Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen har våren (nästan) kommit till Norrland också. Igår planterade jag i pallkragarna! Senare än vanligt i år...
Annars går min trädgårdstid mest åt att döda mördarsniglar. 150 st dödade idag i bara min lilla trädgård :yuck: vi bor granne med skogen så de kan liksom föröka sig fritt där och sen komma ner till mig och äta godsaker...
 
Här har vi rejält snöfall, men det mesta smälter när det träffar marken, så tomaterna och dahliorna fick flytta in igen tillfälligt. Det var +3 på inglasningen och det var flera timmar innan snöfallet kom igång. Löven började spricka ut i början av veckan och jag kan se att häggen kommer att få blommor någon gång i framtiden 😂
 
Mitt ena äppelträd är jättefint nu
IMG_20210518_180642.webp


Men i desperat behov av lite omvårdnad. Ska ta in en expert till sensommaren tänkte jag, som klipper och (framförallt) transporterar bort bôset.
 
Förresten, syrénhortensia. Brukar de komma igång sent med blad? Jag velar mellan att ta bort den pga bara kala kvistar eller ge den en chans att komma till liv igen.
 
Det skvätter på och regnar idag, så jag tänker med gott samvete skippa trädgårdsarbete och giganthäcken behöver jag inte heller vattna just nu. Det gör jag när det slutat regna = nice och lugn morgon :love:
 
Det ska regna till och från idag och hela dagen i morgon. Blir nog inte jättemycket trädgård men en del saker ska nog få omplanteras.
Är så glad att vi fått hjälp att laga gräsklipparen så nu har jag rattat runt nästan allt vi brukar klippa. Älskar hur klippt gräsmatta gör allting lugnare och mer prydligt, mot alla våra kanter och hörn som inte går att klippa. :heart
Trots lite dålig skötsel såg jag igår att en del ängsväxter trots allt kommer i miniängen. Svinrot och slåtterfibbla syntes men finns säkert mer. I år ska jag slå den i mer god tid.
Tulpanerna har överlevt rådjuren hittills i trädgårdslandet. :heart
IMG_20210521_202340034.jpg
 
Och dagens fråga. Har flera alunrot som jag planterade förra året som inte tittat upp ännu. Ovanligt kall vår, så när ska man anta att de har dött? En annan jag flyttade förra året var vintergrön och har skjutit gott om nya skott nu.
 
Och dagens fråga. Har flera alunrot som jag planterade förra året som inte tittat upp ännu. Ovanligt kall vår, så när ska man anta att de har dött? En annan jag flyttade förra året var vintergrön och har skjutit gott om nya skott nu.

Jag hade en jag gett upp om men den börjar piggna på sig. Kan du inte ha ner den någonstans där den inte syns så mycket och se om den tar sig? Det brukar jag göra med de som jag inte är säker på om de lever eller ej. Jag använder typ det som är kompost (jag har ingen organiserad kompost utan ett ställe där jag slänger det jag gräver bort och inte återanvänder direkt :D). Lever de så får de flytta till "rätt" plats.
 
Jag har fått in sork i trädgården och har läst att man kan få bort dem genom att stoppa in rutten fisk i sorkhålen. Igår var jag till matbutiken och skulle köpa surströmming för ändamålet, men de hade inget. Antagligen för att det inte är säsong för det. Så vad gör jag åt sorken?
 
Förresten, syrénhortensia. Brukar de komma igång sent med blad? Jag velar mellan att ta bort den pga bara kala kvistar eller ge den en chans att komma till liv igen.

Och dagens fråga. Har flera alunrot som jag planterade förra året som inte tittat upp ännu. Ovanligt kall vår, så när ska man anta att de har dött? En annan jag flyttade förra året var vintergrön och har skjutit gott om nya skott nu.
Avvakta. Alunrot är härdiga och borde dyka upp!
Syrenhortensia är sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 295
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp