Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Puuh, vilken odlingsdag!
Upp kl 6 för att åka till en bonde och köpa utsäde till korn, klappa får och snacka skit.

Hem igen och sätta fyra olika sorters potatis; Maria (färsk), Queen Anne (sommar), Pocahontas (sommar/höst) och Sarpo Mira (höst). 30 kg utsäde visade sig vara lite snålt så hela det planerade potatislandet blev inte fyllt. Men det blir spännande att se hur mycket potatis vi får av det!

Har sedan innan Swift i ett par lådor i trädgården som börjar se riktigt fina och rejäla ut.

Sen var det dags att mecka såmaskin som vi köpt av en bondgranne. Ingen manual så det tog en liten stund innan vi luskat ut allt, men tillslut så! :) Nu är det ett litet gärde som blivit sått med korn. Sparade toppen av gärdet där sambon spenderade nån timme efter lunch med att sätta gul och röd sättlök.

Följande blev också sått i trädgårdslandet:
Dill 'Como'
Kålrabbi 'Wiener blå' och 'Wiener vit'
Kålrot 'Brora'
Vitbeta 'Blankoma'
Gul rödbeta 'Burpees Golden'
Rödbeta 'Crosby's Egyptian'
Rödbeta 'Detroit Dark Red 2'

Nu är även tomathuset klart efter att pappa och lillebror var här igår satte markduk och säckar medan jag och syster målade taket i salen. 68 tomarplantor ska in där, resten säljas eller sättas ute för de sorter som tål det. :) Fortfarande en del att göra i trädgården, en bädd för vitkål/rödkål/grönkål och för lök som jag satt från frö. Måste även så timjan, rosmarin och rotselleri. Sen börjar det lugna sig med sådd! Ska även göra två bäddar för ärtor och bönor som kommit upp fint nu. Pumpor och squash börjar också synas.
 
Jag har skördat morötter idag :)
019E50D6-61C9-41A0-A203-33083021AAE5.webp
 
Nån som vet vad det här är för blomma? Klättrar på ett ställe längs med vår väg. Blommorna är ganska små, den verkar slå rot vartefter den växer.
Lägger in en bild på bladen i nästa inlägg. De verkar sitta i par.

Vinca, dvs vintergröna. Fråga @tanten vad hon tycker om dem :angel: De är ett satans ogräs men håller de sig på sin plats (vilket mina gör) är de söta.

Edit: Jag gapskrattar inombords när jag ser dem dyrt på Plantagen, de är verkligen ogräs :rofl:
 
De kostar faktiskt 200:- styck.
Bättre att sälja då.

Vi har en djungel av sådana. Den skall omfördelas med hjälp av grävmaskin.
Oh herregud! Den busken är det fulaste som finns. Sprider sig gör de också. Jag hatar dem. Den som känner sig manad kan få komma och gräva upp mina buskar. Synd bara att de växer även på grannens sida så jag lär aldrig bli av med skiten.
 
Oh herregud! Den busken är det fulaste som finns. Sprider sig gör de också. Jag hatar dem. Den som känner sig manad kan få komma och gräva upp mina buskar. Synd bara att de växer även på grannens sida så jag lär aldrig bli av med skiten.
Jag har sådana som häck. De för en tynande tillvaro så nån gång ibland strör jag på lite gödsel så de ska överleva. Jag gillar dem nämligen skarpt. De är härliga i buketter.

De finns med på ett foto som är runt 100 år gammalt.
 
Det blev 3 poddavsnitt i trädgården 👍
Först det roliga:
3 pumpor sattes ut och några bondbönor såddes
Min akleja Black Barlow, som tyvärr knäcktes förra sommaren så att jag inte hann ta fröer, verkar trivas enormt bra i skuggrabatten.

Visa bifogad fil 70083

Sedan det tråkiga:
Ena skuggrabatten var full med kirskål 😭 jag som inte ens har kirskål i min trädgård, eller ja nu har jag ju 🙄
Blir till att kolla den dagligen för att få bukt med eländet.
Funderar på hur det kommit dit för den rabatten ligger inte i närheten av tomtgräns 🤔
Vad är det för podd? :)
 
I handelsträdgårdar står vissa vissa växter som inte säljs i kruka hela säsongen. De överlever! :)
Ja det var lite det jag tänkte, att det som står i butikerna lär ju behöva överleva långt mycket mer än ett par dagar! Dock kunde jag inte hålla mig utan planterade ut det som skulle ner i fönsterlådorna idag ändå :D

20210523_161033.webp


Jag insåg när jag var klar att jag nog planterat lite för tätt och att 2/3 av det där hade räckt egentligen, förmodligen eftersom jag är van att göra det motsatta misstaget och plantera för glest. Nåja, det får gå ändå och jag är jättenöjd! :)

Sambon frågade dock, mycket oförsiktigt, "men ska vi inte ha något vid de andra två fönstren?" när han hjälpte mig att sätta ut ovanstående, så nu måste jag naturligtvis köpa ännu fler blommor (och lådor). Stackars mig! :D
 
Oh herregud! Den busken är det fulaste som finns. Sprider sig gör de också. Jag hatar dem. Den som känner sig manad kan få komma och gräva upp mina buskar. Synd bara att de växer även på grannens sida så jag lär aldrig bli av med skiten.
Du har en fömögenhet där.
Bara att skörda och sälja varje år.

Våra kom som några kvistar i en baklucka när sambon var ung. Vi bor i hans barndomshem. Svärfar gillade rosa och lila. Nu så täcker de en cirkel på kanske 10m i diameter och växer på sig med någon decimeter/år.
Vi skall göra en häck av en del och sälja resten.
Det räcker nog till hela trakten tror jag.
 
Nej, just det. Inget annat överlever.

Får man dem i stenrösen är de odödliga. Jag har seriöst funderat på RoundUp.
Vi har massor på marken under körsbärsträden.
Det är rätt skönt att slippa annat ogräs där.
På rätt plats så ger det en bekymmersfri rabatt.
Men de är som gökungar så de får bo för sig själva.
 
Du har en fömögenhet där.
Bara att skörda och sälja varje år.

Våra kom som några kvistar i en baklucka när sambon var ung. Vi bor i hans barndomshem. Svärfar gillade rosa och lila. Nu så täcker de en cirkel på kanske 10m i diameter och växer på sig med någon decimeter/år.
Vi skall göra en häck av en del och sälja resten.
Det räcker nog till hela trakten tror jag.
Jag orkar nog inte gräva upp det. Rötterna är för tuffa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 256
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp