Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi behöver också klippa gräset men stora gräsklipparen är på service hos pappa. Får se om vi sparkar igång den lilla när det blir uppehåll nån dag.

Är mycket nöjd att jag sådde vallmo igår i landet inför regnet som kom i natt och ska fortsätta ett tag. :) Sådde i två rutor bredvid varandra. Kommer sedan sätta ut kålen där så de får samsas ihop. Grå och röd tillsammans samt nästan svart pionvallmo och ljusrosa fjädervallmo tillsammans. Tror det blir fint!
Jag pollinerande även persikan även om den står utomhus. Skönt att ha gjort det innan regnet kom. Likaså att jag ogräsrensade i både land och rabatt men det växer mer ogräs i landet för varje minut. :laugh: Baksidan med hästgödsel.
IMG_20210515_100118644~2.jpg


Idag, huvudvärk och trött och regn. Får se om det blir någon trädgård i regnet.
 
Här kommer det att regna en skvätt var och varannan dag framöver. jag behöver fixa grönsakslandet och jag borde klippa gräset. Inget av det funkar när det är blött ute.

Tomaterna är ute i tunneln och det är 6 grader varmt. Nåväl, går det så går det. :(
De var länge och rangligare än mina tomater varit förr om åren. Mest beroende på att våren varit så mulen och mörk. De har dragit iväg trots belysning.

Även om man har god belysning så ränner de ju gärna iväg om tempen är för hög. Blir de alltför jävliga halshugger jag men ofta kan det ju räcka med att bara plantera ner ordentligt djupt.
 
Jag har en ros i trädgården som klipptes ner ordentligt förra året, den står i ett hav av brännässlor.
Tänkte gräva bort nässlorna och runda av till en rabatt, lägga dit ny jord.
Finns det något annat jag kan hjälpa den för att ta sig?

Nej, egentligen inte (du kan ju mylla ner lite rosgödsel i den nya jorden). Vill du förebygga sjukdomar är det bra att ge den en omgång BINAB men har du bara en ros kanske det känns lite väl dyrt (även om BINAB håller sig länge i frysen).

Vilken sort är det?
 
Har fått landet fräst och årets plan för de odlingarna är typ inga alls. Jag ska ha mina 3 sorters potatis och resten av landet ska täckas och därmed kväva diverse ogräs som jag ledsnat på att rensa årligen utan nämnbara resultat :devil:

Där landet är har det under många år varit brännässel och ogräsdjungel och om än nässlorna är utrotade, så är ogräset svårare att bli av med. Därav väldigt lite odling i år.
 
Nej, egentligen inte (du kan ju mylla ner lite rosgödsel i den nya jorden). Vill du förebygga sjukdomar är det bra att ge den en omgång BINAB men har du bara en ros kanske det känns lite väl dyrt (även om BINAB håller sig länge i frysen).

Vilken sort är det?
Hälften av det du skrev gick rakt över huvudet. BINAB? Får googla.
Jag har ingen aning, en gammal sort räknar jag med efter som den fanns här när jag flyttade in. :)
 
Hälften av det du skrev gick rakt över huvudet. BINAB? Får googla.
Jag har ingen aning, en gammal sort räknar jag med efter som den fanns här när jag flyttade in. :)

Ursäkta, BINAB är bra bakterier som hjälper till att hålla undan sjukdomar från bla rosor (det är bra för många andra växter också) :) Helt naturligt och inget farligt.

Har den stått där ett tag och lever fortfarande så trivs den, dvs lite ny jord och rosgödsel (finns på Blomsterlandet, Plantagen, Granngården osv) kommer den att må finfint av. Håll undan ogräset också så kommer den nog att ta ordentlig fart.
 
Ursäkta, BINAB är bra bakterier som hjälper till att hålla undan sjukdomar från bla rosor (det är bra för många andra växter också) :) Helt naturligt och inget farligt.

Har den stått där ett tag och lever fortfarande så trivs den, dvs lite ny jord och rosgödsel (finns på Blomsterlandet, Plantagen, Granngården osv) kommer den att må finfint av. Håll undan ogräset också så kommer den nog att ta ordentlig fart.
Tack! Det är den enda rosen som verkar ha fått överleva, de andra växte så när inpå att när vi gjorde om grunden fick de ryke, vill så gärna ge den de bästa förutsättningar! Men du har rätt, den verkar åtminstone trivas där den står.
 
Tack! Det är den enda rosen som verkar ha fått överleva, de andra växte så när inpå att när vi gjorde om grunden fick de ryke, vill så gärna ge den de bästa förutsättningar! Men du har rätt, den verkar åtminstone trivas där den står.

Jag har lärt mig den hårda vägen att inga större växter hör hemma nära fasaden så det var bra att ni fick bort dem. De tar helt enkelt kål på den. Vi håller på att göra en spaljé som insynsskydd nu så jag kan ta bort syrénhäcken som står mot huset. Sedan blir det att renovera fasad...

Edit: Spaljén är uppe nu :love: men ska målas innan jag vill lägga in en bild.
 
Hur nära grannen vågar en sätta hallonplantor utan att dennes gräsmatta ska bli invaderad av skott? De har robotgräsklippare så rymlingar lär få det tufft men jag vill ändå vara rimlig.
 
Och nu har jordgubbarna så försiktigt börjat blomma och även en av smultronplantorna, de är jag faktiskt mest spänd på att se hur de utvecklar sig för det var så länge sedan jag hade smultron :)
 
Alltså, jag vet inte vad det är för sort, men en tomatplanta är nu nästan en meter lång och den har fyra(!) små skott som ska bli blommor som ska bli tomater någon gång i framtiden. Funderar på att slänga den. Det var den jag tog bort alla stora låga grenar som växte som ogräs för att ge toppen lite mer oomph

Fö så har jag tomaterna ute på dagarna och tar in dem på kvällarna.
 
Äntligen är det billiga växthuset uppe!
Visa bifogad fil 69573
Tunnel eller växthus av fönster kan alltså vänta ett tag till. [stressreducering]
Vis av erfarenhet vill jag tipsa dig om att förankra växthuset på nåt sätt så det inte blåser bort i första vindpusten. Jag har haft sånt i 4-5 år och gillar det verkligen, men det måste som sagt förankras för att stå kvar.
 
Alltså, jag vet inte vad det är för sort, men en tomatplanta är nu nästan en meter lång och den har fyra(!) små skott som ska bli blommor som ska bli tomater någon gång i framtiden. Funderar på att slänga den. Det var den jag tog bort alla stora låga grenar som växte som ogräs för att ge toppen lite mer oomph

Fö så har jag tomaterna ute på dagarna och tar in dem på kvällarna.

Varför ska du slänga den? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 307
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp