Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck, jag får nog köpa en hink att ha den längsta tomaten i, fast jag egentligen inte får plats på yttepytte balkongen.
 
Mina tomatplantor är förvisso i växthus men där har tempen under natten varierat mellan 7-11 grader, ibland lägre, sedan de ställdes ut för en månad sen. Upplever verkligen inte tomat som känslig på det sättet.
 
Någon här som tagit bort en thuja nyligen? Funderar på om det är enklast att såga av så nära roten som möjligt och gräva upp rötterna?
Rötterna ska stå hyfsat ytligt, om jag fått det rätt för mig?
Har ett hörn med minst en thuja och den är mellan 3-4 meter hög.

Den står i en hörna av trädgården om jag får bort den kommer jag kunna ha en rejäl trädgårdsdamm där så småningom. 😍😍
 
Någon här som tagit bort en thuja nyligen? Funderar på om det är enklast att såga av så nära roten som möjligt och gräva upp rötterna?
Rötterna ska stå hyfsat ytligt, om jag fått det rätt för mig?
Har ett hörn med minst en thuja och den är mellan 3-4 meter hög.

Den står i en hörna av trädgården om jag får bort den kommer jag kunna ha en rejäl trädgårdsdamm där så småningom. 😍😍

De har REJÄLA rötter... är den så stor rekommenderar jag en minigrävare när du fällt den. Jag har planterat rosor mellan thujastolpar (vi kvistade och kapade eländena och spände upp ett armeringsnät som spaljé på stubbarna/stolparna som blev kvar) och det var vidrigt att göra för hand.
 
De har REJÄLA rötter... är den så stor rekommenderar jag en minigrävare när du fällt den. Jag har planterat rosor mellan thujastolpar (vi kvistade och kapade eländena och spände upp ett armeringsnät som spaljé på stubbarna/stolparna som blev kvar) och det var vidrigt att göra för hand.
Fan då! Men då vet jag och kan planera för det åtminstone.
 
Dagens sådd:

Sojaböna 'Fiskeby V'
Brytböna 'Cropper Teepee'
Kokböna 'Oves lilla svarta'
Brytböna 'Ståstorp'
Brytböna 'Tintoretto'
Störböna 'Äkta tranbär'
Bondböna 'Superaguadulce'
Bondböna 'Solberga'

Sommarblom, nyttoväxter
Sommarblom, kulturarv

20210516_101617.webp


Mycket jord kvar i kärran så det får nog bli lite mer blomsådd.
 
Även räknat in tomatplantorna idag. 130 plantor fördelat på 26 sorter. Listan:

St. Pierre 6 st
Malea 7 st
Paul Robson 7 st
Yellow Donut 4 st
Kalypso 8 st
Tigerella 8 st
Coeur de boeuf 7 st
Black Prince 8 st
Tschernij Prinz 8 st
Orange banana 8 st
Old German 8 st
Alicante 5 st
Amish Paste 4 st
Cherokee Purple 8 st
Brandywine Yellow 5 st
Russian Orange Oxheart 4 st
Black Brandywine 6 st
Black Krim 3 st
Ananas Noir 2 st
Posvjachenie 3 st
Vilma 2 st
Dark Galaxy 2 st
Red Marbles 2 st
Irishka 1 st
Blue Beauty 1 st
Krasnyi Krupnyi 3 st

Inte illa, även om jag saknar två favoriter, Ildi och Golden Bumble Bee som tog slut hos leverantör.

20210516_113028.webp
 
Även räknat in tomatplantorna idag. 130 plantor fördelat på 26 sorter. Listan:

St. Pierre 6 st
Malea 7 st
Paul Robson 7 st
Yellow Donut 4 st
Kalypso 8 st
Tigerella 8 st
Coeur de boeuf 7 st
Black Prince 8 st
Tschernij Prinz 8 st
Orange banana 8 st
Old German 8 st
Alicante 5 st
Amish Paste 4 st
Cherokee Purple 8 st
Brandywine Yellow 5 st
Russian Orange Oxheart 4 st
Black Brandywine 6 st
Black Krim 3 st
Ananas Noir 2 st
Posvjachenie 3 st
Vilma 2 st
Dark Galaxy 2 st
Red Marbles 2 st
Irishka 1 st
Blue Beauty 1 st
Krasnyi Krupnyi 3 st

Inte illa, även om jag saknar två favoriter, Ildi och Golden Bumble Bee som tog slut hos leverantör.

Visa bifogad fil 69596
130?!?? 😱
 
Det blev lite såddsöndag här med. :) Sådde mer av ringblomma Triangle flashback, pumpa Pink banana, dahlia Red skin mix samt vattenmelon Sugar baby. Gurkan Beith alpha för ampelodling mest, Jungfrun i det gröna (vit) och rosenböna Enorma blev det också.

Ett snabbt besök i växthuset visade att blommorna jag omplanterade igår såg supernöjda ut. Verkligen skillnad på att plantera om när det är mulet och svalt mot soligt och varmt.
 
Grattis!! Eller not! Jag vet hur dina frysar (ja flera) burkar kommer se ut om några månader,jag vet oxå vad du aldrig mera vill äta,ha i grytor,såser mm :nailbiting: 🙈 :idea::D

Haha men hallå, jag håller ju på med självhushållning? :p Jag VILL ha burkarna och vi äger tre frysar, så det är lugnt!

Har fortfarande kvar från förra året så det ser ut att gå ihop sig fint!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 340
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp