Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll har jag haft trädgårdskväll och den var superb :up: Härligt väder, jag har inte stressat runt utan gjort saker i lagom tempo för min kropp, så jag är inte helt slut utan har TANKAT energi istället :love:
Och som grädde på moset så fick jag höra en västergök innan jag gick in :heart

Honungsrosen kommer så fint @Honungshumlan :heart
 

Bifogade filer

  • 20210520 Honungsrosen.webp
    20210520 Honungsrosen.webp
    479,2 KB · Visningar: 21
Lavendel brukar klara att föryngringsbekäras ganska radikalt även om det inte är helt säkert. Men om den blivit för stor och därför risig på den undre delen är det inte mycket annat att göra. De jag sett som har fin lavendel brukar klippa den ganska hårt varje år. Det är något sent att föryngringsbeskära nu, men det kan gå så det beror på hur mycket man vill chansa men jag hade nog väntat tills tidigt nästa vår.
Tusen tack för hjälp! Säkert dum fråga, men vad innebär föryngringsbeskära? 🙈 denna bilden är från förra året i början av april, efter att jag klippt ner de meterhöga "pinnarna". Gjort samma sak i år men nu är den bara grön i mitten och grå på sidorna. På bilden från april 2020 är den ju grön på hela..har klippt typ lika mycket som på bilden. Ska jag klippa ner det gråa mer?
Screenshot_20210520-204003_Gallery.webp
 
Ikväll har jag haft trädgårdskväll och den var superb :up: Härligt väder, jag har inte stressat runt utan gjort saker i lagom tempo för min kropp, så jag är inte helt slut utan har TANKAT energi istället :love:
Och som grädde på moset så fick jag höra en västergök innan jag gick in :heart

Honungsrosen kommer så fint @Honungshumlan :heart

Härligt att se!
Här är systern, jag måste verkligen bygga något för den att klättra på i år 😊.
DSC_2103~3.webp
 
Tusen tack för hjälp! Säkert dum fråga, men vad innebär föryngringsbeskära? 🙈 denna bilden är från förra året i början av april, efter att jag klippt ner de meterhöga "pinnarna". Gjort samma sak i år men nu är den bara grön i mitten och grå på sidorna. På bilden från april 2020 är den ju grön på hela..har klippt typ lika mycket som på bilden. Ska jag klippa ner det gråa mer?Visa bifogad fil 69903

Jag klipper ner min lavendel till halva dess höjd ungefär när björkarna har musöron, samtidigt som rosorna bredvid. De har då fått lite gröna blad. Många tjoffar av dem med en häcksax till typ 15cm över marken. Är de väldigt vedartade så kan man behöva vara lite försiktigare.
 
Tusen tack för hjälp! Säkert dum fråga, men vad innebär föryngringsbeskära? 🙈 denna bilden är från förra året i början av april, efter att jag klippt ner de meterhöga "pinnarna". Gjort samma sak i år men nu är den bara grön i mitten och grå på sidorna. På bilden från april 2020 är den ju grön på hela..har klippt typ lika mycket som på bilden. Ska jag klippa ner det gråa mer?Visa bifogad fil 69903
Föryngringsbeskära är när man klipper ned den radikalt, man lämnar bara tillräckligt mycket så att växten kan skjuta nya skott. Problemet är bara att det inte är alla växter som skjuter nya skott från äldre fövedade delar och de klarar inte en för hård beskärning. Lavendel är nog lite i gränslandet, jag har haft uppfattningen att det oftast går men när jag nu läser på nätet verkar det vara lite av en chansning och rekommendationen är istället att beskära dem regelbundet varje år och ordentligtet så att de inte förvedas. Men om man låtit det gå för långt och inte vill ha en risig lavendelbuske har man inget val direkt. Fast jag hade passat på att ta sticklingar nu i vår så att det finns nya plantor och gjort ett försök med föryngringsbeskärning ett senare år när de nya hunnit växa till. För lavendel är en trevlig växt även om den är lite risig :)
 
Första "skörden" från min lilla pallkrage idag. Var tvungen att dra upp å se vad som kommer. Smaka på dom små bladen som är på väg upp med och visst smaka det ruccola 👌😁

Visa bifogad fil 69916
Varför växer vissa rädisor mest i blasten men har fortfarande en liten rot? Eller har en rot som växer sig stor men går på djupet och bildar ingen "klump"? Det hade jag velat veta, funderar om det beror på näring eller om det är genetisk variation men har inte funnit något svar.

Lite störigt att där drar man upp en som man tror är en av de största så har en pyttenliten rädisrot men andra med ynklig liten blast kan vara färdiga.
 
Vore nått för min framtida "biäng", dvs lägdan mellan mig och grannarna och invaderar de grannarna, så gör ju inte det mig något.... :idea: :D
Det är ju ett fint ogräs. Alltid något. Har inte rensat bort allt i trädgården. Vid Syrénhäcken får den gärna leva och frodas. Men inte bland hibiskusarna 😁
 
Jag klipper ner min lavendel till halva dess höjd ungefär när björkarna har musöron, samtidigt som rosorna bredvid. De har då fått lite gröna blad. Många tjoffar av dem med en häcksax till typ 15cm över marken. Är de väldigt vedartade så kan man behöva vara lite försiktigare.
Det var nog något mellanting jag gjort, de är väl typ 40 cm höga nu kanske.. har ju bara gissat hur man skulle göra 🙈 det jag klippt bort tror jag inte klassas som vedartat, mer som styvt gräs typ. Kan det ha varit okej? Vill ju inte ha råkat döda den..:cry:
Föryngringsbeskära är när man klipper ned den radikalt, man lämnar bara tillräckligt mycket så att växten kan skjuta nya skott. Problemet är bara att det inte är alla växter som skjuter nya skott från äldre fövedade delar och de klarar inte en för hård beskärning. Lavendel är nog lite i gränslandet, jag har haft uppfattningen att det oftast går men när jag nu läser på nätet verkar det vara lite av en chansning och rekommendationen är istället att beskära dem regelbundet varje år och ordentligtet så att de inte förvedas. Men om man låtit det gå för långt och inte vill ha en risig lavendelbuske har man inget val direkt. Fast jag hade passat på att ta sticklingar nu i vår så att det finns nya plantor och gjort ett försök med föryngringsbeskärning ett senare år när de nya hunnit växa till. För lavendel är en trevlig växt även om den är lite risig :)
Det som är kvar nu är nog lite halvt vedartat, speciellt de grå delarna..men jag låter den vara nu då och ser om den hämtar sig? Och klipper ner mer typ nästa vår? Ska testa sticklingar! Får googla hur man gör :angel:
 
Det var nog något mellanting jag gjort, de är väl typ 40 cm höga nu kanske.. har ju bara gissat hur man skulle göra 🙈 det jag klippt bort tror jag inte klassas som vedartat, mer som styvt gräs typ. Kan det ha varit okej? Vill ju inte ha råkat döda den..:cry:

Det som är kvar nu är nog lite halvt vedartat, speciellt de grå delarna..men jag låter den vara nu då och ser om den hämtar sig? Och klipper ner mer typ nästa vår? Ska testa sticklingar! Får googla hur man gör :angel:

De ser tråkiga ut några veckor efter att man har klippt dem. Sen skjuter de nya blad och blir fina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 307
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp