Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planterade om några gurkor till större krukor idag - och ställde ner dom i växttunneln. Hoppas det inte blir för kallt för dom i natt :nailbiting: .
 
Här är en till som behöver jobba på det här med tålamod :angel: Jag är så himla otålig och vill helst att allt ska blomma med massor av färg överallt nu nu NU, men får påminna mig själv om att det inte ens är juni än... Jag tror att det är en övergripande desperation efter sommar efter en kall vår som gör det, men försöker att inte bli allt för tjurig och gnällig på mina begonior för att de inte haft vett att blomma än ;)
Bara för att jag skrev det där såg jag idag att en enstaka liten blomma har börjat kämpa sig fram på en av begoniorna. Heja, heja!

I övrigt har vi kommit fram till den tid på året då jag inte kan gå en promenad utan att stanna var femte minut för att sniffa noga och länge på varenda syrenbuske vi passerar. Det är ett av mina favorit-försommartecken, när syrenerna blommar! Vi har en buske på baksidan också men den är så hög och står så dumt till att jag inte når upp att sniffa :mad:
 
Och längst till höger
Visa bifogad fil 69895

Hoppas ni kan hjälpa en slutkörd hjärna att bena ut detta 😱
Tycker själv det är svårt! Tipset är nog att i lugn och ro sätta dig och mäta och rita upp allting. Man kan ju göra på många olika sätt! Jag fick ett grundset från Gardena förra året som jag ska installera i tunneln när jag planterar ut det som ska vara där. Har mätt och räknat. Jag tror inte man vill ändra på något allt för mycket när man väl har kapat slangar och rör... :)
Det finns ju många olika munstycken eller droppslangar så man kan ju ha massor med varianter. Är kanske smidigt att utgå från ett grundpaket?

Mvh, inte till nån hjälp alls :rofl:
 
Varför växer vissa rädisor mest i blasten men har fortfarande en liten rot? Eller har en rot som växer sig stor men går på djupet och bildar ingen "klump"? Det hade jag velat veta, funderar om det beror på näring eller om det är genetisk variation men har inte funnit något svar.

Lite störigt att där drar man upp en som man tror är en av de största så har en pyttenliten rädisrot men andra med ynklig liten blast kan vara färdiga.

Den rädisa jag har heter French breakfast, den ska växa sig avlång med röd bas och vit spets. Dom på bilden på fröpåsen ser iof lite kraftigare ut än den jag drog upp idag ^^ jag har verkligen en skog med blast i min pallkrage. Blev lite besviken när jag gallrade, trodde jag skulle få upp nått mer spännande än tunna trådar från jorden 😅
 
Det var nog något mellanting jag gjort, de är väl typ 40 cm höga nu kanske.. har ju bara gissat hur man skulle göra 🙈 det jag klippt bort tror jag inte klassas som vedartat, mer som styvt gräs typ. Kan det ha varit okej? Vill ju inte ha råkat döda den..:cry:

Det som är kvar nu är nog lite halvt vedartat, speciellt de grå delarna..men jag låter den vara nu då och ser om den hämtar sig? Och klipper ner mer typ nästa vår? Ska testa sticklingar! Får googla hur man gör :angel:
Jag klipper ner spröten när frostnätterna är förbi. Lavendel ser stendöda ut tills de helt plötsligt börjar bli gröna. 🤷‍♀️
 
Barrotade perenner och rosor. Brukar de ta lång tid på sig att komma igång? Än så länge bara en planta som visar livstecken efter plantering. En funkia som fick blad i påsen ser likadan ut som när jag planterade den, varken död eller tillväxt. Skrapade på rosen och den är grön under ytan så den lever väl. Det kanske har varit för kallt även om de stått i tunneln?
 
Jag trodde funkiorna i paradrabatten dukat under helt då de aldrig riktigt trivts där men nu verkar de komma upp.
Skulle vilja flytta dem till er annat ställe där de kanske trivs bättre men när och hur flyttar jag dem bäst? Har ju sått annat som ska stå där de är nu
 
Jag trodde funkiorna i paradrabatten dukat under helt då de aldrig riktigt trivts där men nu verkar de komma upp.
Skulle vilja flytta dem till er annat ställe där de kanske trivs bättre men när och hur flyttar jag dem bäst? Har ju sått annat som ska stå där de är nu
Nu är väl en bra tid att flytta perenner? Innan det blir för torrt i sommar. :) Passa på att dela dem om det går!
 
Förra året klippte jag ner denna ros helt. Men växte bara upp som två meter långa pinnar rätt upp typ. Kan man få den buskig? Blir rosa blommor och sen nypon.
D11D4E45-23F0-4A24-9768-15E9A3224C76.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 310
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp