Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte ladda upp bild på min rosrabatt, men det ville inte...
@athena_arabians stort tack för hjälpen!
Det visade sig inte vara en utan 3 rosor, möjligtvis en fjärde, men tveksam om den överlever.
Så det blev en större rabatt än tanken, men skönt att bli av med det hav av nässlor som stått där.
Gick dessutom finfint att gräva upp rosorna och flytta dem ett par decimeter från häcken, vilket gör att det kommer bli lättare på alla vis.

Blev sugen på att ta tag i mina vinbärsbuskar som också står i ett hav av nässlor. (där buskarna står hade varit perfekt att ha potatisarna)
Har en hörna som jag hade velat ha bärbuskar, någon som har bra do's and dont's?
Funderar på en oval form med olika bärbuskar.

Har jag ork blir det sylt och saft, annars så får hönsen mumsa sig i det.
 
Efter att ha blivit fräst, så har delar av landet blivit täckt och lagd i träda.
Resterande (eftersom jag vägrar vara helt utan färskpotatis :D ) har blivit rotrensat, vänt, rotrensat, lövmyllat, rotrensat, gödslat, vänt, rotrensat och krattat
💪
🥵


lillalandet.webp


Kvällens bastustund är helt klart välförtjänt!!
 
Du klippte ju bort kvistar där tomaterna skulle ha kommit, så åter igen plantera ner,be en bön o håll borta saxen/kniven från plantan i fortsättningen

Nja, det vara grenarna längst nere där det inte var ens tillstymmelse till någon knopp. Googlade (jo jag vet) att man ska ta bort de kvistarna så de längre upp får mer näring.
Det dröjer också. Ha inte så bråttom med allt, det är växter som lever, inget digitalt som du kan styra.

Jo, och det är maj, jag vet. Egentligen har jag insett att jag inte har plats med tre olika tomatplantor på min minibalkong men känns lite sunkigt att slänga en.
 
Nja, det vara grenarna längst nere där det inte var ens tillstymmelse till någon knopp. Googlade (jo jag vet) att man ska ta bort de kvistarna så de längre upp får mer näring.


Jo, och det är maj, jag vet. Egentligen har jag insett att jag inte har plats med tre olika tomatplantor på min minibalkong men känns lite sunkigt att slänga en.
ja det är maj,men en kall sådan,jag har 6 plantor ingen av dom har knoppar,ingen är klippt,alla är nerplanterade 2 ggr

Och därmed erkänner jag för Buke att mina tomatprodukter i alla frysar håller på att ta slut eller i alla fall avta. 🙈
 
Senast ändrad:
en av mina självvattningskrukor har tappat den lilla pinnen som visar hur mycket vatten som finns i krukan. Kan man använda en annan och isof vilken?
 
En tanke är annars att helt enkelt ge busken två halvpallkragar att stå i. Men hur löser jag det då vintertid? Klarar den sig eller måste den kunna isoleras på något vis?
Den fick flytta in i ett par pallkragar, ihop med ett par rännor plocksallat.
I lådan bredvid finns jordgubbsplantor och smultronplantor och framför kragarna blir det morötter :)

Hur är det nu med övervintring av björnbärsbuske i kragarna? Klarar den sig som den är eller måste jag göra nånting?
 

Bifogade filer

  • 186452073_285396129746643_1435380916466634889_n.webp
    186452073_285396129746643_1435380916466634889_n.webp
    236,7 KB · Visningar: 16
Tjuva tomater, när brukar ni börja med det? Alltså vid hur stora tjuvskott. Det jag läst mig till är 5-10 cm men 10 cm känns jättestort... Finns det någon nackdel med att tjuva mindre skott?
 
Alltså, som flera andra skrivit, det är ju bara maj? Är det köpta plantor eller har du sått från frö?

Köpta plantor, men de var små när jag köpte dem 12 cm. *Host* kollade datum och jag köpte dem den 19 april. Så de har växt till sig riktigt ordentligt på en månad. Den högsta 75 cm från toppen till krukans kant och då planterade jag stammen en bit ner. Men med bara en klase med fyra knoppar. Så kanske ha lite tålamod antar jag.
 
Köpta plantor, men de var små när jag köpte dem 12 cm. *Host* kollade datum och jag köpte dem den 19 april. Så de har växt till sig riktigt ordentligt på en månad. Den högsta 75 cm från toppen till krukans kant och då planterade jag stammen en bit ner. Men med bara en klase med fyra knoppar. Så kanske ha lite tålamod antar jag.

:rofl:

Eh, ja, tålamod är nog problemet här. Mina har precis börjat sätta blommor. Jösses, det är ju bara maj!
 
Bara 7 grader ute nu. Mina gurkor är i uterummet, hoppas de klarar sig :nailbiting: Har varit ganska varmt nu på kvällen så uterummet var relativt varmt vid 20.30 i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
55 310
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp