbädd men har inte tillräckligt med växter för att fylla ut allt. Bör jag täcka den nakna jorden med något för att inte få in massa ogräs? Vad ska jag täcka med?
 
Ni som har bra koll på trädgård, jag har precis fått klar en odlingsbädd men har inte tillräckligt med växter för att fylla ut allt. Bör jag täcka den nakna jorden med något för att inte få in massa ogräs? Vad ska jag täcka med?
Bra koll vet jag inte men vad ska du odla? Gräsklipp är ett rätt så bra täckmaterial
Eller så odlar man någon liten marktäckande blomma tex en låg lejongap
 
Ni som har bra koll på trädgård, jag har precis fått klar en odlingsbädd men har inte tillräckligt med växter för att fylla ut allt. Bör jag täcka den nakna jorden med något för att inte få in massa ogräs? Vad ska jag täcka med?

Täck med halm om du har tillgång till det. :) Risk finns annars att du får en himla massa ogräsfrön. Gärna ett tjockt lager så att eventuellt rotogräs också får det jobbigt!
 
Ni som har bra koll på trädgård, jag har precis fått klar en odlingsbädd men har inte tillräckligt med växter för att fylla ut allt. Bör jag täcka den nakna jorden med något för att inte få in massa ogräs? Vad ska jag täcka med?
Ja det är bra att täcka, med något gärna något organiskt. Bark, gräsklipp/halm etc eller så sår du någon ettårig växt tex ringblomma, sömntuta, snokört eller gröngödsling som honungsfacelia eller persisk klöver. Bar jord, torkar fortare, avger mer koldioxid, tappar i microliv (vilket är det som gör en bra jord och ger biologisk mångfald), dessutom kommer det dyka upp växter där som du sannolikt inte vill ha som kanske sprider sig till din andra odlingsyta.
 
Senast ändrad:
En varning för halm, det finns ofta ganska mycket frön i det. :laugh: men det är klart bättre än naken jord! Jag föredrar själv gräsklipp om jag får välja.

Ja senaste halmen vi fick tag i hade väldigt mycket korn kvar i sig! Syns nu här och var i lådorna! :D
 
Nja. Min bedömning är att rabarber blir ett monster och behöver en egen krage :laugh:
:D den är inte så stor ännu så jag täntke mest i år... Har fyra pallkragar och tro fan att det inte kommer upp nåt när katterna bajsar o krafsar. Så jag tänkte köpa täcke till kragarna men spara en krage för rabarben, tror inte den vill ha täcke. O kom tänka på potatisarna då också.
 
:D den är inte så stor ännu så jag täntke mest i år... Har fyra pallkragar och tro fan att det inte kommer upp nåt när katterna bajsar o krafsar. Så jag tänkte köpa täcke till kragarna men spara en krage för rabarben, tror inte den vill ha täcke. O kom tänka på potatisarna då också.
Prova.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 251
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp