Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jävla gräsklipparjävel! Hade hunnit klippa innergården + vid köksträdgården och laddat för att ta itu med själva gräsmattan + runt ridbanan och utmed grusvägen nu i helgen - och så är möget tvärdöd (elstart med fungerande batteri). Inlämnat för åtgärd men de förväntades dröja två veckor. Jippie, när gräseländet växer som värst. Det kommer att vara en djungel innan den är klar.

 
Jag hade en jag gett upp om men den börjar piggna på sig. Kan du inte ha ner den någonstans där den inte syns så mycket och se om den tar sig? Det brukar jag göra med de som jag inte är säker på om de lever eller ej. Jag använder typ det som är kompost (jag har ingen organiserad kompost utan ett ställe där jag slänger det jag gräver bort och inte återanvänder direkt :D). Lever de så får de flytta till "rätt" plats.
Svarade Unafraid men ja, jag hittade plantan idag och rötterna verkar ändå leva. :) Kan nog inte flytta dem för det finns inga gamla blad så jag vet inte var de andra plantorna är riktigt. :p Får bara komma ihåg att inte gräva hysteriskt i jakt på ogräs eller plantera något där jag tror att de är! :D Hoppas de lever, de var så sjukt fina! Marmalade, Marmalade Lime, Midnight Rose och Cherry cola om nån är nyfiken.

Ha! Hittade bilder som hintar placeringen.
Screenshot_20210522-124528.webp
 
11 000 steg i trädgården idag 😁 det innebär att *trumvirvel* JAG ÄR FÄRDIGRENSAD I ÅNGESTRABATTEN!!
I farten blev även alla andra rabatter rensade, rosor uppbundna, en rabattkant fixad, blommor planterade liksom Sockerärtor (shiraz), bönor (long Yard) och pumpor (Turbanpumpa).

Så himla härligt känsla 🤩
 
Men jävla gräsklipparjävel! Hade hunnit klippa innergården + vid köksträdgården och laddat för att ta itu med själva gräsmattan + runt ridbanan och utmed grusvägen nu i helgen - och så är möget tvärdöd (elstart med fungerande batteri). Inlämnat för åtgärd men de förväntades dröja två veckor. Jippie, när gräseländet växer som värst. Det kommer att vara en djungel innan den är klar.

Min åkgräsklippare dog också på samma sätt. Jag sökte på nätet och modellen och fick att det vanligaste var en säkerhetsströmbrytare som hängt upp sig och efter lite lirkande på brytaren så fungerade den som vanligt igen.
 
Har du långt till Hillared (är skakig på geografin där nere ;))? Där har du Cramers som är underbar :love: och det är inte långt till en av Rångedalas butiker heller.

Nog för att Cramers är trevligt, men det ligger sisådär 8 mil öster om Göteborg, med norrländska mått mätt praktiskt taget i Borås. Dvs minst två landskap bort från Skåne. 😜

(Rångedala kände jag inte till. Crap, har ju väldigt begränsat med odlingsmark vid lägenheten. 😅)
 
På schemat imorgon är nog att klippa klematis. Har plötsligt blivit katastrof i år.

Tänkte klippa efter blomning men insåg idag att mer än jag trodde lever men växer fel så jag kan nog klippa bort allt dött redan nu.
 

Bifogade filer

  • 20210522_174058_HDR.webp
    20210522_174058_HDR.webp
    391,4 KB · Visningar: 26
Min åkgräsklippare dog också på samma sätt. Jag sökte på nätet och modellen och fick att det vanligaste var en säkerhetsströmbrytare som hängt upp sig och efter lite lirkande på brytaren så fungerade den som vanligt igen.

Åh hoppas det är så här också - nu är den redan inlämnad men är ju skönt om det vore lite billigt och snabbt fixat. Jag blir så himla irriterad när jag bara har ett litet, litet fönster av tid avsatt för detta i helgen (och vädret dessutom hade funkat i går kväll och tidigare idag) och så får man fingret av tekniken.

Jag kan ha både tålamod och viss analysförmåga i de flesta andra sammanhang men i sådana lägen är det en stor bristvara. Drog lite planlöst i sladdarna för att se om något lossnat + kollade dödmansgreppet så att inget fastnat där och att batteriet var laddat - men efter det var fantasin och tålamodet slut.
 
Har förresten tänkt om lite ang placering av (liten) damm och lutar åt att baksidan är bättre plats. Kom på ett bra ställe men tveksam om det går att gräva där. Sen kom jag på ett till, mer undanskymt ställe men som är lite skuggigare och kanske går att göra snyggare.

Brukar strutbräken gå bra att flytta förresten? Hur är rötterna?
 
Nog för att Cramers är trevligt, men det ligger sisådär 8 mil öster om Göteborg, med norrländska mått mätt praktiskt taget i Borås. Dvs minst två landskap bort från Skåne. 😜

(Rångedala kände jag inte till. Crap, har ju väldigt begränsat med odlingsmark vid lägenheten. 😅)
Rångedala är najs! :love: En timme bort så åker dit ibland när man vill ta en utflykt. Bra utbud generellt och fina plantor!
 
Jag upptäckte en gullig liten plantskola precis bredvid vägen till stallet och kunde såklart inte låta bli att stanna trots att jag egentligen skulle vänta med att handla sommarblommor i nån vecka till. Kom hem med murklocka i två olika färger, tre sorters petunia, ett helt gäng lobelia och lika många impatiens. Från en kompis i stallet fick jag även en myntaplanta.

Imorgon ska allt planteras ut. Lite oklart var, men det löser sig nog! :D
 
Jag upptäckte en gullig liten plantskola precis bredvid vägen till stallet och kunde såklart inte låta bli att stanna trots att jag egentligen skulle vänta med att handla sommarblommor i nån vecka till. Kom hem med murklocka i två olika färger, tre sorters petunia, ett helt gäng lobelia och lika många impatiens. Från en kompis i stallet fick jag även en myntaplanta.

Imorgon ska allt planteras ut. Lite oklart var, men det löser sig nog! :D
Tror jag satsar på följande:

- Murklocka längst fram i rabatten på framsidan så den kan klättra ner för stenmuren sen
- Mynta + några tagetes i en av de stora utekrukorna
- De sista av mina knölbegonior (några var lite långsamma, men till slut har det faktiskt blivit något av varenda knöl jag planterade i mars!) i den andra stora utekrukan tillsammans med resterande tagetes
- Impatiens + lobelia i två av tre fönsterlådor
- Petunia + lobelia i den tredje fönsterlådan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 295
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp