Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha men hallå, jag håller ju på med självhushållning? :p Jag VILL ha burkarna och vi äger tre frysar, så det är lugnt!

Har fortfarande kvar från förra året så det ser ut att gå ihop sig fint!
Jag har 3 tomatplantor och vet redan att det är på gränsen, beroende på hur mycket tid djuren tar när tomaterna är mogna. 🙈🙈
Jag älskar tanken på självhushåll och är grymt imponerad av ditt engagemang.
 
Regnig dag så det blir inget trädgårdspyssel under eftermiddagen åtminstone. Är sjukt sugen på att åka till plantskolan istället (villhöver tomatplantor!)men vågar inte idag. Det lär vara fullt med folk där, så jag får passa på nån vardagsmorgon istället.
 
Ni som har pallkragar, hur skyddar ni de från katter?

Mina pallkragar är helt fulla med jordgubbsplantor. Katterna gillar bar jord verkar det som. Så jävla störigt att inte få ha sina odlingar ifred från folks katter som använder dem som toalett.

Jag har en rabatt de gillar att skita i så jag funderar på att täcka jorden med något som gör det omysigt som toalett. Stora platta stenar runt plantorna kanske?
 
Jag vilar lite efter att ha dammsugit köksträdgården. Ja, ni hörde rätt. Kändes mycket rimligt :angel:

Klarar sig frön som blivit blöta? Lämnade tydligen sallat, morötter och rödbetor ute i regnet. Cirka tre årsförbrukningar. :laugh:

Sen har jag placerat ut min odlingskrage i corten som jag fick i födelsedagspresent! Jag skulle ha lite kryddor i den, men sambon tog i rejält som vanligt så jag rymmer nog kryddor för minst ett kvarter i denna. Det får alltså bli lite mer än bara kryddor :laugh:
IMG_20210516_152721.webp
 
Jag har 3 tomatplantor och vet redan att det är på gränsen, beroende på hur mycket tid djuren tar när tomaterna är mogna. 🙈🙈
Jag älskar tanken på självhushåll och är grymt imponerad av ditt engagemang.

Ja, man får ju se det som ett arbete helt enkelt. Det tar ju sin tid! Djur har vi också, grisarna fick resten av förra årets rödbetor igår. :p En perfekt symbios när man kan ge sånt som blivit över till djuren istället, så slipper man få dåligt samvete över förlorad skörd. :D
 
Mina pallkragar är helt fulla med jordgubbsplantor. Katterna gillar bar jord verkar det som. Så jävla störigt att inte få ha sina odlingar ifred från folks katter som använder dem som toalett.

Jag har en rabatt de gillar att skita i så jag funderar på att täcka jorden med något som gör det omysigt som toalett. Stora platta stenar runt plantorna kanske?
Ja det hoppas jag på att min ena krage ska bli också. Nu har jag precis satt plantor dock, så det är inte så tätt än.
Andra kragen har en liiiiten björnbärsbuske som ska få växa till sig och bredvid har jag sått lite plocksallat. Det tar ju ett tag för de att komma upp och så ska det sås i omgångar så det är mycket bar jord där också.

Har sån tur att det bara är mina egna katter jag behöver skydda kragarna från dock. De står på en innätad balkong 4 våningar upp så det är svårt för andra katter att komma åt :D
 
Ja det hoppas jag på att min ena krage ska bli också. Nu har jag precis satt plantor dock, så det är inte så tätt än.
Andra kragen har en liiiiten björnbärsbuske som ska få växa till sig och bredvid har jag sått lite plocksallat. Det tar ju ett tag för de att komma upp och så ska det sås i omgångar så det är mycket bar jord där också.

Har sån tur att det bara är mina egna katter jag behöver skydda kragarna från dock. De står på en innätad balkong 4 våningar upp så det är svårt för andra katter att komma åt :D

Då borde det finnas nåt du kan göra! Lättare med dina egna katter ju. Kompostgaller? Bygga en liten bur över pallkragarna? En del katter ogillar lukten av apelsinskal (min tyckte att det luktade väldigt illa och var därför tvungen att undersöka och slå på dem så det funkade inte). Finmalen peppar är otrevligt men ofarligt att få i nosen. Kan du strö det på pallkragarnas kanter kanske?
 
Här åkte tiny Tims och dahliapåsar precis ut på inglasningen. Verkar som kallast bli +6 på nätterna här inne medan rummet de stått i inomhus börjar bli vansinnigt varmt soliga dagar.
Förresten, har någon tips på trevlig växt som trivs i balkonglådor? La märke till dom nu när jag tog bilden; är kvar sen lägenheten men jag inser att jag inte planerat in dom i tillgängliga krukor, och så kan vi ju inte ha det :D Antingen dekorativa blommor, om inte någon krydda skulle kunna funka? Har både mynta och koriander tillgängligt men är balkonglåda för litet?
DSC_0345.webp
 
@gul_zebra Lägg över ett par kompostgaller? :)

Då borde det finnas nåt du kan göra! Lättare med dina egna katter ju. Kompostgaller? Bygga en liten bur över pallkragarna? En del katter ogillar lukten av apelsinskal (min tyckte att det luktade väldigt illa och var därför tvungen att undersöka och slå på dem så det funkade inte). Finmalen peppar är otrevligt men ofarligt att få i nosen. Kan du strö det på pallkragarnas kanter kanske?


Jag har provat med att strö kaffesump över jorden i en, verkar fungera hittils!

Jag har svetsnät jag tänkte böja till lite till lock, så kompostgaller hoppar jag över. Tror inte att mina reagerar på kaffesump, får testa när inbon har gjort kaffe sen :laugh:
Jag skulle vilja smälla på ett sånt där lock, men jag har inte sett några i rätt storlek (jag har halvpallkragar), därtill blir det tokvarmt i kragarna om jag inte byter ut plasten mot nät. Det som ställer till det lite ytterligare är just björnbärsbusken som ju blir lite högre än mycket av det andra och bara har en del av sin krage.
Ska iaf fixa något i svetsnät som fungerar tillsvidare, men brainstormar gärna kring bättre lösningar :) Eventuellt kanske jag stoppar i jordgubbar eller något annat som brer ut sig och täcker i kragen med björnbärsbusken också problemet löses den vägen och odlar annat enbart i hinkar, men det blir i såna fall längre fram.
 
Jag har svetsnät jag tänkte böja till lite till lock, så kompostgaller hoppar jag över. Tror inte att mina reagerar på kaffesump, får testa när inbon har gjort kaffe sen :laugh:
Jag skulle vilja smälla på ett sånt där lock, men jag har inte sett några i rätt storlek (jag har halvpallkragar), därtill blir det tokvarmt i kragarna om jag inte byter ut plasten mot nät. Det som ställer till det lite ytterligare är just björnbärsbusken som ju blir lite högre än mycket av det andra och bara har en del av sin krage.
Ska iaf fixa något i svetsnät som fungerar tillsvidare, men brainstormar gärna kring bättre lösningar :) Eventuellt kanske jag stoppar i jordgubbar eller något annat som brer ut sig och täcker i kragen med björnbärsbusken också problemet löses den vägen och odlar annat enbart i hinkar, men det blir i såna fall längre fram.

Bauhaus har till halvpall, om du vill byta till nät
 
Här åkte tiny Tims och dahliapåsar precis ut på inglasningen. Verkar som kallast bli +6 på nätterna här inne medan rummet de stått i inomhus börjar bli vansinnigt varmt soliga dagar.
Förresten, har någon tips på trevlig växt som trivs i balkonglådor? La märke till dom nu när jag tog bilden; är kvar sen lägenheten men jag inser att jag inte planerat in dom i tillgängliga krukor, och så kan vi ju inte ha det :D Antingen dekorativa blommor, om inte någon krydda skulle kunna funka? Har både mynta och koriander tillgängligt men är balkonglåda för litet?
Visa bifogad fil 69612
Jag odlar koriander i både kruka och balkonglåda och det går bra :) strör på lite fler frön var tredje vecka eller så för kontinuerlig tillgång.
 
Jättedum fråga jag vet från en total klutz, men när jag planterar ut mina kryddväxter och sommarblommor, ska/kan jag lägga ett lager jord ovanpå eller bara göra ett hål och trycka in växten med översta lagret synligt?
 
Inte bästa trädgårdsvädret idag så det fick bli vad det blev helt enkelt.
Har satt ut hälften av mina petticoat pink aklejor (egna frön), planterat om vitt doftnattljus, stor vit blåklocka och resten av sommarrudbeckian.
Sådde solros, ringblomma, clarkia och vit sommarslöja.

Jag har en hel hög med blommor som trängs i småkrukor och skulle behöva planteras om en och en men ni vet det där med plats... 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 340
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp