Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bauhaus har till halvpall, om du vill byta till nät
Vi har inget Bauhaus i trakten tyvärr. Ska jag ändå byta till nät så kan jag nog ganska enkelt bygga ett eget lock annars :) Det som stör mig är att det blir en sån mismatch mot kragen med busken dock - ja, jag är jättefånig på det viset :laugh: Samtidigt som den utan buske är den som kommer täckas med jordgubbs-och smultronplantor ändå, störst behov av skydd är i kragen med buske.

Känns som att det kanske blir bäst med något mer marktäckande ihop med busken, men då nästa säsong, så får jag odla plocksallat och sånt i hinkar som är lite smidigare att skydda tills det kommit upp :)
 
Den här helgen har jag planterat ut det mesta som jag har försått i år. Plantorna åkte ut för ett par veckor sedan när vi hade +25 ett par dagar och sen har det hållt sig över 7 grader om nätterna, så de bör klara sig. Jag har valt tomatsorter som är förädlade för kallare klimat och friland, än så länge så verkar de tåliga.
Jag satte 14 jätteverbenor i en perenn och rosrabatt jag anlade förra sommaren som utfyllnad. Tänkte att det nog kan bli väldigt läckert i augusti med så många på en plats.
 
Jag har svetsnät jag tänkte böja till lite till lock, så kompostgaller hoppar jag över. Tror inte att mina reagerar på kaffesump, får testa när inbon har gjort kaffe sen :laugh:
Jag skulle vilja smälla på ett sånt där lock, men jag har inte sett några i rätt storlek (jag har halvpallkragar), därtill blir det tokvarmt i kragarna om jag inte byter ut plasten mot nät. Det som ställer till det lite ytterligare är just björnbärsbusken som ju blir lite högre än mycket av det andra och bara har en del av sin krage.
Ska iaf fixa något i svetsnät som fungerar tillsvidare, men brainstormar gärna kring bättre lösningar :) Eventuellt kanske jag stoppar i jordgubbar eller något annat som brer ut sig och täcker i kragen med björnbärsbusken också problemet löses den vägen och odlar annat enbart i hinkar, men det blir i såna fall längre fram.

Ah, jag missade först att det var dina egna katter på begränsad yta, då krävs det nog mer drastiska metoder! :laugh:

Kanske bågar till pallkrage och bärnät över?

1621186340329.webp


Sådana här har jag över ett par av mina, med nät över jordgubbarna och fiberduk över en.
 
Sen har jag placerat ut min odlingskrage i corten som jag fick i födelsedagspresent! Jag skulle ha lite kryddor i den, men sambon tog i rejält som vanligt så jag rymmer nog kryddor för minst ett kvarter i denna. Det får alltså bli lite mer än bara kryddor :laugh:
Visa bifogad fil 69609
:love: så attans snygg odlingsring alltså!! Jag blir riktigt avundsjuk.
Men att den skulle vara för stor för en kryddodling - moahahaha... tillåt mig småle :D
 
Ah, jag missade först att det var dina egna katter på begränsad yta, då krävs det nog mer drastiska metoder! :laugh:

Kanske bågar till pallkrage och bärnät över?

Visa bifogad fil 69627

Sådana här har jag över ett par av mina, med nät över jordgubbarna och fiberduk över en.
Haha yes! Det var lättare i förra lägenheten, då hade jag liten trädgård och innätad altan så katter och odlingar var på varsin sida av nätet. Nu har jag 16 kvm innätad balkong att fylla upp men vill inte dela av den :laugh:

Hur funkar bågar egentligen, jag inbillar mig att de är bökiga om man behöver komma åt? Det kan ju absolut funka annars, tills busken vuxit sig för hög iaf :)
 
Haha yes! Det var lättare i förra lägenheten, då hade jag liten trädgård och innätad altan så katter och odlingar var på varsin sida av nätet. Nu har jag 16 kvm innätad balkong att fylla upp men vill inte dela av den :laugh:

Hur funkar bågar egentligen, jag inbillar mig att de är bökiga om man behöver komma åt? Det kan ju absolut funka annars, tills busken vuxit sig för hög iaf :)

Det beror säkert lite på vad man lägger över bågarna, den formsydda fiberduken jag har är bökig, men att bara lägga något över är ju lätt att lyfta på.
1621190635110.webp

En sån här, fast över bara vanliga bågar, har jag som nät och det är himla smidigt!
 
Haha yes! Det var lättare i förra lägenheten, då hade jag liten trädgård och innätad altan så katter och odlingar var på varsin sida av nätet. Nu har jag 16 kvm innätad balkong att fylla upp men vill inte dela av den :laugh:

Hur funkar bågar egentligen, jag inbillar mig att de är bökiga om man behöver komma åt? Det kan ju absolut funka annars, tills busken vuxit sig för hög iaf :)
Hur fult kan du tänka dig?
Hade tex gått att ha ner bambupinnar i mitten av pallarna och hängt täckfilt över, som hänger ner på sidorna.
Är inne på något liknande själv.
 
Jag vilar lite efter att ha dammsugit köksträdgården. Ja, ni hörde rätt. Kändes mycket rimligt :angel:

Klarar sig frön som blivit blöta? Lämnade tydligen sallat, morötter och rödbetor ute i regnet. Cirka tre årsförbrukningar. :laugh:

Sen har jag placerat ut min odlingskrage i corten som jag fick i födelsedagspresent! Jag skulle ha lite kryddor i den, men sambon tog i rejält som vanligt så jag rymmer nog kryddor för minst ett kvarter i denna. Det får alltså bli lite mer än bara kryddor :laugh:
Visa bifogad fil 69609
Det där var ju inte så tokigt alls! Snyggare än vanliga pallkragar :)!
 
:love: så attans snygg odlingsring alltså!! Jag blir riktigt avundsjuk.
Men att den skulle vara för stor för en kryddodling - moahahaha... tillåt mig småle :D

Exakt. Den rymmer ju knappt persilja, den där. :D
Den är enorm! Men allt är relativt, men hur mycket persilja klämmer ni i er egentligen? :rofl: Jag utgår från min jätteskörd av både dill och persilja och det finns fortfarande typ halva odlingsytan kvar.. :laugh:
 
Det beror säkert lite på vad man lägger över bågarna, den formsydda fiberduken jag har är bökig, men att bara lägga något över är ju lätt att lyfta på.
Visa bifogad fil 69636
En sån här, fast över bara vanliga bågar, har jag som nät och det är himla smidigt!
Ah, ja då är det ju skillnad mot hur jag tänkt!
Hur fult kan du tänka dig?
Hade tex gått att ha ner bambupinnar i mitten av pallarna och hängt täckfilt över, som hänger ner på sidorna.
Är inne på något liknande själv.
Iom att tanken är tillfällig så... Hur fult som helst typ :D Det bökigaste är egentligen mest att det helst ska kosta noll, men det är som det är. Pinne och filt har jag funderat på, blir lite mindre blod, svett och tårar än att bråka med svetsnätet.
Jag tänkte till hinkarna köra ner ett par blompinnar och lägga på svetsnät, så pinnarna håller nätet på plats. Det blir sjukt fult, men det ska ju ändå bara vara där tills det kommer blast nog för att katterna ska fatta att det inte är kattlådor.
 
Jag har köpt en funkia och planterat i min nya rabatt. Nu blir jag sugen på fler. Då är den stora frågan: Ska jag ha samma sort i hela rabatten (långsmal 4x0,8m) eller ska jag försöka få tag på lite olika sorter för mer variation? Det är en mycket liten trädgård det handlar om.
 
Någon här som tagit bort en thuja nyligen? Funderar på om det är enklast att såga av så nära roten som möjligt och gräva upp rötterna?
Rötterna ska stå hyfsat ytligt, om jag fått det rätt för mig?
Har ett hörn med minst en thuja och den är mellan 3-4 meter hög.

Den står i en hörna av trädgården om jag får bort den kommer jag kunna ha en rejäl trädgårdsdamm där så småningom. 😍😍
Jag bara sågade av den. De skjuter ju inga rotskott så när den är avsågad är den borta. Rötterna är ett värre kapitel. Jag lät mina ruttna innan jag hackade och drog bort dem.
 
Jag vilar lite efter att ha dammsugit köksträdgården. Ja, ni hörde rätt. Kändes mycket rimligt :angel:

Klarar sig frön som blivit blöta? Lämnade tydligen sallat, morötter och rödbetor ute i regnet. Cirka tre årsförbrukningar. :laugh:

Sen har jag placerat ut min odlingskrage i corten som jag fick i födelsedagspresent! Jag skulle ha lite kryddor i den, men sambon tog i rejält som vanligt så jag rymmer nog kryddor för minst ett kvarter i denna. Det får alltså bli lite mer än bara kryddor :laugh:
Visa bifogad fil 69609
Wow! :love:

Om jag hade en sån hade jag satt något färgglatt i mitten. Som höga tagetes eller dahlior. Tagetes i röda toner passar bra med cortenen. Och haft kryddor runt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 422
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp