Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen kål är ju ljuvligt - hela vinterns motsvarighet till sallat på sommaren, och mycket mer därutöver!

Man kan till exempel göra supergod treveckorssallad på rödkål och rödlök, woka eller snabbsteka grön-/svart- och savoykål och ha till pastarätter med god ost, ha i varma sallader med bönor eller linser och betor, göra vanliga sallader med nötter och apelsin, blomkål i ugn eller till soppa. Jag älskar kål i alla varianter, en av de viktigaste anledningarna att expandera mina odlingsytor! 😍😍😍 Enda minuset är att så många andra små varelser också tycker likadant om att äta kål.
 
På ämnet "Vackra träd
_20210520_120249.webp

Tyvärr sista blomningen då trädet ska tas ner då det skuggar solcellerna både på stallet och drängstugan.
 
Faaaaaasiken vad ni odlar kål till höger och vänster, vad har ni det till, mer än till jul?
Broccoli är den mest gångbara kålen tycker jag. :) Fryser ner överskottet. Vitkål blir oftast till en syrlig vitkålssallad, coleslaw eller kålpudding, samt bas i hemmagjord pyttipanna eller thaiwok med nudlar och kyckling. Blomkål gör vi åt väldigt lite för det äter vi så lite av. Svartkål/grönkål odlar jag mest för att det är fint och den står sig hela vintern i landet så man behöver inte stressa med skörden. Plockar blad när jag är sugen på nån maträtt med det. Brysselkål äter vi också så lite så det odlar jag inte mer, även om det är jättegott så är det inte helt värt det.
 
Faaaaaasiken vad ni odlar kål till höger och vänster, vad har ni det till, mer än till jul?

Jag har odlat grönkål i år för första gången (fröpåse 1:- på Ö&B tidigare i vår gjorde mig tvungen att pröva! :angel:) och hoppas på tillräckligt mycket för grönkålschips i ugnen :love: och i sallad!

Dottern har redan provsmakat bara som det var, och det fick tydligen godkänt för nu har jag ytterligare någon som försöker äta upp mina små kålplantor! :rofl:
 
Faaaaaasiken vad ni odlar kål till höger och vänster, vad har ni det till, mer än till jul?
Åh kål som är så gott! Jag odlar flera sorter i år, älskar kål. Modet inte vore för platsbrist och de otrevliga larverna skulle jag vilja odla hur mycket som helst och olika sorter. Spetskål - Den är god grillad eller i ugn med olja, smör, salt och parmesan. Blomkål kan man ha som den är och dippa, gratäng, soppa, friterad mm. Brysselkål kokar jag med honung och äter som tillbehör. Och så blir det tatsoi, komatsuma till wok och sallad och pak choi till wok.
 
Vet inte, men hon beskrev det som att det bara ser ut som några torra pinnar. Hörde nånstans att det varit 10 cm tjäle i Skåne nu denna vinter och vi planterade det i fjor. Så risken finns väl, det får dock stå kvar på sin plats, hon tar iaf inte upp det ^^, ditt inlägg ger mig lite mer hopp på att det kanske kommer igång🤞☺️
Jag trodde att mitt hade dött förra året men det kom igång. Samma sak i år men nu ser jag små knoppar som är på väg! Bor i Stockholm så Skåne borde vara lugnt.
 
Älskar denna tid när allt fullkomligt sprudlar av liv i naturen, bina surrar, äppelträden blommar vilken sekund som helst...

MEN! Vi har ett litet träd som inte alls vill vara med i år? :cry: gissar att det är någon slags sälg? Började få små ludna knoppar tidigt i våras men har sen stannat av. Vad har hänt? Är det kört? Kan jag göra något? Även den otroligt stora lavendeln som fick så mycket beröm (av både fjärilar, humlor och folk) förra året har bara fläckvis fått nya gröna blad..? :(

Så..ni som kan, hjälp mig? :heart
Screenshot_20210520-140927_Gallery.webp
 
Det har ju varit rätt varmt ändå på nätterna och sådär så jag passade på att bära ut mina växter i växthuset för lite avhärdning. Så klart blev det 0,13 grader i natt ute, i växthuset var det väll 3. Opsi! Hoppas de rätar på sig under dagen...
 
Faaaaaasiken vad ni odlar kål till höger och vänster, vad har ni det till, mer än till jul?

:eek:

Det finns ju en sjuk uppsjö av olika kålsorter! Vitkål, rödkål, kålrot, kålrabbi, broccoli, romanesco, brysselkål, salladskål, grönkål, palmkål, pak choi, blomkål, senapskål (aka "ruccola"), spetskål, tatsoi, kinakål med mera. Vad man gör med dem är ju olika, färskt, inlagt, pizzasallad, kimchi, surkål, rotmos, vanlig sallad, kålchips, wok, grilla, steka etc etc etc. Fan om inte just kål är universum mest mångsidiga grönsak? OCH det är fullt av lagringsbara sorter. OCH det mesta tål både frost och vinter! Fantastiskt!
 
Min buartnöt har börjat vakna till liv. Översta knoppen hade dubblerats i storlek när jag kom hem igår efter att ha varit borta två dagar. Jag tycker den är så spännande.
Det var jag tvungen att googla för jag hade inte hört talas om buartnöt! Spännande, har du kunnat skörda några nötter eller nyplanterat?
 
Det var jag tvungen att googla för jag hade inte hört talas om buartnöt! Spännande, har du kunnat skörda några nötter eller nyplanterat?
Den är cirka 40-50 cm hög, inköpt förra året. Under vintern bodde den i jordkällaren och den ska planteras ut i juni. Jag kommer att få vänta några år på att få nötter.
 
Jag tror den kommer slå ut, det är säkert bara det kalla vårvädret som gjort den sen :)

Lavendeln behöver kanske en föryngringsbeskärning? De blir lätt kala när de blir för stora.
Åh tror du det? Vore ju fantastiskt isåfall..

Lavendeln har jag klippt bort de långa spröten som blommorna satt på förra året, ner till där bladen börjat komma fram. Men är bara nya blad på ca 30% av den, resten är förra årets blad..ska man klippa ner mer?
 
Åh tror du det? Vore ju fantastiskt isåfall..

Lavendeln har jag klippt bort de långa spröten som blommorna satt på förra året, ner till där bladen börjat komma fram. Men är bara nya blad på ca 30% av den, resten är förra årets blad..ska man klippa ner mer?
Lavendel brukar klara att föryngringsbekäras ganska radikalt även om det inte är helt säkert. Men om den blivit för stor och därför risig på den undre delen är det inte mycket annat att göra. De jag sett som har fin lavendel brukar klippa den ganska hårt varje år. Det är något sent att föryngringsbeskära nu, men det kan gå så det beror på hur mycket man vill chansa men jag hade nog väntat tills tidigt nästa vår.
 
Kanske borde lägga till att jag bor i Skåne vid kusten så klimatet är väldigt milt, tiden kan nog variera beroende på var man bor och sen är jag ingen jätteexpert på lavendel även om jag haft lavendel i ganska många år men min har lämnats att sköta sig själv och är ganska risig :)
 
Jag skulle behöva er hjälp.
Märker redan nu att vattningen i trädgårdsskafferiet tar en hel del tid som jag hellre (not) vill lägga på att rensa ogräs.
Jag hade därför tänkt köpa micro drip system från gardena. Problemet är att jag efter 1 års kaos på jobbet inte riktigt fixar att tänka 😔 så jag undrar om ni skulle vilja hjälpa mig planera hur jag borde ha det och vilka saker jag borde köpa?

Försökte ta en bild uppifrån men fick inte med allt så det blev 3 bilder som överlappar varandra för säkerhets skull.

Längst till vänster
IMG_20210520_192702.jpg
 
Jag skulle behöva er hjälp.
Märker redan nu att vattningen i trädgårdsskafferiet tar en hel del tid som jag hellre (not) vill lägga på att rensa ogräs.
Jag hade därför tänkt köpa micro drip system från gardena. Problemet är att jag eget 1 års kaos på jobbet inte riktigt fixar att tänka 😔 så jag undrar om ni skulle vilja hjälpa mig planera hur jag borde ha det och vilka saker jag borde köpa?

Försökte ta en bild uppifrån men fick inte med allt så det blev 3 bilder som överlappar varandra för säkerhets skull.

Längst till vänster
Visa bifogad fil 69893
Mitten
IMG_20210520_192707.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 340
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp