Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle också kunna skörda rabarber nu, dom är helgalna :nailbiting:

Men då kommer genast problemet med de som ligger kvar i frysen från förra året, ska jag bara kasta dom då (Hej kasta-mat-ångest-knappen!) O_o
Jag tog slut på sista typ i april så det blev perfekt. Gjorde kompott förra helgen. Och förra året curd, det ska jag göra igen!

Min är större än barnen...
 
Såhär ser lavendeln ut nu..vad tror ni, kan den bli grön även där den inte är det nu? Förra året var hela grön redan i april..

Visa bifogad fil 69998
Jag har inte sett om du redan fått svar, men precis så såg mina ut för två veckor sedan. J
ag har tre olika sorters lavendel och det är en sort som verkar vara senare. Där har väl halva blivit grön och resten ser risig ut (typ som din).
Jag väljer att ha is i magen en stund till innan jag funderar på att byta ut den, bor du också i Skåne? :)
 
Vissa saker går inte så bra för mig i år. Så är det ju varje år. Tittar därför helst på sådant som går bra, tex kålen. :love: På bilden tidig vitkål 'Ditmarsker', svartkål 'Black magic' samt broccoli 'Premium crop f1'. Ej med på bild jättevitkål 'Brunswick', vanlig rödkål och röd grönkål 'Scarlet'. De plantor som inte får plats hos mig får mamma och pappa. :)
Och av mamma fick jag idag en kruka med fläcklungört, en med smultron samt en kaukasisk förgätmigej. Plantbyte är najs.
IMG_20210522_104114882_HDR.webp
 
Jag har inte sett om du redan fått svar, men precis så såg mina ut för två veckor sedan. J
ag har tre olika sorters lavendel och det är en sort som verkar vara senare. Där har väl halva blivit grön och resten ser risig ut (typ som din).
Jag väljer att ha is i magen en stund till innan jag funderar på att byta ut den, bor du också i Skåne? :)
Det som gör mig osäker är att den inte såg ut så förra året.. Men det kan väl säkert vara olika från år till år? Förra året var vårt första år här i huset så har inget mer att jämföra med..nä bor i Östergötland.
 
Syrenhortensia... Fick googla, enda busken jag inte artbestämt blommade inte i fjol men är på g i år. Undrar om det är en sån.
 
Det som gör mig osäker är att den inte såg ut så förra året.. Men det kan väl säkert vara olika från år till år? Förra året var vårt första år här i huset så har inget mer att jämföra med..nä bor i Östergötland.
Det kan säkert vara olika. Men då är du ett par veckor efter mig tänker jag, så då är det bara att ge den tid. Nu när jag tittar på bilden igen så ser jag att det är blandad grönt med torrt, det kommer (garanterat) ta sig.
 
Är det på morgonen/em man ska plantera ut blommor och växter? Har för mig att jag läst det någonstans. Eller tänker jag tvärtemot? :idea:
 
Är det på morgonen/em man ska plantera ut blommor och växter? Har för mig att jag läst det någonstans. Eller tänker jag tvärtemot? :idea:

Jag gör det när jag har tid, oavsett när på dygnet det är (dvs nattjobb ibland :angel:).

Vattna ska man inte göra när det är som varmast på dagen, dels dunstar vattnet för fort och dels kan en del växter få brännskador om det kommer vatten på bladen när solen steker som värst.

Skörda örter ska man helst göra när daggen gett sig men innan det blivit ordentligt varmt för att de ska ha så mycket smak som möjligt kvar, dvs på förmiddagen.
 
Här är också dåligt väder!
Insåg redan dagen efter jag gjort min bärrabatt att det är alldeles för liten, så fort planeterna tar sig kommer det att bli trångt. Vill dessutom sätta en till sort blåbär.
Men i och med vädret så skjuter jag på det.

Och allt prat om kål fick mig sugen på en odlingsrabatt till. 🤦‍♀️Tror dock jag ska försöka hålla det på en mer rimlig nivå (till skillnad från många andra här 😘).
 
Hur länge kan man låta växterna stå i de transportkrukor/brickor de köptes i innan man planterar ut dem? Måste de planteras ut idag när det spöregnar, eller kan "man" vänta till bättre dagar?

En rent retorisk fråga, naturligtvis :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 276
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp